اخبار   
 

 طرح صدور دو پروانه برای ساخت و ساز به دولت رفت

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه طرح صدور دو پروانه برای ساخت و ساز خبر داد و گفت: پرونده های تخلف در ساخت و ساز از سال 89 در شورای انتظامی خوابیده است...

طرح صدور دو پروانه برای ساخت و ساز به دولت رفت

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه طرح صدور دو پروانه برای ساخت و ساز خبر داد و گفت: پرونده های تخلف در ساخت و ساز از سال 89 در شورای انتظامی خوابیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا حامد مظاهریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران در خصوص پروسه اعطای مجوز و پروانه ساخت و ساز رتبه 170 را در دنیا دارد گفت: نظام کنترل ساختمان در کشور به شدت معیوب است و تضاد منافع در این سیستم به وضوح آشکار است.

وی با بیان اینکه پروسه اعطای مجوزها و سیستم کنترل و نظارت در ایران عجیب و غریب است گفت: سازمان نظام مهندسی،‌مهندسان را برای نظارت انتخاب می‌کند، مالک برای ارائه گزارش شهرداری، به ماموران این نهاد پول می‌دهد و در نهایت مشخص نیست چه کسی متولی است.

مظاهریان با تاکید بر اینکه قرار نیست اتفاق جدیدی در سازمان نظام مهندسی بیفتد اظهار کرد: هدف ما از صدور ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های جدید این است که به استانداردهای دنیا برگردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه شهرداری از مسئولیتی که دارد کنار کشیده است و فکر می‌کند با برون‌سپاری مسئولیت‌ها دیگر عهده‌دار هیچ مسئولیتی نیست.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی با یک فساد ناشی از ساختار غلط دست به گریبان است گفت: نهادهای متولی گاها در ارائه گزارش‌ها تعلل می‌کنند و هیچ اقدامی نسبت به پاسخ‌دهی انجام نمی‌دهند.

وی گفت: از این سیستم معیوب هم اعضای سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها، کارفرمایان،‌مسئولان ناراضی هستند به طوری که صدای نماینده‌های مجلس هم درآمده و خواستار انحلال سازمان نظام مهندسی هستند.

مظاهریان از تغییرات در ساختار نظام مهندسی در سه سطح خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی قصد دارد ساختار سازمان نظام مهندسی را در سه سطح بررسی و اصلاح کند.

وی با اشاره به سطح اول تغییرات گفت: اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی تغییر قانون سازمان نظام مهندسی بود اما متاسفانه مجلس اصلاح قانون را از دستور کار خود خارج کرد این در حالی بود که خود نمایندگان مجلس این موضوع را با دو فوریت در دستور کار قرار داده بودند.

مظاهریان با اشاره به سطح دوم تغییرات در ساختار سازمان نظام مهندسی گفت: مرحله بعد تغییر و اصلاح آیین‌نامه‌هاست. فرم نهایی این تغییرات شکل گرفته است و 114 ماده دارد که تمام مواد آن به نوعی به نظام کنترل ساختمان می‌پردازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق تغییرات انجام شده از این پس دو پروانه برای ساخت و سازها صادر خواهد شد. یک پروانه برای کارفرما و صاحب کار در هر رشته شغلی که تخصص دارد بنابراین هیچ منعی برای ورود به سایر مشاغل به ساخت و ساز نیست اما پروانه دوم ساخت به فرد دارای صلاحیت داده می‌شود که قطعا باید در این رشته تخصص لازم را داشته باشد.

مظاهریان ادامه داد: بنابراین از این پس برای ساخت و سازها باید دو پروانه صادر شود. یکی برای کارفرما و دیگری برای فرد دارای صلاحیت. این طرح به دولت ارائه شده است تا مراحل تصویب را بگذارند.

معاون امور مسکن و ساختمان گفت:‌سطح سوم مربوط می‌شود به اصلاح رفتارها در سازمان نظام مهندسی.

وی با بیان اینکه این موضوع و اصلاح رفتارها متاسفانه چند سالی است که رها شده اظهار کرد: نظارت بر تمام فرآیندها باید مستمر باشد.

مظاهریان ادامه داد: سال ها است که از امر نظارت مفغول مانده ایم و پرونده های تخلف در شورای انتظامی از سال 89 تا به امروز خوابیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌در تمام این فرایندها دولت به دنبال کوچک کردن دولت است و معتقدیم بخش خصوصی باید قدرتمند تر عمل کند. سیاست ما این است که همه نهادها در برابر قانون مورد خطاب قرار گیرند.

  منبع : ایلنا
  15:12   سه شنبه 10 شهریور 1394  
 نظرات    
 
غلامرضا رزمگیر 20:06 سه شنبه 10 شهریور 1394
1
 غلامرضا  رزمگیر
اینحانب به عنوان مدیر عامل شرکت حقوقی نظام مهندسی پس از اختلاف با مالک یک ساختمان 7 طبقه ورارئه گزارشات به شهرداری ، راه وشهر سازی ونظام مهندسی در یک اقدام ضربتی با پرداخت 75% نظارت فقط سازه ای نظارت حقوقی شرکت مارا حذف ونسبت به تعیین ناظرین حقیقی اقدام نمود ند و هیچونه تخریب یا ارزیابی لرزه ای ودر صورت لزوم طرح تقویت اجرا نشد وبجای آن ساختمان یک طبقه هم اضافه گردید .
یکی از مسئولین نظام مهندسی (استان ایلام) می فرمود در حیات سازمان تخت سیطره شان تا کنون دو دستور تخریت آنهم توسط رزمگیر که کارش گیر دادن است صادر شده ودر هرو بار برای رعایت اصول فنی ناظر عوض شده است.