اخبار   
 

 پیشینه‌ی تاریخی شهر اصفهان دستخوش تغییر می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از پی‌گیریِ عملیات کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌ی باستانی تپه‌اشرف، برای کشف علمی پیشینه‌ی تاریخی اصفهان خبر داد. به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، فریدون اله‌یاری با اعلام این مطلب گفت: محوطه‌ی باستانی تپه‌اشرف اصفهان در کنار محوطه باستانی تپه‌ی «جی»، یکی از کهن‌ترین مراکز شکل‌گیری اصفهان در عصر باستان است ...

پیشینه‌ی تاریخی شهر اصفهان دستخوش تغییر می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از پی‌گیریِ عملیات کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌ی باستانی تپه‌اشرف، برای کشف علمی پیشینه‌ی تاریخی اصفهان خبر داد. به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، فریدون اله‌یاری با اعلام این مطلب گفت: محوطه‌ی باستانی تپه‌اشرف اصفهان در کنار محوطه باستانی تپه‌ی «جی»، یکی از کهن‌ترین مراکز شکل‌گیری اصفهان در عصر باستان است. او افزود: اهمیت این محوطه به‌دلیل قرار گرفتن آن در داخل شهر اصفهان است، لذا معتقدیم ادامه کاوش‌ها در این محوطه تاریخی به کشف پیشینه تاریخی اصفهان به صورت علمی می‌انجامد.

اله‌یاری با اشاره به اسناد و مدارک پراکنده مورخان در خصوص شکل‌گیری شهر اصفهان گفت: پیشینه تاریخی اصفهان بسیار کهن است، لذا برخی از محققان شکل‌گیری هسته‌های شهری اصفهان در امتداد رودخانه زاینده‌رود را به پادشاهان اسطوره‌ای ایران زمین همچون "پیشدادیان" نسبت می‌دهند، با این وصف ادامه کاوش‌ها در این محوطه باستانی می‌تواند پیشینه تاریخی اصفهان را به صورت علمی و متقن به همه ارائه کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی از سال ۱۳۸۹ تاکید کرد: با توجه به اهمیت این محوطه تاریخی و آسیب‌های که بر اثر توسعه شهر اصفهان در دهه‌های گذشته بر آن وارد شده بود، از سال ۱۳۸۹ اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با تملک این محوطه تاریخی به مساحت ۷ هکتار، کار کاوش‌ها را از همان زمان آغاز و تاکنون هفت فصل کاوش در این تپه تاریخی انجام شده است. اله یاری تصریح کرد: در همان زمان، باستان‌شناسان پیش‌بینی می‌کردند که در این محوطه بیش از ۵۰ فصل کاوش نیاز است، با این وصف معتقدیم ادامه این کاوش‌ها می‌تواند ابهامات بسیاری را در خصوص پیشینه تاریخی اصفهان پاسخ داده و برطرف کند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری هنرآنلاین
  08:18   شنبه 11 مرداد 1399  
 نظرات