اخبار   
 

 تخریب خانه‌های تاریخی کهنه و عادی شده است!

تخریب خانه‌های تاریخی کهنه و عادی شده است!/ برای نجات سرمایه‌های ملی باید به اقدامات اساسی دست زد...

تخریب خانه‌های تاریخی کهنه و عادی شده است!/ برای نجات سرمایه‌های ملی باید به اقدامات اساسی دست زد

متاسفانه هر خانه خشت و گلی را با خانه تاریخی اشتباه می‌گیریم

یک کارشناس و استاد دانشگاه در زمینه میراث فرهنگی در رابطه با وضعیت خانه‌های در حال تخریب در اصفهان گفت: متاسفانه این مسئله کهنه و عادی شده است و به نظرم به جای کارهای قبلی باید برای راه افتادن جریان به اقدامات اساسی در رابطه با آنها دست زد.

مهندس حسین پورنادری ادامه داد: به نظرم باید سطح آگاهی را در رابطه با این خانه‌ها بالا برد و مخاطبان را با ویژگی‌های این خانه ها که سرمایه‌های ملی هستند آشنا کرد؛ زیرا تا زمانی‌که باور جدی در رابطه با این خانه‌ها به عنوان سرمایه ملی به‌وجود نیاید، نمی توان کاری از پیش برد.

او اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از ما هر خانه‌ی خشت وگلی ومتعلق به بافت فرسوده را با خانه‌های تاریخی اشتباه می‌گیریم؛ در حالیکه باید مسئولین و اهالی رسانه در آگاه سازی مردم نسبت به این خانه‌های تاریخی تلاش کنند و برای کسانی‌که نسبت به مرمت این خانه‌ها تمایل دارند؛ شرایطی مثل اعطای وام‌های خاص و حمایت‌های دیگر به‌وجود آورند و برای سازمان‌ها یا کسانی‌که به حمایت از خانه‌های تاریخی تمایل دارند؛ تمایز قائل شوند.

این کارشناس و پژوهشگر سپس در رابطه با رسیدگی به وضعیت خانه‌هایی که بخش زیادی از آن تخریب شده است؛ افزود: به هرحال این خانه‌ها دارای پلان، نقشه، حجم و ویژگی‌های معماری مشخص هستند و بنا براین حتی دراوج فرسودگی می‌توان به بازسازی و نوسازی‌شان پرداخت؛ بنابراین نباید به بهانه شدت تخریب از رسیدگی به آنها خودداری کرد. علاوه بر اینکه باید با ایجاد فرهنگ استفاده از این خانه‌ها و حفظ فرهنگ، هنر، هنرمند و امید از طریق آنها افراد را به سرمایه‌گذاری روی آن تشویق کرد. افراد باید بدانند می‌توان از این خانه‌ها به عنوان پاتوق‌های تازه فرهنگی و مردمی در جریانات سرشار از زندگی برای ایجاد ارتباطات بسیار استفاده کرد.

وی در پایان گفت: به نظرم سازمان میراث فرهنگی نیز اگر بودجه لازم را برای خریداری این خانه‌ها و مرمت آن ندارد؛ باید با شناسایی افراد و سرمایه گذاران و همکاری با سازمان‌های مرتبط مثل نوسازی و بهسازی در ایجاد جریانات عمیق و منسجم برای نجات این سرمایه‌های ملی اقدام کند.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  18:14   چهارشنبه 12 شهریور 1393  
 نظرات    
 
مطلب کیانی زاد 12:47 چهارشنبه 19 شهریور 1393
0
 مطلب کیانی زاد
وقتی روسای بی کفایت بر صندلی می نشینند نتیجه ای جز این ندارد ...