اخبار   
 

 بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴

رئوس فعالیت‌ها و سیاست‌های مطالعاتی و اجرایی حوزه‌ی مسکن در دولت یازدهم، با بررسی مواردی همچون بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی مالی بخش مسکن، و تدوین و اجرای مسکن اجتماعی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شکل گرفت ...

بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴
■ برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی مالی بخش مسکن
■ نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی


رئوس فعالیت‌ها و سیاست‌های مطالعاتی و اجرایی حوزه‌ی مسکن در دولت یازدهم، با بررسی مواردی همچون بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی مالی بخش مسکن، و تدوین و اجرای مسکن اجتماعی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیت‌ها و سیاست‌های مطالعاتی و اجرایی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و شهرسازی در معاونت مسکن و ساختمان با مسئولیت حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در قالب بازنگری و به روز رسانی طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن در حوزه‌های توسعه‌ای شدن بانک، افزایش تسهیلات مسکن برای مسکن اولی‌ها و سایر متقاضیان، افزایش وام‌مسکن مهر برای کمک به آورده متقاضیان این نوع مسکن، تدوین برنامه مشترک برای تامین مسکن اجتماعی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و در نهایت بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهم فعالیت‌های حوزه مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم با راهبری وزیر راه و شهرسازی بوده است.

بازنگری و به روز رسانی طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه تا افق سال ۱۴۰۴

برنامه‌­های پیشنهادی در قالب محورهای ۷گانه طرح جامع عمدتاً به دو بخش برنامه‌­های نهادسازی و برنامه‌­های عملیاتی تقسیم شد تا نقشه راه بخش مسکن را تدوین کند. در همین راستا نیز برنامه مسکن خانوارهای کم درآمد، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نابسامان شهری، برنامه اصلاحات در سیاست زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسکن، مسکن روستایی و بازار اجاره مورد توجه ویژه قرار گرفت.



برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن

در حوزه برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن موارد زیر با همکاری سایر معاونت های مرتبط، بانک مسکن و مشاوران وزیر راه و شهرسازی منطبق با راهبردهای وزیر راه و شهرسازی انجام شد که مهمترین این موارد به شرح زیر است:

- ارائه پیشنهاد کسب. موافقت اولیه برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن
- افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تا ۶۰۰میلیون ریال برای زوجین دو برابر این مقدار و ساخت مسکن تا سقف ۱۰۰۰ میلیون ریال
- راه‌اندازی اولین شرکت تامین سرمایه مسکن (شرکت تامین سرمایه آباد)
- راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم با هدف تامین مالی خرید و ساخت مسکن در سه سقف۸۰۰، ۶۰۰ و۴۰۰ میلیون ریال که برای زوجین دو برابر این مقدار تعیین شده است.
- راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان
- راه‌اندازی حساب‌های امانی جهت تقویت بازار پیش‌فروش مسکن
- راه‌اندازی طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن
- تدوین دستورالعمل نحوه انتشار اوراق رهنی در بازار رهن ثانویه توسط بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار
- انتشار اولین مرحله از اوراق رهنی مسکن به میزان ۳۰۰۰ میلیارد ریال
- صندوق پس‌انداز مسکن منطقه‌ای به منظور کمک به احیای بافت فرسوده تهران، توسعه شهرهای جدید و اجرای برنامه‌های حوزه مسکن سواحل مکران
- تدوین آیین‌نامه ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن
- بازنگری شیوه استفاده از شرکت‌های لیزینگ در بخش مسکن
- مطالعه جهت تدوین بسته بهینه مالیاتی بخش مسکن
- زمینه سازی برای راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات

تدوین برنامه مشترک (مسکن‌اجتماعی)، بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی

تدوین برنامه مشترک تحت‌عنوان مسکن اجتماعی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اقدامات قابل توجه حوزه مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بود که هدف آن تامین مسکن اقشار کم درآمد در دو قالب مسکن استیجاری و کمک به خرید مسکن و ایجاد تسهیلات لازم برای شناسایی افراد کم درآمد جامعه است.

نوسازی و بهسازی مسکن روستایی

به منظور بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و ارتقاء کیفیت زندگی در مناطق روستایی، اعطای سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت در مناطق روستایی تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال و تا پایان برنامه ششم توسعه مصوب گردیده است و طی دولت یازدهم لغایت سه ماهه اول سال ۹۵ حدود۳۱۳ هزار واحد تکمیل و به بهره برداری رسیده است. طی سال ۹۳ تا سه ماهه ی سال ۹۵ نیز تعدادحدود ۱۵۳۰۰۰ سند اماکن روستایی صادر و تحویل متقاضیان داده شده است.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  19:18   چهارشنبه 22 دی 1395  
 نظرات