اخبار   
 

 تأثیر گزینش شهردار آینده‌ی تهران بر مدیریت شهرسازی در پایتخت

همزمان با پیروزیِ لیست امید در شوراهای شهر بیش‌تر کلان‌شهرها از جمله تهران، گمانه‌زنی‌ها نیز برای گزینش شهردار افزایش یافته است. محسن هاشمی رفسنجانی، عباس آخوندی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده و پیروز حناچی از نام‌هایی هستند که این روزها به‌عنوان گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران مطرح می‌شوند ...

تأثیر گزینش شهردار آینده‌ی تهران بر مدیریت شهرسازی در پایتخت

همزمان با پیروزیِ لیست امید در شوراهای شهر بیش‌تر کلان‌شهرها از جمله تهران، گمانه‌زنی‌ها نیز برای گزینش شهردار افزایش یافته است. محسن هاشمی رفسنجانی، عباس آخوندی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده و پیروز حناچی از نام‌هایی هستند که این روزها به‌عنوان گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران مطرح می‌شوند.

با این حال گفته می شود که شهرداری به دلیل عدم تناسب دخل و خرج آن طی سالهای گذشته با بدهی کلان ۲۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان مواجه شده که پیروز حناچی معتقد است این رقم فکر کردن راجع به تصدی گری پست شهرداری تهران را ترسناک کرده است.

نام محسن هاشمی رفسنجانی هم که عنوان منتخب اول مردم تهران در شورای شهر شهر با ۱۷۵۶۰۸۶ رای به خود اختصاص داد، به عنوان شهردار محتمل تهران مطرح می شود. البته قبل از انتخابات، میثاق نامه ای در لیست امید امضا شده که بر عدم انصراف از شورای شهر تاکید کرده است. همچنین اگر محسن هاشمی از شورا انصراف دهد مهدی چمران از لیست اصولگرایان به عنوان نفر علی البدل که رتبه بیست و دوم را کسب کرده مجوز ورود به شورا را کسب خواهد کرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز از جمله افرادی است که نام او این روزها برای گزینه شهرداری شنیده می شود. این در حالی است که آخوندی طی چهار سال اخیر انتقادهای تندی را به عملکرد مدیریت شهری و اقداماتی همچون شهرفروشی، افزایش هزینه های شهرداری، مشکلات عبور و مرور و بلندمرتبه سازی های بدون ضابطه انجام داده است.

آخوندی به برخی ساخت و سازهای شهر تهران از جمله ساخت ساختمانی در میدان سپاه و مقابل منطقه میراث فرهنگی و همچنین ساخت برج در خیابان ایران‌زمین اشاره کرد و افزود: برای ساخت برج در خیابان ایران‌زمین به ما می‌گویند شما چشمانتان را درویش کنید تا با تکمیل این برج بتوان برخی از تعهدات بابک زنجانی را پرداخت کرد. مگر چنین چیزی می‌شود؟

وی تاکید کرد: تمام شمال شهر تهران از بین رفته ولی اساسا چه کسی می‌تواند درخواست پاسخ در سیستم موجود را داشته باشد؟ منطقه ۲۲ تهران چه وضعی پیدا کرده است؟ فارغ از ابعاد محیط زیستی که برای شهر تهران به همراه داشته و از گذشته مقرر شده بود که در این منطقه بلندمرتبه‌سازی انجام نشود، مشاهده می‌شود که تنها ۴ درصد مردم در این منطقه به حمل و نقل عمومی دسترسی دارند. این در شرایطی است که دولت‌ها ۲۰ سال متوالی است که در حمل و نقل عمومی و در اولویت قرار گرفتن آن تاکید می‌کنند اما دولت چگونه می‌تواند در این موارد اعمال سیاست کند البته این موضوع تنها در تهران قابل مشاهده نیست بلکه در مشهد نیز ۳۰۰ برج در اطراف حرم امام رضا (ع) ساخته شده است.


وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز مدیریت شهری سوداگرانه عمل می‌کند. اتحاد مدیریت شهری با عده‌ای سوداگر که می‌تواند هر نقطه از شهر به هر شکلی که می‌خواهند تغییر دهند تا زمانی که این مدیریت سوداگرانه تعیین تکلیف نشود، مگر می‌توان به سمت تفویض اختیارات بیشتر حرکت کرد.

در سوی مقابل، مدیریت شهری از عدم تعهد دولت نسبت به پرداخت دیون خود به شهرداری گلایه دارد. در این خصوص محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران می گوید: دولت نه تنها کمک مضاعفی نمی‌کند بلکه کمک قانونی قبلی خود را هم پرداخت نمی‌کند و منتقد هم هست. این رفتار کاملاً رفتار سیاسی است و متأسفانه رفتار دولتمردان ناشی از رقابت سیاسی با شهردار تهران است.

تعارضات بین دولت و شهرداری به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز کشیده شد که انتقادات هر دو طرف از عملکرد یکدیگر را به همراه داشت و در این شرایط احتمالا پس از روی کار آمدن شورای شهر پنجم باید منتظر رفتن قالیباف از شهرداری بود.

بااین حال گزینه های احتمالی برای تصدی پست شهرداری تهران در حالی شنیده می شود که اعضای اصولگرای فعلی شورای شهر نسبت به نتایج آرا در تهران معترض هستند تا جایی که مهدی چمران نامه ای را در این باره به وزارت کشور نوشته است. همچین اعلام نتایج که به نظر می رسد باعث عصبی شدن برخی اصولگرایان شده زمینه ای برای درگیری فیزیکی بین علیرضا دبیر و عباس جدیدی شد.

مدیریت شهری در سالهای اخیر دچار مشکلاتی بوده که شاید مهمترین آنها به زمینه های ایجاد ۴۹۰ هزار واحد لوکس خالی در تهران و بحث املاک نجومی مربوط شود. با اینکه شهردار تهران معقتد است برخی از خانه های خالی را به رفته گران داده، انتشار لیستی که مدعی تخفیف در فروش املاک نجومی به برخی اعضای شورای شهر بود، حاشیه هایی را برای مدیریت شهری ایجاد کرد. ادعایی که البته در دادگاه اثبات نشد اما به نظر می رسد همین حواشی در اقبال سرد مردم تهران در انتخابات اخیر از لیست فعلی شورای شهر بی تاثیر نبوده است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  01:36   سه شنبه 2 خرداد 1396  
 نظرات