اخبار   
 

 کرج: جنگلی از سیمان و آهن

یک پژوهشگر مدیریت شهری با بیان این که متأسفانه نگاهی گذرا به شهر کرج، جنگلی از رویش هندسی سیمان و آهن را به رخ می‌کشد، گفت: کیفیت پایین بناها شهر را به پدیده‌ای کلنگی و کوچه‌ها را به کارگاه دائمی تبدیل و آسایش شهروندان را سلب کرده است. محمدامین ابراهیم‌زاده افزود: از دیرباز معماری حاکم بر محیط‌های همگانی نقشی بی‌بدیل در فضای دیداری شهرها داشته‌اند، تا جایی که برخی روان‌شناسان، معماری شهری را عاملی برای انرژی فردی و ذهنی شهروندان می‌دانند دانسته‌اند ...

کرج: جنگلی از سیمان و آهن

یک پژوهشگر مدیریت شهری با بیان این که متأسفانه نگاهی گذرا به شهر کرج، جنگلی از رویش هندسی سیمان و آهن را به رخ می‌کشد، گفت: کیفیت پایین بناها شهر را به پدیده‌ای کلنگی و کوچه‌ها را به کارگاه دائمی تبدیل و آسایش شهروندان را سلب کرده است. محمدامین ابراهیم‌زاده افزود: از دیرباز معماری حاکم بر محیط‌های همگانی نقشی بی‌بدیل در فضای دیداری شهرها داشته‌اند، تا جایی که برخی روان‌شناسان، معماری شهری را عاملی برای انرژی فردی و ذهنی شهروندان می‌دانند و انواع معماری را نیز با تحلیل‌های روان‌شناختی سودمند یا ناسودمند برای روحیه شهروند دانسته‌اند. ابراهیم‌زاده افزود: درصنعت معماری و ساختمان چند متغیر حائز اهمیت است. تولید کننده، مصرف کننده، بازار و نهادهای نظارتی؛ متاسفانه صنعت ساختمان که بزرگترین بخش فعالیت اقتصادی درداخل کشور است روزگار خوبی ندارد و از رونق قدیم خود افتاده است. وضعیت ساختمان درکرج از لحاظ فنی و منظر و نما وکیفیت در وضعیت اسفباری است. مدیریت غیرعلمی شهر و عملکرد نامناسب نهادهای نظارتی بر مدیریت شهری، هزینه شهرداری‌ها را به صورت غیرقابل تصوری افزایش داده است. ولی هزینه اداره گران شهر با افزایش مالیات‌ها به تولید کنندگان تحمیل شده و برخی از آن‌ها نیز به دو شیوه آن را به مصرف کننده که قربانی اصلی این چرخه معیوب است تحمیل می‌کنند:گرانی و افت کیفیت. و صنعت ساختمان را به رکود کشانده است .

این دانشجو دکترا عمران ادامه داد: بنابراین تجدید نظر جدی در بخش ساختمان توسط سازندگان و شهرداری ضرورت دارد. تولیدکنندگان باید با استفاده از تکنولوژی و دانش روز هزینه‌های ساخت را کاهش دهند. در مصرف انرژی در مراحل ساخت و بهره‌برداری صرفه جویی کنند. وضعیت اقلیمی و زیست محیطی در ساخت و ساز را مراعات کنند. پروسه طولانی ساخت را کاهش دهند. به سایر نیروهای تولیدی مانند کارگران توجه کنند و نسبت به بیمه آنان اقدام کنند. معیارهای نظارتی را بپذیرند و بنایی بسازند که امنیت و آسایش را برای شهروندان به ارمغان آورند و شهر و نمای آن تجلی روح معنوی و ملی ایران و یا حتی عناصر معماری کرج و مناطق جنوبی استان البرز باشد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاهی گذرا به شهر، جنگلی از رویش هندسی سیمان و آهن را به رخ می‌کشد. عناصر زیبای معماری ایرانی و اسلامی که احترام جهانیان را برانگیخته جلوه‌ای در شهرما ندارد. شهرکرج شهری برای ساختمان هاست نه برای شهروندان، درگذشته بلدیه یا شهرداری هویت شهر بوده امروزه شهرداری‌های کرج و حتی ساختمان‌هایی که نماد شهر هستند مثل تالارشهیدان نژاد فلاح با کامپوزیت و بسیار زننده نما می‌شوند. استفاده از سنگ‌های تیره و یا نماهای بی هویتی که ناشیانه از عناصر غربی و یا شرقی ترکیب شده‌اند جلوه بدی به شهر داده است.کیفیت پایین بناها شهر را به پدیده‌ای کلنگی وکوچه‌ها را به کارگاه دائمی تبدیل و آسایش شهروندان را سلب کرده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: سازندگان ساختمان باید افق دیدشان رو به آینده باشد، استان البرز و شهرکرج نیاز به بناهای جدید با کارکردهای جدید دارد تا بتواند جذب گردشگر نماید. اوقات فراغت شهروندان را مدنظر قرار دهند و سازه ترکیبی از کالبد و روح باشد و معماری درکنارمهندسی قرارگیرد. ماهیت ساختمان در حال تغییر است توجه صرف به کارکرد اعتبار خود را از دست می‌دهد و زیبایی، فرهنگ و هویت درکنارکارکرد اعتبار ویژه‌ای می‌یابد. این پژوهشگر مدیریت شهری اضافه کرد: در نقطه مقابل شورا و شهرداری موظف هستند با شفاف‌سازی قوانین، سرعت در صدور مجوزها و اجرای عادلانه قوانین و وحدت رویه در تغییر کاربری‌ها وکمسیون ماده صد و نظارت، جلو رانت را گرفته تا سازندگان و تولیدکنندگان واقعی به فعالیت بپردازند و دست سودجویان و رانت خواران از این صنعت کوتاه شود. تا در آینده اگربنایی در این شهرساخته شد سازنده آن با دقت به فضای معماری اصیل ایرانی و اسلامی آن توجه کرده و مردم خیره زیبایی بی بدیل آن شوند.

وی در پایان گفت: امید است شهر کرج که تاریخ آن با قدمت است از معماری اصیل ایرانی بیشتر بهره‌مند گردد تا به الگویی برای تمام شهرهای کشور تبدیل شود و پیشنهاد می‌گردد شورای اسلامی شهر کرج با وضع قوانین جدیدی سازندگان را به اجرای معماری اصولی و زیبای ایرانی - اسلامی ملزم کند تا به شهری زیباتر و مفیدتر برای شهروندان مان تبدیل شود.


  منبع : اسکان‌نیوز
  14:34   دوشنبه 18 اسفند 1399  
 نظرات