اخبار   
 

 ناهید تاج‌الدین : استانداری اصفهان با قاطعیت وارد پرونده‌ی ریسباف شود

نماینده‌ی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که استانداری اصفهان باید با قاطعیت وارد پرونده‌ی کارخانه‌ی ریسباف شود، گفت: در حقیقت شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی هم‌اکنون قصد واگذاری این ساختمان به انبوه‌سازان را داشته و می‌خواهد این گره توسعه را در اصفهان کورتر کند ...

ناهید تاج‌الدین : استانداری اصفهان با قاطعیت وارد پرونده‌ی ریسباف شود
■ نتوانتسه‌ایم هویت اصفهان را حفظ کنیم
■ بانک ملی نباید در راه توسعه‌ی اصفهان مانع‌تراشی کند


نماینده‌ی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که استانداری اصفهان باید با قاطعیت وارد پرونده‌ی کارخانه‌ی ریسباف شود، گفت: در حقیقت شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی هم‌اکنون قصد واگذاری این ساختمان به انبوه‌سازان را داشته و می‌خواهد این گره توسعه را در اصفهان کورتر کند.

ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت کنونی نقل و انتقال کارخانه ریسباف گفت: متاسفانه علی رغم تلاش وزارت راه و شهرسازی و مذاکرات انجام گرفته طی چند ساله گذشته در حالی که قرار بر تبدیل کارخانه ریسباف در خیابان چهارباغ به موزه بزرگ اصفهان بوده اما هنوز این تصمیم عملیاتی نشده و در مسیر اجرایی شدن آن موانع زیادی وجود دارد.

تاج‌الدین در ادامه با بیان این که شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی از تحویل این ساختمان به اداره‌کل راه و شهرسازی برای تبدیل شدن به موزه سر باز می‌زند گفت: ساختمان این کارخانه مانند موزه‌های صنعت نفت در جنوب کشور یا مدل‌های مشابه در کشورهای اروپایی نظیر موزه BMW در مونیخ، می‌تواند تبدیل به یک موزه صنعتی ارزشمند شود. موزه‌هایی که علاوه بر نشان دادن تاریخ صنعتی به نوعی سبک زیست تاریخی، اجتماعی، آداب و رسوم و نحوه امرارمعاش شهروندان آن شهر نیز اشاره می‌کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به گزارش مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درحال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار شی قابل نمایش تاریخی در اصفهان وجود دارد که موزه‌های فعلی این استان تنها ظرفیت نمایش دادن ۸۰۰ مورد آن را دارند، این مسئله نه تنها نیاز مبرم اصفهان به موزه را عیان می‌کند بلکه خود حاکی از اهمیت بالای این موضوع است.



تاج الدین درباره ضرورت احداث موزه در ساختمان کارخانه ریسباف نیز اظهار کرد: اصفهان امروز روح ندارد و ما تنها به کالبد شهر اصفهان پرداخته‌ایم، متاسفانه نتوانتسه‌ایم هویت اصفهان را آنگونه که باید حفظ کنیم.

وی با تأکید براین نکته که باید در امر توسعه همه جنبه‌های آن را مد نظر قرار دهیم گفت: در حقیقتت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی هم‌اکنون قصد واگذاری این ساختمان به انبوه‌سازان را داشته و می‌خواهد این گره توسعه را در اصفهان کورتر کند.

نماینده مردم اصفهان در ادامه تاکید کرد: توسعه پایدار شهری و نیز ارتقای شاخص‌های سلامت شهری را باید جدی‌تر از گذشته پیگیری کنیم. یادمان باشد هرچه هویت اصفهان را پررنگ‌تر کنیم، توریسم را در اصفهان پررنگ‌تر کرده‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که داشتن موزه و امکاناتی از این دست می‌تواند وجهه فرهنگی اصفهان را تقویت بخشد گفت: امروزه موزه‌های بسیار متفاوتی در دنیا وجود دارند که برای یک شهر ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، موزه‌هایی که هر یک در نوع خود به هویت شهری کمک کرده‌اند.

تاج الدین در پایان خاطرنشان کرد: از استانداری اصفهان انتظار می‌رود با قاطعیت به این پرونده ورود کرده و مصوبه استانی بر زمین مانده را در این مورد اجرا کند .

سیاست بهره‌برداری دوباره از آثار ارزشمند به‌عنوان یکی از اقدام‌های تأثیر‌گذار در دنیا شناخته شده و مورد توجه است. با اعطای کاربری جدید به آثار و ابنیه و مجموعه‌های ارزشمند، ضمن حفظ این آثار و تداوم فرهنگ و تمدن سرزمین، زمینه لازم برای ارتقای کیفیت محیطی و سرزندگی اقتصادی و اجتماعی بافت پیرامون این آثار فراهم می‌شود.

با توجه به این مهم وزارت راه و شهرسازی، استانداری استان اصفهان، شهرداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در چارچوب طرح تفصیلی مصوب برآن هستند این مجموعه ارزشمند را تملک، مرمت و با اعطای کاربری جدید به فضایی در شأن شهروندان اصفهانی تبدیل کنند.

کارخانه ریسباف اصفهان به‌عنوان حق مسلم شهروندان اصفهان باید به مجموعه‌ای فرهنگی تبدیل و مورد استفاده دوباره قرار بگیرد.

  منبع : وبگاه وزارت راه و شهرسازی
  10:44   شنبه 1 آبان 1395  
 نظرات