اخبار   
 

 تخریب بافت های تاریخی عین کج‌سلیقگی است

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: تخریب خانه ها و بافت قدیمی عین کج سلیقگی است که اسم آن را می توان توسعه نیافتگی نیروی انسانی گذاشت...

تخریب بافت های تاریخی عین کج‌سلیقگی است

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: تخریب خانه ها و بافت قدیمی عین کج سلیقگی است که اسم آن را می توان توسعه نیافتگی نیروی انسانی گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، پیروز حناچی صبح چهارشنبه در همایش سیمای مطلوب شهری، نیاز امروز، هویت دیروز و حقوق فردای شهروندی، افزود: بی توجهی به بافت و معماری قدیم و شبیه سازی بسیاری از خانه ها در جوامع امروز به شدت رواج پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروزه از شمال تا جنوب کشور ساخت و سازها کاملا شبیه هم شده درحالی که در گذشته معماری شهرها در یک استان با یکدیگر تفاوت داشت که این تنوع، زیبایی خاصی به هر منطقه می بخشید.

به گفته این مسئول کشوری در جوامع امروز، معماری زیبایی کمتر دیده می شود و زیبایی تنها مربوط به آن قسمتی است که از گذشته به جا مانده و هنوز دست نخورده است.

وی ضمن تاکید بر سرمایه گذاری بر پیشینه فرهنگی با پشتوانه صنعت گردشگری برای کشور، گفت: توجه به پیشینه فرهنگی و اهمیت به حفظ بسیاری از هویت ها می تواند به اقتصاد کشور به جهت توسعه گردشگری بسیار کمک کند.

کارشناس ارشد مرمت و احیای بناهای تاریخی ضمن یادآوری این نکته که بافت تاریخی گرگان از پتانسیل و نقاط بسیار قوی برخوردار است، افزود: بازار نعلبندان گرگان یکی از پویاترین بازارهای کشور به شمار می رود.

وی با بیان این مطلب که مناره مسجد جامع گرگان متعلق به دوران سلجوقی تنها عنصری است که از گذشته در بافت تاریخی گرگان به جا مانده، گفت: متاسفانه بسیاری از آثار و بناهای قدیمی در طول زمان و بی مهری برخی افراد از بین رفته است.

حناچی خاطر نشان کرد: برخی بناهای قدیمی در بافت تاریخی گرگان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است؛ بناهای این مکان به دو نوع تقسیم می شدند خانه های اعیان و طبقه مرفه جامعه و دیگری مربوط به قشر متوسط یا پایین جامعه بود.

وی با اعلام این مطلب که هر یک از این خانه ها شاخصه و تزئینات خاصی داشتند، اظهار کرد: خانه های قشر متوسط دارای دو یا سه اتاق و دارای تزئیناتی ساده تر در مقایسه با تزئینات خانه های اعیان بود.

وی در توضیح معماری خانه های تاریخی بافت گرگان، گفت: فضای این بناها اغلب درونی و بیرونی بود که همین شاخصه باعث شده تا شهر گرگان در مقایسه با سایر شهرها متفاوت تر ظاهر شود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که به معماری درونی بناها و بیرونی آن به یک اندازه توجه شده، تصریح کرد: معماری شهرها با توجه به فرهنگ و آداب و سنن آن متفاوت است به عنوان مثال نوع معماری خانه های تاریخی شهر یزد دورنی است و در برخی نقاط به دلیل خلق و خو و خصوصیان اخلاقی تمایل به ساخت بنا با معماری بیرونی بوده است.

وی پویا بودن بافت تاریخی گرگان پس از گذشت سالها را یکی از نقاط قوت این منطقه دانست و اذعان کرد: در این بافت 80 درصد مردم به فعالیت روزانه خود می پردازند؛ این مورد باعث شده تا بافت زنده بماند.

در ادامه یک پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان با بیان اینکه در حوزه معماری بارزترین سند، بناهای تاریخی به شمار می روند، تصریح کرد: اسناد تاریخی در این منطقه، به دلیل برخورداری ویژگی هایی مانند ارزشمند بودن خاک، تنوع قومیت و شیعه بودن مردم این منطقه غنی هست.

محمود اخوان درباره ارتباط این اسناد با بافت تاریخی گرگان، گفت: 80 درصد اسناد تاریخی، اطلاعات خوبی می تواند از بافت تاریخی به ما دهد تا جایی که سیمای کاملی در ادوار مختلف تاریخی می توان از آن ترسیم کرد.

وی معماری، طبیعت یا فضای سبز شهری و بازار را سه عنصر اصلی پیوند خورده باهم در بافت تاریخی گرگان دانست و افزود: بازار عنصری است که به نظر بسیاری ظرفیت به شمار می رود؛ بسیاری از صاحب نظران در گذشته استرآباد را به جای اینکه شهر بدانند یک بازار می دانستند و این به دلیل وجود بازارهای مختلف در این منطقه بود.

به گفته پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان، بازار کهنه، بازار قیصریه و بازار نعلبندان از بازارهای کهن منطقه استرآباد به شمار می روند که پیوستگی این بازارها به هم و پراکندگی آن در شهر نشان از این موضوع دارد که بافت تاریخی گرگان قبل اینکه مسکونی باشد تجاری بود.

وی با بیان این مطلب که بازار یکی از عناصر اصلی که در سیمای شهری بسیار تاثیر گذار به شمار می رود، افزود: بازارهای شهر گرگان اکنون به شکل نابسامانی است که کمتر هم به ساماندهی آن توجه شده است.

وی در خاتمه با بیان اینکه عنصر طبیعت و فضای سبز شهری در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بیش از 50 درصد سطح شهر را به خود اختصاص داده بودند، افزود: اسناد بسیار زیادی از تعدد باغ های این منطقه وجود دارد که بازگو کننده گستردگی فضای سبز در این منطقه است.

  منبع : خبرگزاری مهر
  14:09   چهارشنبه 30 مهر 1393  
 نظرات