اخبار   
 

 پیامدهای حق رأی نداشتن سازمان نظام مهندسی در کمیسیون ماده‌ی ۵

دو تن از رؤسای سازمان نظام مهندسی ساختمانِ دو تا از استان‌ها در گفت‌وگویی رسانه‌ای به بررسی موضوع عدم اجرای درستِ قوانین و مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز شهری و تأثیر آن بر حقوق شهروندی پرداخته‌اند ...

پیامدهای حق رأی نداشتن سازمان نظام مهندسی در کمیسیون ماده‌ی ۵
■ گزارش مهندسان ناظر جدی گرفته نمی‌شود


دو تن از رؤسای سازمان نظام مهندسی ساختمانِ دو تا از استان‌ها در گفت‌وگویی رسانه‌ای به بررسی موضوع عدم اجرای درستِ قوانین و مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز شهری و تأثیر آن بر حقوق شهروندی پرداخته‌اند.

مشروح این گزارش به شرح ذیل است:

نباید جان و آسایش مردم، فدای زیرمیزی‌ها شود

در همین رابطه رئیس نظام‌مهندسی استان یزد بابیان اینکه در برخی مواقع رسیدگی به گزارش‌های ناظران مسکوت می‌ماند گفت: در حال حاضر بسیاری از ناظران گزارش‌های خود را به‌صورت جدی و با ارائه می‌دهند اما متأسفانه به علت وجود خلأهای قانونی بسیاری از گزارش‌ها مهروموم و سربسته می‌ماند.

به گزارش «صما» علیرضا فرشید در گفت‌وگو با «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور» تصریح کرد: سازمان در برخورد با تخلفات ساختمانی به گزارش‌های مهندسان ناظر و ارائه به‌موقع گزارش‌ها توجه خاص دارد، اما توقف ساخت‌وسازهای خلاف در حیطه اختیار سازمان نیست و شهرداری می‌تواند بر اساس گزارش‌های مهندسان ناظر برخورد قاطع با تخلفات و جلوگیری از ادامه ساخت‌وساز داشته باشد.

وی با اشاره به ضعف قدرت اجرایی سازمان نظام‌مهندسی در برخورد با تخلفات ادامه داد: رعایت مسائل ایمنی در حد شعار باقی‌مانده و نهادهای مرتبط با ساخت‌وساز نیز توجه چندانی به این موضوع ندارند. جدای این مباحث هم‌اکنون دو نقشه‌ای بلای بسیاری از ساخت‌وسازهای کشور است.

رئیس نظام‌مهندسی استان یزد بابیان اینکه کارفرمایان با تغییر نقشه‌های مصوب شده باعث دور زدن طرح‌های تفصیلی و عدم رعایت قوانین مقررات ملی ساختمان شده‌اند؛ و متأسفانه در این مباحث شاهد پا فشارها، زیرمیزی‌ها و تبانی‌ها بی‌شماری هستیم. درحالی‌که نباید جان و آسایش مردم فدای پول و زیرمیزی‌ها شود.

وی با تأکید بر اینکه عمر مفید برخی از سازه‌ها فاجعه است خاطرنشان کرد: اگر قوانین و مقررات ملی ساختمان به‌درستی شکل بگیرد و نظارت‌های دقیقی بر آن‌ها اعمال شود می‌توانیم بگوییم وظیفه خود را به‌صورت صحیح انجام داده و تا حدودی موفق شده‌ایم.


فرشید در ادامه خاطرنشان کرد: تا زمانی که گزارش‌های ناظران به‌درستی پیگیری نشود روال سازه‌ها ما به همین شکل خواهد بود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از ورود افراد بدون صلاحیت حرفه‌ای به عرصه ساخت‌وساز، گفت: ساختمان‌سازی در دنیا به‌عنوان یک حرفه کاملاً تخصصی شناخته می‌شود و ما نیز باید با عملکرد خود و با تأکید بر قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان و دقت در نظارت‌ها و ارائه به‌موقع و کامل گزارش‌های نظارت، سعی در جلب اعتماد عمومی داشته باشیم.

فرشید بابیان اینکه همت متعالی در بین برخی از اعضا وجود ندارد تأکید کرد: همه ما باید نگرش دوباره‌ای به مبحث اخلاق حرفه‌ای داشته باشیم؛ و تقصیرات خود را بپذیریم و نباید زا بازگو کردن اشتباهات حرفه‌ای خود هراس داشته باشیم.

وی درنهایت گفت: تمام ارگان‌ها مسئول به سرانجام رسیدن مطلوب یک پروژه هستند زیرا عواقب سهل‌انگاری در آن تنها دامن سازمان نظام‌مهندسی را نمی‌گیرد.

سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در کمیسیون ماده ۵ حق رأی ندارد

همچنین رئیس نظام‌مهندسی استان همدان بابیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان سازمان غیردولتی باید درباره بحث قانون‌گذاری در شهر و اتفاقاتی که در حوزه قوانین ساخت‌وساز به‌خصوص در شهرداری می‌افتد، بیشتر اعمال‌نظر کند گفت: متأسفانه دست نظام‌مهندسی به‌اندازه کافی در این مسائل بازنیست.

به گزارش «صما» امیر سلیمی در گفت‌وگو با «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور» افزود: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در کمیسیون ماده ۵ که مصوباتی تأثیرگذار در شهر و ساخت‌وساز به‌خصوص در بحث کاربری‌ها دارد، متأسفانه حق رأی ندارد. به‌رغم این موضوع ما به‌عنوان کارشناس اظهارنظر کرده و درباره مباحث مطروحه دیدگاه‌های خود را می‌گوییم.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط مهندسان گفت: در حال حاضر اخلاق حرفه‌ای به ورطه فراموشی کشیده شده است بنابراین سازمان نظام‌مهندسی استان همدان برای مهندسان که این مبحث را رعایت کنند تشویقاتی ازجمله ارائه لوح تقدیر و معرفی آن‌ها به پروژه‌های خاص را در نظر گرفته است البته در برابر خاطیان نیز برنامه‌های تحکمی بسیار سختی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که بحث نظارتی سازمان در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های همدان به چه نحوی است گفت: ملاک عمل اجرای دقیق و کامل مقررات ملی ساختمان است. ما در حال پیگیری اجرای مبحث ۲۱ یعنی پدافند غیرعامل و مبحث ۲۲ یعنی مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها هستیم.

سلیمی در ادامه گفت: با توجه به اهتمام مسئولان کشور در حال حاضر، بستر مناسبی برای کمک گرفتن از مدیریت ارشد استان است تا بتوانیم ۲ مبحث ۲۱ و ۲۲ را عملیاتی کنیم. لازم به ذکر است که این ۲ مبحث در هیچ کجای کشور عملیاتی نشده و امیدواریم همانند اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و همدان توانسته رتبه نخست را از آن خود کند، بتوانیم با کمک مدیریت ارشد استان در اجرای مباحث ۲۱ و ۲۲ نیز گام نخست را باقوت اجرایی، در کشور به نام همدان ثبت کنیم.

  منبع : وبگاه صما
  20:27   یکشنبه 8 اسفند 1395  
 نظرات