اخبار   
 

 بازار مسکن به‌راحتی از رکود خارج نمی‌شود

اگر نرخ تورم کاهش یابد، پرداخت نرخ‌های سود ثابت برای خانوار غیرقابل تحمل می‌شود؛ بنابراین می توان نرخ‌ها را متناسب با روند تورم به صورت متغیر (رهن با نرخ متغیر) تعیین کرد...

بازار مسکن به‌راحتی از رکود خارج نمی‌شود/ پیشنهاد پرداخت متغیر اقساط بانکی

عضو شورای عالی بورس و مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن به راحتی از رکود خارج نمی‌شود، گفت: اگر نرخ تورم کاهش یابد، پرداخت نرخ‌های سود ثابت برای خانوار غیرقابل تحمل می‌شود؛ بنابراین می توان نرخ‌ها را متناسب با روند تورم به صورت متغیر (رهن با نرخ متغیر) تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین عبده تبریزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسکن در شرایط فعلی می تواند به عنوان لوکوموتیو حرکت اقتصاد کشور عمل کند؛ به ویژه این که مسکن ارزان قیمت می تواند تحرکی را پدید بیاورد، افزود: اگر مسکن ارزان قیمت به درستی شکل گیرد، بسیاری از نیازهای خانوار به ویژه خانه اولی ها مرتفع خواهد شد.

مشاور وزیر مسکن ادامه داد: به رغم کاهش نرخ رشد جمعیت، نرخ رشد خانوار کاهش پیدا نکرده و بعد خانوار کوچک شده است. به عنوان مثال، بعد خانوار در سال 55 حدود 5.5 درصد بود که این رقم در سال 92-93 به حدود دو درصد رسیده؛ بنابراین هنوز مسکن برای خانه اولی ها مورد نیاز است.

وی در مورد پیش بینی زمان خروج مسکن از رکود گفت: پیش بینی اینکه مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود، مشکل است. مسکن گران‌قیمت کلانشهرها به لحاظ اینکه با افزایش تولید مواجه است، به این آسانی از رکود خارج نمی‌شود، مسکن تجاری نیز همین وضعیت را دارد.

نگرانی بانک مرکزی در مورد وام 80 میلیونی مسکن

تبریزی در مورد آخرین وضعیت وام 80 میلیونی مسکن گفت: مبلغ وام هنوز بین وزارت راه و بانک مرکزی مورد بحث است. بانک مرکزی برای پرداخت وام‌های بزرگ برای خرید مسکن بحثی ندارد اما نگران این است که اقساط آن قابل تحمل نباشد.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: برای اینکه اقساط مسکن قابل تحمل باشد، دولت باید تفاوت سودی بین 14 درصد و سود جاری بانک‌ها که هم اکنون 22 تا 25 درصد است را بپردازد. بحث این است که دولت باید بتواند چنین رقمی را پرداخت کند و هر چقدر رقم تسهیلات پرداختی بالاتر برود، پرداخت این مابه التفاوت توسط دولت سخت‌تر می‌شود.

وی در مورد رقم اقساط ماهانه پرداختی وام مسکن گفت: در شرایط حاضر مبلغ یک میلیون تومان رقم زیادی برای قسط ماهانه یک وام مسکن زیاد نیست و حتی بازپرداخت دو برابری تسهیلات دریافتی در طول 15 سال هم رقم بالایی نیست، این در حالی است که هنوز تورم کاهش نیافته است و همچنان تورم را خواهیم داشت.

مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر واقعاً تورم کاهش یابد، پرداخت نرخ‌های سود ثابت برای خانوارها غیرقابل تحمل می تواند باشد. از این نظر بانک مسکن طراحی های متغیری را برای اقساط ماهیانه وام‌ها در نظر می گیرد و متناسب با تورم تغییرات دو تا سه درصدی را بر روی نرخ‌های سود اعمال می‌کند.

تبریزی پیشنهاد کرد در این صورت بازپرداخت تسهیلات به صورت رهن با نرخ متغیر باشد، یعنی هر سالی که تورم بالا رفت قسط بانکی هم بالا برود و هر سال که پایین آمد قسط بانکی پایین بیاید که این مورد هم اکنون در بسیاری کشورها اعمال می‌شود و در ایران هم می توانیم از این شیوه تقلید کنیم.

  منبع : خبرگزاری مهر
  14:08   یکشنبه 9 شهریور 1393  
 نظرات