اخبار   
 

 شناسنامه فنی تکمیل کننده حلقه کنترل کیفی

رییس اداره کل استاندارد تهران به ضرورت صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان برای تمامی ساختمان ها در کشور اشاره کرد و گفت...

تولیدکنندگان غیرپاسخگو در لیست سیاه قرار گیرند/ شناسنامه فنی تکمیل کننده حلقه کنترل کیفی

رییس اداره کل استاندارد تهران به ضرورت صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان برای تمامی ساختمان ها در کشور اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به شناسنامه فنی واقعی ساختمان، نیاز است که از ابتدا تا انتهای اجرای پروژه و نیز استفاده صحیح از مواد اولیه استاندارد در فرآیند ساخت ساختمان، توسط مهندسان ناظر و مقیم کنترل شود.

مسلم بیات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: متاسفانه اشکالی که در صدور شناسنامه فنی ساختمان وجود دارند این است که مصالح استاندارد بدون نظارت دقیق به صورت نادرست در فرآیند ساخت استفاده می شود که این این موضوع باید با حضور مهندسان ناظر در پروژه ها رفع و حلقه کنترل کیفی در صنعت ساختمان کامل شود.

بیات در ادامه افزود: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و فقدان آموزش در سطح کارگران ساختمانی، مصالح ساختمانی استاندارد موجود در کشور به صورت غیراصولی در ساخت مسکن و ساختمان به کار می رود که این رویه کیفیت مصالح استاندارد را نیز زیر سوال می برد.

پاسخگویی تولیدکنندگان کمک به رشد صنعت سبز است

وی با اشاره به اینکه امروزه نوع نگاه به تولیدکنندگان تغییر کرده و صرفا به عنوان ارائه دهنده خدمات از آنها یاد نمی شود، گفت: امروز از تولیدکنندگان انتظار می رود که علاوه بر ارائه خدمات، مسئولیت های مازاد بر آنچه که در قانون به عهده آنها گذاشته شده است را بپذیرند.

بیات با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یکی از استانداردهای سیستمی در جهان است، اذعان داشت: مسئولیت اجتماعی تولیدکننده را جدایی از ارائه دهنده بودن خدمات، مجاب می کند که با فعالیت های خود جامعه و کشور خود را اعتلا بخشد.

این مسئول تولیدکنندگان را ملزم به پاسخگویی کرد و یادآور شد: تولیدکننده مسئولیت پذیر ملزم است آنچه که تولید می کند و به بهره برداران ارائه می دهد را تحت کنترل درآورده و استاندارد درج شده بر کالای خود با استانداردهای اعلام شده مطابق باشد.

بیات با بیان اینکه تولیدکنندگان در عالم خدمات رسانی رسالت هایی را برای خود تعریف کرده اند، اظهار داشت: یکی از رسالت های اصلی تمام تولیدکنندگان پاسخگو بودن مسئولیت پذیری آنها است که این امر موجب می شود علاوه بر ارتقاء دانش و بینش مردم در استفاده از محصولات استاندارد، ضایعات در صنعت کاهش یافته و این امر باعث رشد صنعت سبز در کشور می شود.

وی در ادامه افزود: صنعت سبز صنعتی است که تولیدکنندگان در کنار صنعتی سازی و ارائه محصولات استاندارد محیط زیست را برای نسل آینده حفظ کنند تا آنها نیز از نعمت های الهی بهره مند شوند.

بیات با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته محصولات با لوگوی صنعت سبز از استقبال بیشتری قرار می گیرند، خواستار شد: تولیدکنندگان در هر کجایی از چرخه تولیدی کشور که به فعالیت تولیدی می پردازند باید در برابر ارائه خدمات خود به بهره برداران پاسخگو باشند و مسئولانه موارد خاص را بپذیرند.

تولیدکنندگان غیر پاسخگو در لیست سیاه قرار گیرند

رییس اداره کل استاندارد تهران با اشاره به ضرورت ارتقاء کیفیت در چرخه تولید افزود: در این مسیر ابتدا باید سند راهبرد ملی کیفیت در کشور مدون شود و چند باره کاری ها و موازی کاری ها را کاهش داد.

بیات با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد کنترل کننده فعالیت های غیراستاندارد است، افزود: لذا در قانون سازمان ملی استاندارد باید تغییراتی اعمال شود تا مجازات ها برای متخلفین و تولیدکنندگانی که از پاسخگویی ممانعت می کنند مجاز به فعالیت در چرخه تولید نباشند.

وی در ادامه افزود: قانون باید به گونه ای اعمال شود تا از محصولات و خدمات تولیدکنندگان فاقد صلاحیت در هیچ جایی از کشور استفاده نشود.

بیات در پایان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگانی که غیرپاسخگو هستند باید در لیست سیاه قرار گیرند، تصریح کرد: چرا که این افراد با تصمیمات غلط خود سلامتی و ایمنی جامعه را به مخاطره می اندازند و نباید در چرخه حساس تولید کشور جایی داشته باشند.

  منبع : خبرگزاری صما
  13:53   شنبه 3 آبان 1393  
 نظرات