اخبار   
 

 رختِ الکترونیک بر تن شهرسازی اصفهان

شهرسازی الکترونیک در اصفهان ۱۱ سال پیش مطرح شد و این روزها به نظر می‌رسد، «شهرالکترونیک» که روزی یکی از رویاهای نصف‌جهان به شمار می‌رفت، در حال تبدیل شدن به واقعیت است ...

رختِ الکترونیک بر تن شهرسازی اصفهان

شهرسازی الکترونیک در اصفهان ۱۱ سال پیش مطرح شد و این روزها به نظر می‌رسد، «شهرالکترونیک» که روزی یکی از رویاهای نصف‌جهان به شمار می‌رفت، در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

مبحث شهرسازی الکترونیک در اصفهان برای اولین بار ۱۱ سال پیش مطرح شد. در همین باره قراردادی نیز با شرکتی که سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان طرف قرارداد آن بود، منعقد و نرم‌افزار مربوط به آن تهیه و عملیاتی شد. اما این نرم‌افزار آن‌طور که بایدوشاید نتوانست انتظارات را برطرف سازد. بنابراین نرم‌افزار نیاز به تغییر و مدرن شدن داشت تا بتواند رؤیای دستیابی به شهر الکترونیک را برای اصفهانی‌ها مهیا سازد. اما حالا و پس از گذشت ۱۱ سال از طرح مبحث الکترونیک سازی شهر اصفهان ، رؤیای دست‌یابی شهر الکترونیک آرام‌آرام در حال برآورده شدن است.

جمال‌الدین صمصام شریعت؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این باره به مهر می‌گوید: باید بسترها و زیرساخت‌های الکترونیکی برای شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری مهیا و فراهم شود، چراکه با بسترسازی الکترونیک روند اختلافات نظر و فسادهای احتمالی از بین می‌رود و روند صدور پروانه به‌صورت شفاف و یکنواخت بر مبنای قانون بالادستی انجام می‌شود.

این موضوعی است که عباس حاجی رسولی‌ها، عضو شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با مهر بر آن صحه می‌گذارد و بیان می‌کند: تقریباً حدود ۸۰ درصد از زیرساخت‌های مربوط به الکترونیک سازی اصفهان تا اکنون در برخی از مناطق فراهم‌شده است. البته این زیرساخت‌ها در تمامی نقاط شهر آماده نشده است. اما با توجه به روند کار می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک الکترونیک سازی اصفهان محقق شود.

در همین باره یک عضو دیگر شورای شهر اصفهان به مهر می‌گوید: شهرسازی الکترونیک تجربه‌ای است که در تمامی دنیا خود را به اثبات رسانده است. به‌عنوان‌مثال در سئول، سنگاپور، دوبی و کویت و ... می‌توان مصداق شهر الکترونیک سازی را دید.

آن‌طور که ابوالفضل قربانی می‌گوید: هر شهری به‌ویژه کلان‌شهرها قابلیت تبدیل‌شدن به شهر الکترونیک را دارند. اما برای محقق شدن این موضوع ابتدا زیرساخت‌ها و همچنین بستر مناسب باید مهیا شود که متأسفانه در این زمینه هنوز آن‌طور که بایدوشاید اقدامات لازم صورت نگرفته است و ضعف‌هایی مشاهده می‌شود. اما با برطرف شدن این ضعف‌ها شهر می‌تواند به‌راحتی به سمت الکترونیک شدن گام بردارد.

به گفته قربانی البته فرهنگ‌سازی دراین‌باره را نباید فراموش کرد. چراکه متأسفانه در کشور ما ابتدا فنّاوری وارد می‌شود و سپس فرهنگ استفاده از آن آرام‌آرام بین مردم جا می‌افتد.



مزایای الکترونیک سازی شهر

وی بیان می‌کند: دراین‌باره باید اطلاع‌رسانی دقیقی صورت بگیرد. با توجه به اینکه الکترونیک سازی شهری ابزاری مهم برای افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی است بنابراین اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از موضوعات مهم و حائز اهمیت دراین‌باره است.

قربانی شهرسازی الکترونیک را بسیار مطلوب و پراهمیت می‌داند و می‌افزاید: شهر الکترونیک بسیار جامع خواهد بود و حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، تفریحی را دربرمی گیرد. همچنین نکته قابل‌توجه این است که شهرسازی الکترونیک علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه و وقت موجب حفاظت و نگهداری از محیط‌زیست نیز خواهد شد.

جلوگیری از اتلاف انرژی، کاهش تعداد سفرها و حفاظت از محیط‌زیست و صرفه‌جویی در بسیاری از منابع انسانی ازجمله ویژگی‌های بارز در شهر الکترونیک است که حاجی رسولی‌ها نیزبر آن‌ها تأکید می‌کند.

آیا شهر الکترونیک نگرانی‌هایی را به همراه خواهد داشت؟

در این میان باوجوداینکه ورود فنّاوری به شهر می‌تواند مزایای مختلفی را برای شهروندان فراهم کند اما این موضوع همواره با دغدغه‌ها و چالش‌های متفاوتی نیز همراه است. وجود مشکلات عاطفی و افسردگی را می‌توان یکی از معایب این شهر دانست. چراکه با پدیدار شدن شهر الکترونیک دایره برخوردها، دیدوبازدیدها و روابط انسانی روزبه‌روز تگ تر و تنگ‌تر خواهد شد و شادابی و نشاط از کاربران گرفته خواهد شد. همچنین اعتیاد روزبه‌روز افزون به فنّاوری نیز یک مشکل بزرگ این نوع زندگی است، یعنی اگر به هر دلیلی زیرساخت‌های شهر الکترونیک دچار مشکل شوند به‌نوعی تمام امور زندگی مختل می‌شود. هزینه بالا برای پیاده‌سازی این نوع شهرها یکی دیگر از معایب دیگر آن است که نباید آن را نادیده گرفت.

قربانی در همین باره می‌گوید: به‌کارگیری فنّاوری همان‌طور که دارای مزایای مختلفی است اما معایبی نیز به همراه دارد. بنابراین و قدر به‌یقین تبدیل‌شدن شهر به شهر الکترونیک نگرانی‌هایی را با خود همراه خواهد کرد؛ نگرانی‌هایی که حاصل استفاده انسان از فنّاوری و فن‌آوری روز است.

شهر الکترونیک را از نگاه مدیریتی می‌توان به‌عنوان یک سازمان در نظر گرفت که اعتماد به‌عنوان یک اصل انکارناپذیر در کارها و فعالیت‌ها لحاظ می‌شود و با توجه به ویژگی‌های خاص خود ، باید این مفهوم با در نظر گرفتن ابعاد شهر تبیین شود. اگر اعتماد در شهر سنتی اهمیت دارد، در شهر الکترونیک بسیار باارزش است و اهمیت آن به این دلیل است که اعتماد تحت شرایط تغییر و بی‌ثباتی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند بطوریکه که اگر قوانین، سیاست‌ها، معیارها، قواعد وجود نداشته باشد، افراد به روابط شخصی روی آورده و کیفیت این روابط، تا حد زیادی با سطح اعتماد تعیین می‌شود.

  منبع : خبرگزاری مهر
  16:09   سه شنبه 8 تیر 1395  
 نظرات