اخبار   
 

 مدیریت شهری اصفهان از شورای‌عالی شهرسازی و معماری تذکر گرفت

سال‌های زیادی است که مدیران شهری اصفهان بی‌توجه به قوانین و تذکرات مدیران و قوانین بالادستی، به بهانه‌ی توسعه‌ی شهر اصفهان، آثار تاریخی آن شهر را یکی پس از دیگری به شکل‌های گوناگون از بین می‌برند. به‌تازگی هم پی‌گیری اجرای طرح عمرانی در گذر «آقانجفی» که در مجاورت یکی از تاریخی‌ترین میدان‌های جهان است مطرح شده است. بی‌توجهی مدیران میراث فرهنگی به آثار تاریخی کشور، حتی باعث نارضایتی و ابراز گلایه‌ی شورای امنیت ملی هم شده است ...

مدیریت شهری اصفهان از شورای‌عالی شهرسازی و معماری تذکر گرفت
■ دفاع مدیران شهریِ اصفهان از گذر «آقانجفی»
■ انتقاد شورای امنیت ملی به مدیران میراث فرهنگی


سال‌های زیادی است که مدیران شهری اصفهان بی‌توجه به قوانین و تذکرات مدیران و قوانین بالادستی، به بهانه‌ی توسعه‌ی شهر اصفهان، آثار تاریخی آن شهر را یکی پس از دیگری به شکل‌های گوناگون از بین می‌برند. به‌تازگی هم پی‌گیری اجرای طرح عمرانی در گذر «آقانجفی» که در مجاورت یکی از تاریخی‌ترین میدان‌های جهان است مطرح شده، که طبق دستور شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، تا رفع نواقص طرح متوقف شد. بی‌توجهی مدیران میراث فرهنگی به آثار تاریخی کشور، حتی باعث نارضایتی و ابراز گلایه‌ی شورای امنیت ملی هم شده است.

در حالی که مدیریت شهری اصفهان از طرح زیرگذر اصفهان دفاع می‌کند و برخی از اعضا شورای شهر اصفهان معتقدند که اجرا این طرح در بافت تاریخی نبوده و تاکنون هیچ خانه‌ تاریخی تخریب نشده است اما این موضوع را فراموش کرده‌اند که این محور در فاصله ۵۰ متری میدان نقش‌جهان و مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. میدانی که جز آثار تاریخی جهان محسوب می‌شود.

می‌گویند: تأخیر در اجرای طرح گذر «آقانجفی» خسارت سنگینی به شهر می‌زند

مدیران فعلی شهر اصفهان سابقه پیشنهاد این طرح را مربوط به سال ۹۱ می‌دانند که در ۳ اسفند ۹۲ به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده و تاکنون هم تمامی مراحل با نظارت و همراهی سازمان میراث فرهنگی بوده است.

برخی از اعضا شورای شهر اصفهان معتقدند که به تاخیر انداختن این طرح می‌تواند خسارت سنگینی به شهر بزند؛ شاید اگر این طرح در مراحل اولیه بود، می‌شد مانع اجرا آن شد، اما مدیریت شورای پنجم در عمل انجام شده قرار گرفته و طرح قابل برگشت نیست.

کوروش محمدی، عضو شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با اسکان نیوز ضمن تاکید بر این‌که شورای پنجم با دغدغه در کنار منتقدان و دوستداران میراث فرهنگی قرار گرفته، گفت: میراث فرهنگی برای همه شهروندان و ملت است و اعضا شورا و مدیریت شهری به اندازه یک شهروند از میراث فرهنگی حق دارند، بنابراین حق دخل و تصرف، تخریب و تصمیم‌گیری غیراصولی در مورد میراث فرهنگی را ندارند اما به ما اطمینان داده شده که هیچ بافت تاریخی آسیب ندیده و مستندان هم گویا این موضوع است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
ارجحیت مباحث شهری و ترافیکی بر میراث ملی و فرهنگی از دید مدیران شهر

علیرضا نصراصفهانی، دیگر عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به این‌که تردد در گذر آقانجفی برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده بود، اظهار کرد: در زمان ورود به این طرح از این منطقه به عنوان بافت فرسوده و قدیمی یاد شد و صحبتی از بافت تاریخی نبود.

