اخبار   
 

 تأکید دکتر حناچی بر ضرورت ایمن‌سازی ساختمان‌های موجود

معاون شهرسازی و معماریِ وزارت راه وشهرسازی با بیان این که حادثه‌ی «پلاسکو» اگرچه سخت و تکان‌دهنده بود، دربردارنده‌ی درس‌های بسیاری برای عبرت‌آموزی بود، افزود: ابتدایی‌ترین درسی که از حادثه‌ی پلاسکو می‌توانیم بگیریم، این است که تا زمانی که از آمادگی دفاعی لازم و تجهیزات آتش‌نشانی برخودار نیستیم، به بلندمرتبه‌سازی دامن نزنیم و همچنین در نظام مدیریت شهری ایمن‌سازی ساختمان‌های موجود را در دستور کار قرار دهیم ...

تأکید دکتر حناچی بر ضرورت ایمن‌سازی ساختمان‌های موجود
■ بدون افزایش توان دفاعی، به بلندمرتبه‌سازی دامن نزنیم


معاون شهرسازی و معماریِ وزارت راه وشهرسازی با بیان این که حادثه‌ی «پلاسکو» اگرچه سخت و تکان‌دهنده بود، دربردارنده‌ی درس‌های بسیاری برای عبرت‌آموزی بود، افزود: ابتدایی‌ترین درسی که از حادثه‌ی پلاسکو می‌توانیم بگیریم، این است که تا زمانی که از آمادگی دفاعی لازم و تجهیزات آتش‌نشانی برخودار نیستیم، به بلندمرتبه‌سازی دامن نزنیم و همچنین در نظام مدیریت شهری ایمن‌سازی ساختمان‌های موجود را در دستور کار قرار دهیم.

دکتر پیروز حناچی همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره «چهره سال صنعت ساختمان» ضمن اعلام مطلب فوق درگفت وگو با خبرنگار «صما» افزود: ۲۳۰ ساختمان بالای ۱۱ طبقه در تهران وجود دارد که ازسرنوشت آنها هیچ اطلاعی وجود ندارد و البته این بدان معنا نیست که همه این ساختمان‌ها آسیب ‌پذیرهستند بلکه اساسا اطلاعات روشنی درباره آنها وجود ندارد.
وی با تاکید بر تبعات بی‌اطلاعی از نقشه سازه های موجود گفت: متاسفانه متناسب با رشد بلند مرتبه سازی، تجهیزات و توان دفاعی خود را ارتقا نداده ایم و اگر نخواهیم رشادت و زحمات آتش نشانان را نادیده بگریم باید بگوییم که حادثه پلاسکو نشان داد که امکان اجرای مقررات ملی برای نسل اول ساختمان های بلند مرتبه وجود ندارد و باید نسبت به تخریب آنها اقدام شود.

معاون شهرسازی و معماری وزارتخانه راه وشهرسازی درادامه اظهارات خود نسبت به ضرورت نگهداری ساختمان ها در دوران بهره برداری تاکید کرد و گفت: اگر درساخت ساختمان ها مباحث ۲۲گانه مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های متعدد نیز رعایت شود اما لازم است که درزمان بهره برداری ساختمان ها نیز نسبت به نگهداری مناسب اقدام شود چرا که نگهداری نامناسب ساختمان ها درزمان بهره برداری سبب افزایش خطرپذیری و کاهش عمرمفید ساختمان‌ها می شود.


چهره سال صنعت ساختمان در سال ۹۳ مثال بارز نگهداری نامناسب ساختمان‌ها در مقیاس کوچک وبزرگ را به ترتیب شامل حادثه دانشگاه شهید بهشتی و نیز فاجعه پلاسکو ارزیابی کرد و تصریح کرد: بدون شک اگر ازموضوع نگهداری ساختمان‌ها در زمان بهره برداری غفلت نشود شاهد بروز اتفاقاتی ازاین دست نخواهیم بود وبنابراین لازم است که شرایطی پیش بینی شود که نسبت به نگهداری اصولی ساختمان‌ها در زمان بهره برداری اقدام شود.

