اخبار   
 

 وظیفه سنگین شهرداری‌ها در نهادینه شدن مفهوم «ایران‌شهر»

منوچهر شیبانی اصل مدیرکل سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر وظیفه سنگین شهرداری‌ها در نهادینه کردن اندیشه «ایران‌شهری» در معماری و شهرسازی تاکید کرد: شهر با هیچ مابه ازایی معاوضه نشود...

وظیفه سنگین شهرداری‌ها در نهادینه شدن مفهوم «ایران‌شهر»/ شهر با هیچ مابه‌ازایی معاوضه نشود/ آشفتگی شهری نتیجه فقدان عزم در اجرای صحیح قانون است

منوچهر شیبانی اصل مدیرکل سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر وظیفه سنگین شهرداری‌ها در نهادینه کردن اندیشه «ایران‌شهری» در معماری و شهرسازی تاکید کرد: شهر با هیچ مابه ازایی معاوضه نشود.

منوچهر شیبانی‌اصل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بند قانونی توجه به معماری ایرانی - اسلامی در ساخت ساختمان‌های شهری به فقدان زمینه‌های نظری و تئوریک در این موضوع اشاره کرد و گفت: در حال حاضر «ایران‌شهر» ما از آشفتگی بصری در ساخت و ساز رنج می‌برد. اگرچه در قانون، الزام به رعایت اصول معماری ایرانی - اسلامی وجود دارد اما به دلیل نبود برنامه‌ای منسجم این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

مدیرکل دفتر نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی افزود: عمده مشکلات ما در زمینه محقق نشدن معماری ایرانی - اسلامی از سویی به فقدان زمینه‌های نظری و تئوریک مربوط است و از سویی دیگر به عدم رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی توسط شهرداری‌ها ارتباط دارد.

شیبانی‌اصل با اشاره بر مسیر اشتباهی که در چند دهه اخیر در حوزه ساخت‌وساز طی شد گفت: این مسیر اشتباه باعث شد عده‌ای به سوی نشانه‌های ظاهری در نمای ساختمان روی بیاورند و برخی نیز به سمت و سوی ارتباطات معماری در داخل ساختمان‌ها بروند. به دلیل گسترش این مشکلات، طرح بازآفرینی اندیشه «ایران‌شهر» برای از بین بردن مشکلات شهرها و ساخت‌وساز شهری توسط دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛ موضوعی که از مبانی استوار و محکمی نیز برخوردار است و می‌تواند به غنای مباحث تئوری در این زمینه منجر شود. این موضوع به خوبی از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و امروزه فقدانش در همه جای شهر حس می‌شود.

برای آشنایی با دیدگاه وزیر راه و شهرسازی درباره اندیشه ایران‌شهر اینجا را بخوانید.

مدیرکل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: فضای مناسب شهری که نمایانگر هویت شهری است نه صرفا با قانون که با فرهنگ‌سازی از طریق آشنایی با قوانین، اصلاح آنها و همچنین داشتن مباحث تئوری قابلیت حیات و ادامه حیات پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: در راستای نهادینه شدن اندیشه ایران‌شهر و اجرای موفق آن، مسئولیت شهرداری‌های سنگین است تا هویت شهری چهره واقعی خود را بیابد. در واقع مدیران شهری باید شرایطی را فراهم آورند تا شهر با هیچ مابه ازایی معاوضه نشود.

شیبانی‌اصل در تشریح سخنان خود افزود: در حال حاضر بحث‌هایی که در خصوص عدم رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی و همچنین ضوابط شهرسازی در برخی از شهرها و بعضی از نقاط دیده می‌شود قابل تامل است. به عنوان نمونه شهرهایی داریم که در برخی از آنها روش‌های غلط و نادرست دونقشه‌ای معمول شده است، بدین‌معنا که مالک یکسری مدارک و نقشه‌هایی را از طریق مهندسان و مطابق با ضوابط شهرسازی تهیه می‌کند، اما بعد از اخذ پروانه، نقشه‌ای مغایر با ضوابط شهرسازی و متفاوت از نقشه اولیه به اجرا درمی‌آید.

این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ با جریمه پایدار می‌ماند که این ظلم به شهروندان و مردم است. در اینگونه تخلفات موضوع تنها یک ساختمان و پلاک موردی نیست بلکه ساختمان به عنوان نمای‌شهری و تاثیری که از لحاظ بصری بر افراد جامعه می‌گذارد مهم می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کمتر جایی وجود دارد که ارتفاع ساختمان‌ها در آنها رعایت شده باشد اگرچه در اندازه‌گیری ارتفاع ساختمان مشکلی نیست اما به دلیل عدم‌اراده لازم در اجرای صحیح قانون آشفتگی‌های فراوانی را در شهر شاهد هستیم. همچنین سیمای شهری و نمای ساختمان‌ها که خیلی راحت می‌توانند همگرا شوند عموما با مشکل مواجه‌اند.

شیبانی اصل گفت: دانش لازم و توان بالای مهندسی وجود دارد اما شاهد عزم جدی در این راستا نیستیم. اگر تمامی مدیران ارشد واجد این عزم شوند و تمامی دست‌اندرکاران از مالک تا تیم مهندسی متعهد و ملزم شوند تا این موضوع را با هیچ مابه ازایی تعویض و معامله نکنند مشکلاتی که این روزها در کلانشهرها، شهرهای‌کوچک و حتی روستاها حادث‌شده برطرف می‌شوند

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  17:24   شنبه 23 آبان 1394  
 نظرات