اخبار   
 

 درخواست توقف ساخت‌وساز در منطقه‌ی 22 تهران / لزوم بازنگری در طرح تفصیلی پایتخت

رییس شورای شهر تهران با انتقاد از ساخت‌وسازها در منطقه‌ی ۲۲، خواستار بازنگری در طرح تفصیلی این منطقه شد...

درخواست توقف ساخت‌وساز در منطقه‌ی 22 تهران / لزوم بازنگری در طرح تفصیلی پایتخت

رییس شورای شهر تهران با انتقاد از ساخت‌وسازها در منطقه‌ی ۲۲، خواستار بازنگری در طرح تفصیلی این منطقه شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر شورایاران منطقه ۲۲ تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه گزارشی از مشکلات منطقه ارائه کرد و گفت: این منطقه قرار بود قطب گردشگری شهر تهران باشد و به همین دلیل پروژه‌هایی بسیاری مانند آبشار تهران، دریاچه خلیج‌فارس، بوستان جوانمردان، پروژه هزار و یک شهر و ... در آن پیش‌بینی شد، اما در حال حاضر این منطقه با مشکلات بسیاری دست به گریبان است.
اصغر قدیمی با بیان اینکه آب شرب این منطقه مشکلات بسیاری دارد، گفت: بیشترین آب معدنی به دلیل مشکلات آبی در منطقه ۲۲ استفاده می‌شود و توسعه روزافزون این منطقه باعث شده ارزش افزوده زمین در این منطقه سبب شده یک پنجم ساخت و سازها در منطقه ۲۲ انجام شود و تجاری سازی‌ها، چشم‌انداز تاریکی برای این منطقه ایجاد کرده است.
وی با انتقاد از توسعه حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ گفت: منطقه ۲۲ فرصتی استثنایی برای تهران بود که از دست رفت. انبوه‌سازان هیچ گونه توجهی به سرانه‌های این منطقه نکرده و بسیاری از شهرک‌های این منطقه دچار مشکلاتی مانند سند، افت فشار آب، فرسودگی، عدم روشنایی معابر هستند.
قدیمی با اشاره به اینکه اگر مترو در این منطقه توسعه پیدا نکند، گفت: در صورت عدم روند فعلی، شاهد انبوهی از خودروهای تک سرنشین در این منطقه خواهیم بود.
ساخت و سازهای آینده منطقه ۲۲ خطرناک است
در ادامه این جلسه، علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از مجوزهایی که در منطقه ۲۲ داده شده هنوز ساخته نشده است، گفت: در مقابل دریاچه خلیج‌فارس شیب ساخت و ساز رعایت نشده، بنابراین این دریاچه هیچ دیدی برای ساختمان‌های اطراف آن ندارد.
وی با اشاره به زمین‌هایی که پروانه ساخت دریافت کرده و وعوارض خود را داده‌اند، گفت: این ساختمان‌ها خطر آینده منطقه ۲۲ است.
منطقه ۲۲ بافت فرسوده آینده تهران است
در ادامه این جلسه، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه منطقه ۲۲ اگر به همین منوال توسعه پیدا کند، بافت فرسوده آینده شهر تهران است، افزود: مدیریت شهری باید پیش از احداث هر پروژه‌ای، طرح‌های مطالعاتی و توجیهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن پروژه را نیز تهیه کند.
وی با انتقاد از کمبود سرانه‌های آموزشی در منطقه ۲۲ تصریح کرد: بارگذاری‌های تجاری در منطقه ۲۲ در آینده یک فاجعه زیست محیطی ایجاد خواهد کرد. همچنین طرح توسعه فاضلاب منطقه نیز چند ماهی است که متوقف شده که درخواست می‌شود این طرح هر چه زودتر اجرایی شود.
منطقه ۲۲ عدم تعادل در شهرسازی را نشان می‌دهد
در ادامه این جلسه، احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه انتظاری که مدیریت شهری از منطقه ۲۲ داشت برآورده نشده است، گفت: قرار بود این منطقه یک منطقه نمونه شهرسازی باشد، اما متاسفانه شاهد کمبود زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های متفاوت است که این عدم تعادل در شهرسازی را نشان می‌دهد.
وی تاکید کرد: انبوه‌سازی وحشتناکی در این منطقه انجام شده که معضلات زیادی را برای شهر تهران به دنبال خواهد داشت.
در ادامه این جلسه، مجتبی شاکری عضو دیگر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا درخواست کرد موضوعات مطرح شده در کمیسیون‌های تخصصی مطرح شود و به مشکلات فرهنگی منطقه بیش از گذشته پرداخته شود.
وی همچنین درخواست بازنگری در اجرای پروژه هزار و یک شهر را در منطقه ۲۲ داد.
مرتضی طلایی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در این جلسه درخواست داد مشکلاتی که توسط شورایاران مطرح می‌شود، در بودجه سالیانه شهرداری‌های مناطق در نظر گرفته شود.
وی همچنین به عدم تخصیص بودجه سراهای محلات انتقاد کرد و گفت: با گذشت ۹ ماه از سال هنوز بودجه سراهای محله داده نشده، در حالی که معاونت مربوطه اعلام می‌کند این بودجه‌ها داده شده است.
اسماعیل دوستی نیز درخواست کرد نظارت دقیقی بر ساخت و سازهای منطقه ۲۲ انجام شود.
پرویز سروری نیز با انتقاد از کمبود سرانه‌های آموزشی در منطقه درخواست کرد: منطقه ۲۲ یک آموزش و پرورش مستقل داشته باشد.
ساخت و سازهای منطقه ۲۲ بر اساس طرح تفصیلی جدید باشد
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در انتهای این گزارش با بیان اینکه منطقه ۲۲ برای شرایطی که در حال حاضر گرفتارش است، پیش بینی نشده، گفت: قرار بود این منطقه کمبود سرانه‌های خدمات شهری و مراکز تفریحی شهر را برطرف کند، اما در حال حاضر چندین هزار واحد تجاری در این منطقه ساخته شده که بسیار خطرناک است.
وی با بیان اینکه باید تمامی ساخت‌ و سازها در منطقه ۲۲ متوقف شود، حتی ساخت و سازهایی که از پیش پروانه ساختشان صادر شده، گفت: باید منطقه ۲۲ بر اساس طرح تفصیلی جدید ساخته شود.
چمران ادامه داد: در حال حاضر بیشتر ساخت و سازهای این منطقه را مسکونی و تجاری تشکیل می‌دهد که باید در آن تجدیدنظر شود.
رئیس شورای شهر تهران افزود: اعضای شورای شهر تهران نکات مورد نظر خود را به هیئت رئیسه ارائه کنند تا در این زمان که کمیسیون ماده ۵ در حال تصویب بازنگری تغییرات طرح تفصیلی است، این موارد نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: برج‌سازانی که ۴۰۰ واحد مسکونی می‌سازند باید به فکر فراهم کردن سرانه‌های خدماتی و آموزشی نیز باشند و شهرداری نباید تا زمان تامین این سرانه‌ها، به آنها پایان کار بدهد.

برگرفته از : www.mehrnews.com


  منبع : توسط گروه رسانه‌ای دیرین
  13:28   سه شنبه 17 آذر 1394  
 نظرات