اخبار   
 

 توسعه‌ی شهر اصفهان باید بیرون از بافتِ تاریخی باشد

درحالی‌که در جهان در شهرهایی که آثار تاریخی دارند، توسعه‌ی شهری علی‌الاصول بیرون از محدوده‌ی بافت تاریخی و میراث فرهنگی انجام می‌گیرد، مدیریت شهری در کلان‌شهرهای ایران، با شتاب دست‌اندکارِ تخریب بافت تاریخی و میراثی بوده است ...

توسعه‌ی شهر اصفهان باید بیرون از بافتِ تاریخی باشد

درحالی‌که در جهان در شهرهایی که آثار تاریخی دارند، توسعه‌ی شهری علی‌الاصول بیرون از محدوده‌ی بافت تاریخی و میراث فرهنگی انجام می‌گیرد، مدیریت شهری در کلان‌شهرهای ایران، با شتاب دست‌اندکارِ تخریب بافت تاریخی و میراثی بوده است.

احمد سالک، نماینده مجلس در گفت‌وگو با اسکان نیوز میراث فرهنگی را یکی از سرمایه‌های بسیار بزرگ و منبع درآمدی مناسبی برای کشور دانست و گفت: با اجرا سیاست‌گذاری مناسب در حوزه گردشگری و صنایع دستی می‌توان منبع درآمد مناسبی را برای کشور ایجاد کرد. منبع درآمدی صنعت گردشگری از صنعت نفت بیشتر خواهد بود و این موضوع باید در صدر دستورالعمل دولت قرار بگیرد.

سالک با انتقاد از این‌که اصفهان دارای میراث فرهنگی غنی است که کمترین بهره‌ای از آن برده می‌شود، اظهار کرد: در تمام دنیا از کوچکترین میراث فرهنگی و گردشگری خود بیشترین استفاده را می‌کنند. از شهر ورزنه در شرق اصفهان گرفته تا تالاب گاوخونی آثار فراوان میراثی از پیش از اسلام تا به امروز وجود دارد که آرام‌آرام در حال از بین رفتن است و کمترین توجهی به آن نمی‌شود.

به گفته نماینده مردم اصفهان در خانه ملت، متولی اصلی رسیدگی به آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان بوده اما مدیریت شهری هم باید با هماهنگی، سیاست‌گذاری واحد و تصمیم‌گیری مشترک بهره‌وری از میراث فرهنگی را بالا ببرد.

سالک ضمن اشاره به این‌که منبع درآمدی و بودجه میراث فرهنگی پاسخگو تعمیرات و نگهداری این میراث در سطح کشور نیست، گفت: باید برای این سازمان منابع درآمدی ایجاد کرد و بهترین راه تقویت روابط این سازمان با دیگر نهادها و سازمان‌ها است.

وی در پاسخ سئوال اسکان نیوز درخصوص توسعه شهری و آسیب‌هایی که از این طریق به میراث فرهنگی وارد می‌شود، تصریح کرد: توسعه شهری اتفاق خوبی است اما اگر بخواهد به قیمت نابودی میراث فرهنگی باشد معنایی ندارد،؛ در تمام دنیا توسعه شهری خارج از محدوده میراث فرهنگی انجام می‌شود.

سالک بر این باور است که برای نظارت دقیق و سیاست‌گذاری نیاز به توجه ویژه استانداری به حوزه میراث فرهنگی بوده؛ در حقیقت انتقادهایی به نحوه فعالیت و مشارکت مدیریت شهری وجود دارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  08:27   پنجشنبه 18 بهمن 1397  
 نظرات