اخبار   
 

 لزوم بهره‌مندی عادلانه‌ از طبیعت در نظام ساخت‌وساز

رییس سومین کنفرانس بناهای بلند و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، با تقدیر از عزمی که در شفافیت موضوعات مرتبط با شهرسازی و معماری پدید آمده است، گفت: در زمینه‌ی فنون و دانش مهندسی، مهندسان دانش خود را به‌روز کردند، اما در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بحث و گفت‌وگو در زمینه‌ی ابعاد ساخت ساختمان‌های بلند مورد غفلت واقع شده است ...

لزوم بهره‌مندی عادلانه‌ از طبیعت در نظام ساخت‌وساز
■ تأکید بر ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادیِ ساخت ساختمانهای بلند در ایران
■ رتبه‌ی یازدهم جهان را در ساخت بناهای بلند داریم


رییس سومین کنفرانس بناهای بلند و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، با تقدیر از عزمی که در شفافیت موضوعات مرتبط با شهرسازی و معماری پدید آمده است، گفت: در زمینه‌ی فنون و دانش مهندسی، مهندسان دانش خود را به‌روز کردند، اما در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بحث و گفت‌وگو در زمینه‌ی ابعاد ساخت ساختمان‌های بلند مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد بهشتی رئیس سومین کنفرانس بناهای بلند و همچنین رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بناهای بلند، گفت: در تعریف عدل گفته می‌شود هر چیزی درجای خود قرار می گیرد. موضوع سومین کنفرانس بناهای بلند نیز به این موضوع تاکید دارد که بناهای بلند چه نسبتی با جایی که در آن واقع شده‌اند، دارند.

رییس سومین کنفرانس بناهای بلند ادامه داد: وقتی صحبت از شهر سبز، معماری سبز و اکوسیستم می‌شود به نوعی می‌خواهد به موضوع عدل در طبیعت اشاره کند و اینکه بهره‌مندی انسان‌ها از طبیعت عادلانه بوده است یا خیر؟

بهشتی معتقد است: اگر هر چیزی جای خود قرار بگیرد عدالت معنا پیدا می‌کند و شفافیت و روشنی حاکم خواهد شد در حالیکه نقطه مقابل عدالت، ظلم است و ظلمت نیز به معنای تاریکی و عدم شفافیت است.

این معمار گفت: اولین کنفرانس بناهای بلند با این هدف آغاز به کار کرد تا نقاط مختلف موضوع بناهای بلند را روشن و شفاف کند. وی ادامه داد: ما در دهه‌های گذشته شاهد ساخت و ساز بناهای بلند در سطح کشور بودیم و کمتر به بحث در این زمینه پرداختیم.



بهشتی گفت: در دوره گذشته مشخص شد که ایران رتبه یازدهم جهان را در بناهای بلند دارد بدون آنکه در مباحث نظری شرکت داشته باشد. البته در فضای آکادمیک، راجع به تکنولوژی ساخت، فنون و مباحث مهندسی و سازه، مهندسان، مباحث فراوانی را مطرح کرده و دانش خود را به روز کردند اما در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، موارد فراوانی مغفول مانده است. وی ادامه داد: موضوع این دوره از کنفرانس که ساختمان‌های سبز، توجه به محیط زیست و ساماندهی به اسکان بشر را در دستور کار دارد نشان می دهد که جامعه دارد به مفهوم عدل نزدیک می‌شود.

بهشتی تصریح کرد: جایی که هم اکنون ایستاده‌ایم نشان می‌دهد که مسیر را به خطا نرفته‌ایم. وی اظهار امیدواری کرد تا برگزاری سومین کنفرانس بناهای بلند، مسیر دشواری را که در گذشته وجود داشت هموار کند و گفت: عزمی که هم اکنون برای شفافیت در موضوعات مختلف شهرسازی و معماری وجود دارد نشان دهنده توفیقات بیشتری است که در آینده نصیب مردم ایران خواهد شد.

بهشتی در پایان از تمامی دانشگاهیان، جامعه مهندسی و تخصصی کشور و همچنین مجموعه وزارت راه و شهرسازی که در برگزاری این کنفرانس تلاش کردند، تشکر ویژه کرد.

گفتنی است، سومین کنفرانس بناهای بلند از ۲۸ تا ۳۰ دی‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با ارایه مقاله و برگزاری کارگاه‌های علمی کار خود را دنبال می‌کند.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  16:14   چهارشنبه 29 دی 1395  
 نظرات