اخبار   
 

 جلفا در خطر است

یک ماه‌ قبل، اهالی و کسبه میدان تاریخی جلفا، متوجه اتفاق عجیبی شدند. درهای مغازه‌هایشان با زور باز می‌شد و ترک به جان دیوارهای میدان افتاد...

برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
جلفا در خطر است

یک ماه‌ قبل، اهالی و کسبه میدان تاریخی جلفا، متوجه اتفاق عجیبی شدند. درهای مغازه‌هایشان با زور باز می‌شد و ترک به جان دیوارهای میدان افتاد. همه چیز خیلی سریع و ناگهانی پیش رفت. آن‌ها متوجه حرکت دیوارهای میدان جلفا شدند. گزارشی ویدئویی دراین‌باره ساخته شده که ببینید.

جلفا، یکی از معروفترین محله‌های تاریخی اصفهان است. بافتی ثبت شده که از بیش از 400 سال قبل تا کنون ارامنه در آن ساکن بودند. میدان تاریخی این بافت که مشرف بر سه کلیسای مهم است، حال و روز خوبی ندارد. یک‌ماه قبل ترک‌های عجیبی به جان این میدان افتاده؛ ترک‌هایی که منشاء آن هنوز ناشناخته مانده‌است.



نمایی از فیلم: ترک‌ها روی دیوار میدان جلفا



نمایی از فیلم: در مغازه‌ها به دلیل نشست ناگهانی میدان به سختی باز می‌شود



نمایی از فیلم: ترک‌ها تا بالای درها پیش رفته‌اند

به گزارش CHN برای رفتن به کلیسای وانک، بیت الحم یا حضرت مریم، باید از بافت تاریخی و میدان جلفا گذشت. این اثر تاریخی که قدمت آن به دوره صفوی بازمی‌گردد، از چندین مغازه تشکیل شده که ادره آن‌ها با خلیفه‌گری ارامنه است. اما از سوی دیگر، میدان و بافت جلفا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و حفاظت از آن بر عهده سازمان میراث فرهنگی است. چندی پیش اما ترک‌هایی به جان میدان تاریخی جلفا افتاده که هنوز درمان نشده‌است.



نمایی از فیلم: کسبه می‌گویند که احتمالا این گودبرداری باعث مشکلات میدان جلفا شده‌است؛احتمالی که هنوز اثبات نشده‌است



نمایی از فیلم: ترک‌ها در بنای نوساز بیرون از میدان هم دیده می‌شود



نمایی از فیلم: بخشی از کاشی‌های مغازه‌ها به دلیل تبله‌ کردن ریخته‌است

کسبه می‌گویند وقتی متوجه ترک‌ها شدند که در مغازه‌هایشان باز نمی‌شد. در که تا دیروز راحت باز و بسته می‌شد حالا به چهارچوب گیر می‌کند. از سوی دیگر شیشه یکی از مغازه‌های اغذیه فروشی خود به خودی شکست و بخشی از کاشی‌های این مغازه نیز تبله کرد و ریخت. این‌همه باعث شد تا اهالی به بام بروند و ماجرا را از آن‌جا جویا شوند که شکاف بین دو دیوار میدان و همسایه را دیدند. حالا حدس و گمان‌ها از حرکت ناگهانی بنا خبر می‌دهد.



نمایی از فیلم: سقف میدان هم چندان سالم نمانده؛ بخش‌هایی از آن در حال فرو ریختن است



نمایی از فیلم: بخش دیگری از سقف میدان



نمایی از فیلم: بخش دیگری از سقف میدان جلفا

از سوی دیگر در فاصله نه چندان دورتر از میدان، گودبرداری عمیقی انجام گرفته که البته پس از اعتراض کسبه میدان، پیمانکار پروژه، اقدام به نصب تیرهای نگهدارنده دیوارها زده‌است. با این‌حال هنوز معلوم نیست که حرکت ناگهانی بنا، ارتباطی به این گودبرداری دارد یا نه؟



نمایی از فیلم: ناودان‌ها ساخته‌شده‌اند اما به علت شیب بد،‌ آب باران از آن‌ها پایین نمی‌رود و باعث خرابی سقف شده‌است



نمایی از فیلم: این درز میان سقف میدان جلفا با دیوار همسایه‌است. درزی که گفته می‌شود، به تازگی ایجاد شده و نگران‌کننده است

  منبع : میراث فرهنگی
  17:09   سه شنبه 9 دی 1393  
 نظرات    
 
سن سی خلیلی فرد 02:28 چهارشنبه 10 دی 1393
1
 سن سی خلیلی فرد
دوست عزیز سلام   تحلیل سفرهای اب زیرزمینی وگود برداریهای غیر اصولی وبی تعهد.مسله اصلی این موضو ع است  مسولین امروز عمل کننده وفردا پاسخگو نیستند ؟!این خط واین نشان را ازاین حقر در دفتر خاطراتت ثبت کن
مطلب کیانی زاد 09:12 یکشنبه 14 دی 1393
1
 مطلب کیانی زاد
من نتونستم فیلم رو دانلود کنم لطفا برای من ارسال کنید.

motaleb_71kianizad@yahoo.com
م افتخاری 14:53 یکشنبه 14 دی 1393
1
 م افتخاری
بنده دانلود نمودم لیکن احتمالاً فایل به درستی آپلود نشده است
لذا در صورت امکان برای حقیر بصورت جداگانه ارسال شود
سپاس ویژه