اخبار   
 

 بورس مسکن جلوی سود غیرعادی املاک را می‌گیرد

یک کارشناس با حمایت از ایجاد بورس مسکن گفت: در حال حاضر برخی دفاتر معاملات املاک با درست کردن ظاهری مطلوب از موقعیتی غیرواقعی، یک قرارداد پراشکال می‌نویسند و سودهای غیرعادی به جیب می‌زنند...

بورس مسکن جلوی سود غیرعادی املاک را می‌گیرد

یک کارشناس با حمایت از ایجاد بورس مسکن گفت: در حال حاضر برخی دفاتر معاملات املاک با درست کردن ظاهری مطلوب از موقعیتی غیرواقعی، یک قرارداد پراشکال می‌نویسند و سودهای غیرعادی به جیب می‌زنند.

محمد وطن پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به اعتقاد من سیستم معاملات مسکن باید از وضعیت فعلی بنگاه‌ها خارج شود که شاید بورس بتواند این کار را انجام دهد. اگر هدف بورس مسکن شفاف‌سازی و ایجاد تقارن اطلاعاتی باشد بهترین کمکی است که می‌تواند به خریداران و فروشندگان واقعی صورت دهد.

وی افزود: بورس مسکن می‌تواند به شفاف‌سازی بازار معاملات مسکن کمک کند. در کشورهای پیشرفته سیستم‌های شفافی برای اطلاع از قیمت مسکن وجود دارد. البته شاید در قالب بورس نباشد اما ساز و کار چنین فرآیندی تعریف شده است.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که لازم است که بین خریدار و فروشنده یک تقارن اطلاعاتی ایجاد شود، تاکید کرد: این همان چیزی است که مشاوران املاک با آن مخالفند. اگر اطلاعات فروش املاک واضح و روشن ارایه شود و به طور مثال همه از قیمت یک ملک مشخص باخبر شوند هم به نفع خریدار است و هم فروشنده.

وطن‌پور به سیستم حراج دوطرفه در بورس اشاره و خاطرنشان کرد: در این سیستم کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد بدهد با کسی که حاضر است به کمترین قیمت بفروشد معامله می‌کند که قطعا یک مکانیزم منطقی است.

به گفته این کارشناس مسکن، شاید اگر از وزارت راه و شهرسازی توقع داشته باشیم همه مردم را خانه‌دار کند انتظار زیادی باشد، اما می‌توان این توقع را داشت که یک شفافیت در بازار مسکن ایجاد کند تا مردم بدانند اگر خانه را با چه قیمتی بخرند خوب خریده‌اند یا اگر با چه قیمتی بفروشند خوب فروخته‌اند.

وطن‌پور ادامه داد: من با این مساله که مسکن یک کالای همگن نیست و قیمت یک طبقه با طبقه دیگر یا یک محله با محل دیگر متفاوت است موافقم. اما قطعا وقتی اشخاص از قیمت‌های مسکن در اطراف خود مطلع باشند تقریبا میانگین قیمت خانه خودشان را پیدا می‌کنند.

وی با طرح این سوال که وجود تعداد بسیار زیاد دفاتر مشاور املاک در کشور چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ گفت: به اعتقاد من معنایش می‌تواند این باشد که مشاوران املاک دارند یک سود غیرعادی از خریدار و فروشنده می‌گیرند، وگرنه قطعا محدودیت اشتغال و سودآوری منجر به کاهش تعداد دست‌اندرکاران این بخش می‌شد.

  منبع : ایسنا
  18:52   سه شنبه 13 مرداد 1394  
 نظرات