عضو شورای شهر اصفهان بر این باور است که احیا بافت تاریخی و سنتی خوب است اما باید تردد مردم را در نظر گرفت، گاهی با بازکردن یک معبر کیلومترها صرفه‌جویی در وقت، هزینه و امنیت شهروندان می‌شود. مسائل شهر را باید در کنار یکدیگر به جلو برد و نمی‌توان تنها به بعد پرداخت.

به گزارش اسکان نیوز، دفاع برخی از مدیران شهری از توسعه شهر و اجرا پروژه‌های عمرانی در بافت تاریخی در شرایطی است که حتی کشورهایی که در رده پایین حفاظت از بافت تاریخی قرار دارند، برای حفاظت از بافت تاریخی از کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه الگو می‌گیرند. اما در ایران به جا جلوگیری از ورود طرح‌های عمرانی به بافت تاریخی بحث بر سر میزان تعریض و خیابان‌کشی بوده. براساس نظر میراث دوستان در هیچ کشوری به جز ایران بحث خیابان کشی ردبافت تاریخی مطرح نیست.

با کلیک بر روی هر یک از تصویرهای زیر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
مغایرت اساسی طرح گذر «آقانجفی» با اسناد بالادستی

اما محمدسعید ایزدی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری و معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با اسکان نیوز با اشاره به بازدید از منطقه و دریافت گزارش از استانداری اصفهان، گفت: طرح گذر آقانجفی با اسناد بالادستی مغایرت اساسی دارد و علاوه بر تذکر به مسئولان شهری و استانی دستور توقف عملیات عمرانی در منطقه صادر شده، تا بررسی‌ها لازم و بیشتری در این مورد انجام شود.

ایزدی مغایرت پروژه‎‌های عمرانی با طرح بالادستی را مهمترین شاخص وشورای عالی شهرسازی دانست و اظهار کرد: با هر طرح و برنامه‌ای که با اسناد مصوب بالادستی از جمله طرح جامع و تفصیلی مغایرت داشته باشد به شدت برخورد و تا طی روال طبیعی و قانونی خودش قطعا طرح متوقف می‌شود.

به گفته دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، بیش از ۹ مورد مغایرت با طرح جامع وجود داشت که با مقاومت مدیرکل وقت در مقابل این درخواست استان، منجربه جابه‌جایی شده بود. در حال حاضر هم در مورد محور چهارباغ عباسی و گذر آقانجفی تا زمانی که بررسی دقیق صورت نگیرد، مغایرت‌ها کنترل نشود و پابرجا باشد، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به شدت با عملیات اجرایی مخالفت می‌کند.

برای بزرگ‌نمایی، روی تصویر کلیک کنید.
برای بزرگ‌نمایی، روی تصویر کلیک کنید.

ایزدی در پاسخ این سئوال اسکان نیوز که در اکثر کشورهای دنیا ورود به بافت تاریخی با هرعنوانی ممنوع است، آیا در ایران قانون کافی وجود ندارد یا مسئولان به این قوانین توجه نمی‌کنند، تاکید کرد: بخشی از این قضیه در عدم اطلاع مسئولان از قوانین موجود ریشه دارد. سازمان میراث فرهنگی دارای اختیاراتی است و در کنار آن هم شورای امنیت ملی قرار دارد که از امیتاز بالا و ابزار حقوقی بسیار محمکمی برخوردار است.

ایزدی در ادامه با اشاره به گلایه شورای امنیت ملی از عدم حضور میراث فرهنگی در این شورا، گفت: طبق گفته اعضا شورای امنیت ملی، سازمان میراث فرهنگی طی ۱۲ سال اخیر تنها یک جلسه در این کمیته تشکیل شده و تخلفات و اتفاقات انجام شده در عرصه تخریب میراث فرهنگی گزارش نمی‌شود.

جا تامل است، در حالی که بسیاری از دستگاه‌های نظارتی عضو این کمیته هستند، اما از این اختیارات قانونی استفاده نمی‌شود. لذا می‌توان اسم این کوتاهی را عدم تسلط و آگاهی به ابزار حقوقی گذاشت. قوانین به اندزاه کافی وجود دارند و باید از آن‌ها استفاده کرد؛ نمی‌شود مسئولیت را پذیرفت و به آن عمل نکرد، همه مدیران در قبال ماموریتی که به آن‌ها واگذار شده مسئول هستند و باید از ابزارهای قانونی استفاده کنند.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  09:45   یکشنبه 16 دی 1397  
 نظرات