معاون شهرسازی و معماری همچنین در ادامه اظهارات خود به وجود بیش از۹۰۰ ساختمان بالای ۱۱ طبقه در تهران اشاره کرد و گفت : حدود ۹۰۰ ساختمان بالای ۱۱ طبقه درتهران وجود دارد که باید تجهیزات ایمنی وآتش نشانی خود را متناسب با آنها افزایش دهیم و این امر درحالی است که به نظر می رسد به نسبتی که به بلند مرتبه سازی دامن زده ایم توان دفاعی و تجهیزات ایمنی خود را افزایش نداده ایم .

حناچی راهکار کاهش خطرپذیری ساختمان‌ها در زمان بهره برداری را در دو مقوله ارزیابی کرد و گفت : راهکار اول این است که به اقدامات غلط دامن نزنیم یعنی اصراری به بلند مرتبه سازی بدون افزایش توان آمادگی دفاع شهری نداشته باشم .

معاون شهرسازی و معماری وزارتخانه راه وشهرسازی در همین حال اقدام دوم در این زمینه را متوجه نظام مدیریت شهری دانست و گفت: درهمین حال لازم است که مدیریت شهری اقداماتی را برای ایمن کردن تک ساختمانهای موجود انجمن دهد.

وی درعین حال در ادامه اظهارات خود نسبت به ضرورت ارتقای سطح فرهنگ بهر برداران ساختمان‌های بلند مرتبه اشاره کرد و گفت : در حال حاضر بخش قابل توجهی ازساختمان‌های بلند مرتبه در تهران در معابر کم عرضی که بین ۶تا ۱۲ و ۱۲ تا بیست متراست ساخته شده اند واین امر بیانگر آن است که امکان امداد رسانی به این واحدها در زمان بروز حادثه وجود ندارد و در مجموع این رویه حاکی ازآن است که بافت شهری متناسب با نظام شهرسازی توسعه یافته است.

معاون شهرسازی و معماری وزارتخانه راه وشهرسازی درهمین حال تاکید کرد : با توجه به این شرایط و با درنظر گرفتن اینکه امکان تعریض معابر کم عرض وجود ندارد بنابراین به منظور پیشگیری از بروز حادثه لازم است که آموزش های لازم به بهره بردارن داده شود تا آنها شخصا برای ایمن سازی ساختمان خود وکاهش مخاطرات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کوچکترین درسی از که ازفاجعه پلاسکو می توانیم بگیریم این است که برای پیشگیری از وقوع حادثه درساختمانها اقدامات اساسی انجام دهیم تاکید کرد: اولین راه برای عملیاتی کردن این هدف آن است که شرایطی فراهم شود که به اطلاعات ۲۳۰ ساختمان دسترسی پیدا کنیم.

حناچی تاکید کرد: این مساله باید هرچه سریع ترعملیاتی شود چرا که فقدان دسترسی به بانک اطلاعات ساختمانی باعث می شود که درزمان عملیات نتوانیم امداد رسانی بهینه انجام دهیم.

گفتنی است پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در دومین جشواره چهره سال صنعت ساختمان با کسب ۷۶۰۱ رای از مجموع ۴۲۹۴۳ رای به عنوان چهره سال ۱۳۹۳ صنعت ساختمان انتخاب شد.

همچنین با توجه به استقبال گسترده از طرح انتخاب چهره سال در سه سال گذشته، هم اکنون دبیرخانه جشنواره چهره سال صنعت ساختمان (چهره عمرانی) برای چهارمین دوره پیاپی، انتخاب چهره سال ۹۵ را با حمایت رسانه‌های عمومی و تخصصی و بارأی گیری از کاربران خود برگزار کرده است.

  منبع : وبگاه صما
  12:22   دوشنبه 2 اسفند 1395  
 نظرات