اخبار   
 

 «فرارِ قهرمانانه، جایگزین مدیریتِ اصولی شده است»

معاونِ توسعه‌ی منابع و پشتیبانیِ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌گوید: تا زمانی که در کشور با آزمون و خطا شهرها را اداره ‌کنیم، به توسعه نخواهیم رسید. او می‌افزید: شهرهایی که از مدل‌ و بومی‌سازیِ تجربه‌های موفق در جهان در زمینه‌های اقتصادی، محیط‌زیستی و ترافیکی بهره جُسته‌اند، از سیاهه‌ی ۱۰ شهر بحرانیِ جهان خارج شده‌ و به جایگاه ۱۰ شهر برتر رسیده‌اند ...

«فرارِ قهرمانانه، جایگزین مدیریتِ اصولی شده است»
■ معاونِ توسعه‌ی منابع و پشتیبانیِ سازمان شهرداری‌ها می‌گوید:
هزینه‌ی شهر را از جیب شهروندان نپردازیم


معاونِ توسعه‌ی منابع و پشتیبانیِ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌گوید: تا زمانی که در کشور با آزمون و خطا شهرها را اداره ‌کنیم، به توسعه نخواهیم رسید. او می‌افزید: شهرهایی که از مدل‌ و بومی‌سازیِ تجربه‌های موفق در جهان در زمینه‌های اقتصادی، محیط‌زیستی و ترافیکی بهره جُسته‌اند، از سیاهه‌ی ۱۰ شهر بحرانیِ جهان خارج شده‌ و به جایگاه ۱۰ شهر برتر رسیده‌اند.

او همچنین افزود: بحران‌های محیط‌زیستی، ترافیکی و اقتصاد شهری در شهرهای ما در حد و اندازه بحران‌های جهانی نیست اما باید بپذیریم از علوم جدید و تجربه‌های موفق در دنیا استفاده کنیم. منتخب چهره سال ۹۶ در گروه شهرداران گفت: اگر قرار باشد هر ارگانی تفکر مجزای خود را در شهر پیاده کنند، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم برای نمونه طرح ایجاد کانال مشترک در بخش تأسیسات شهری در مجلس به تصویب رسید اما تاکنون این موضوع به مرحله اجرا نرسیده است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: در بحث حمل‌ونقل نیز همین انتقاد وارد است، ۲۳ دستگاه دولتی و یک حوزه شهرداری به‌عنوان نهاد عمومی در مسایل شهری درگیر هستند اما در آخر به این مسئله می‌رسیم که چه نهادی مترو بسازد چه نهادی به‌مقتضای هر شهر تراموا و مونوریل راه اندازی کند و کدام سازمان هزینه ‌دهد که این مسایل نباید در مدیریت واحد شهری وجود داشته باشد. نصرتی با تاکید بر اینکه زمانی به نتیجه مطلوب خواهیم رسید که نیازهای یک شهروند را به معنای واقعی تعریف کرده باشیم و شهروند نیز حقوق خود را بشناسد، افزود: رسیدن به نتیجه مطلوب موضوعی دوسویه است یعنی اگر شهروند حقوق متقابل خود در مدیریت شهری را بشناسد و به آن پایبند باشد باید قبول کند که عوارض و مالیات را پرداخت کند و در مقابل نیز باید انتظارات خود را از مدیریت شهری مطالبه کند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با انتقاد از نبود درآمد پایدار در اکثر شهرها گفت: از سال ۱۹۹۲ تا امروز ۲۷ هزار تجربه موفق کشورهای پیشرفته در بحث مدیریت شهری و رسیدن به درآمد پایدار را جمع آوری کرده‌ایم، اما متاسفانه نمی‌خواهیم از تجربیات کشورهای پیشرفته در رسیدن به درآمد پایدار استفاده کنیم و این امر متاسفانه روز به روز گره‌های این مشکل محکم‌تر شده است. وی با تاکید بر اینکه اجازه نداریم هزینه‌ آزمون و خطای مدیریت شهری را از جیب شهروندان بپردازیم گفت: متأسفانه این کار انجام می‌شود و به‌جای ایجاد مترو و حمل‌ونقل عمومی مناسب در شهر و بسترسازی آن، نهاد های متولی فرار قهرمانانه روبه‌جلو انجام می‌دهند و تشکیلات دولتی نیز با سرعت تمام خودرو تولید کرده و از تولید داخلی حمایت می‌کند.

وی گفت: زمانی که با تاکسی در شهر اروپایی جلوی دانشگاه پیاده می­‌شوید، نگاه­‌ها به شما متفاوت است که از وسایل عمومی استفاده نمی‌کند، اما در ایران زمانی که با ماشین شخصی طی مسیر می‌کنید به یک افتخار درونی و نسبی می‌رسید؛ بنابراین فضا باید متفاوت شود یعنی باید بر روی معیارهای اجتماعی نیز کار شود. وی بابیان اینکه تا زمانی که مدیریت واحد شهری شکل نگیرد، وضعیت مدیریت شهری نیز مطلوب نخواهد بود، گفت: طرح مدیریت واحد شهری حدود ۱۰ سال پیش ایجاد و مورد استقبال قرار گرفت اما هنوز اجرا نشده و شاید ۲۰ درصد شهرها در این خصوص موفق عمل کرده اند.

وی بابیان اینکه دغدغه مدیران شهر اکنون ایجاد اعتماد برای شهروندان است، گفت: این اعتماد بین مدیریت شهر و شهروندان به‌شدت کمرنگ شده است و باید به‌سرعت بازسازی و مرمت شود زیرا در این خصوص با کمبود زمان روبرو هستیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نصرتی گفت: جذب سرمایه‌گذار، ورود بخش خصوصی، جذب ۱۷۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان بخش خصوصی که بخش زیادی از آن را حوزه مدیریت شهری می­تواند جذب شود. از دیگر دغدغه­‌های موجود به شمار می‌رود، در ایران این شرایط وجود دارد اما برای این جذب، آیین‌نامه و حمایت نداریم و نحوه مذاکره با سرمایه‌گذار درست تدوین‌نشده است. وی گفت: موضوع حمل‌ونقل و ترافیک و محیط­زیست به‌شدت برای شهر مهم است باید بعد از شنیدن همه مشورت‌ها و پژوهش‌ها یک نفر حرف اول و آخر را در شهر بزند که اکنون به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست.

نصرتی در ادامه افزود: موضوع اقتصاد، اقتصاد شهر برای تولید درآمد پایدار دغدغه بعدی است که متأسفانه برای این موضوع و همچنین موضوع روابط بین‌الملل نیز فعالیت درخور تقدیری انجام‌نشده است. گر این فعالیت‌ها شکل بگیرد و به بهترین نحو ممکن اجرایی شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که شهروند در شهر خوشبخت زندگی خواهد کرد. معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: باید حقوق شهروندی درست در ایران تعریف شود یعنی شهروند بداند چه پاسخگویی باید به مدیریت شهری و مدیریت شهر داشته باشد باید شفاف بداند به شهروند چه پاسخگویی داشته باشد که این حقوق شهروندی نیز در شهرهای ما تعریف‌نشده است. وی گفت: البته در شهرهای متوسط و متوسط به پایین این شرایط محیاست یعنی احساس تعلقی وجود دارد به خاطر این احساس و شهروند خود را پاسخگو می­داند و دوست دارد پاسخ بگیرد.

نصرتی بابیان اینکه باید حوزه مدیریت شهری باصداقت با مردم رفتار کرده و مسائل را درست تعریف کند گفت: شورای شهر که به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم، مدیریت شهری و دستگاه‌های دولتی هستند باید نقش پل ارتباطی را خوب بازی کنند البته این نقش در برخی شهرها خوب بوده اما در برخی شهرها موفق نبوده است. منتخب چهره سال ۹۶ گفت: در شهرهای متوسط به بالا، احساس تعلق کمتری وجود دارد و تکنیکی که باید برای برقراری ارتباط بین شهروند و مدیریت شهری به کار گرفته شود، متفاوت است. البته تجربه­ها برای این مسئله و چگونگی اداره شهرهای بزرگ وجود دارد. نقش رسانه‌های تخصصی برای هر دو گروه به‌شدت مهم است؛ رسانه‌ای که لحظه‌ای حرف هر دو گروه شهروندا و مدیران را متوجه باشد و در میدان حضورداشته باشد.

وی گفت: رسانه ها باید به‌صورت لحظه‌ای و تخصصی شهروند و مدیریت شهر را پاسخگو کند اما متأسفانه در برخی جاها رسانه‌هایی داریم که برای معرفی و ارتقای خودشان ورود می‌کنند زیرا آن‌قدر تعداد رسانه­ها زیاد شده است که رسانه مجبور است اول خودش را معرفی کند و جایگاه خودش را مستحکم کند.

  منبع : وبگاه صما
  11:16   چهارشنبه 8 اسفند 1397  
 نظرات