اخبار   
 

 هشدار جامعه‌ی مهندسان مشاور : تهران، کارگاه سلاخی شهر شده است

«جامعه‌ی مهندسان مشاور» در نامه‌ای به مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، خواستار توجه به رعایت حقوق شهروندی و مقررات مصوب شهرسازی شدند ...

هشدار جامعه‌ی مهندسان مشاور : تهران، کارگاه سلاخی شهر شده است

«جامعه‌ی مهندسان مشاور» در نامه‌ای به مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، خواستار توجه به رعایت حقوق شهروندی و مقررات مصوب شهرسازی شدند.

در این نامه آمده است :

جناب اقای مهندس مهدی چمران
ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران
شهر تهران با ساخت و ساز بی رویه مبدل به کارگاه سلاخی شهر شده است.هر چند ساختمان ها شهر را می سازند، اما ساخت و ساز انتفاعی در مقیاس کلان آشکارا به هویت شهر، محیط زیست و محیط مصنوع انسانی آسیب های جبران ناپذیری وارد می آورد؛ طبق قانون برای پیشگیری و جلوگیری از این رویه نامعقول نقشه و مقررات طرح جامع و تفضیلی تصویب و در اختیار شهرداری قرار گرفته است. این طرح حاصل خرد جمعی و فنی و تصمیمات رسمی و قانونی است. شهرداری بایستی با کمک این نقشه و این مقررات به جنگ سوداگران زمین، ساختمان، فرهنگ و هویت شهری برود. اما گویا این نقشه و مقررات مربوط به آن به نفع دشمنان شهر، طبیعت و معماری روز به روز دستکاری می شود، تا آنجا که کارایی خود را برای سرمایه گذاران مستغلاتی قدرتمند از دست داده است.

شورای اسلامی شهر بهتر از ما کارشناس شهر سازی و معماری ا ز چگونگی این عقب نشینی توافقی شهرداری در تقابل با ساخت و ساز های بی رویه با خبر است و اطلاعات-ممنوعه-ساخت و ساز آنها را در دست دارد. اما شهرداری نه حرف انها نه به توصیه کارشناس و نه نارضایی شهروندان کاری دارد و نه به مصالح شهر و عواقب محیط زیستی آن. حال که چنین است و این توسن لگام گسیخته به پیش می تازد، پس اقلا بر اساس عقل سلیم عمل کنید! اصول اولیه شهر سازی و معماری امری عقلایی است. حداقل فاصله میان ساختمان برای تهویه هوا و نورگیری سایه اندازی را مراعات کنید! حداقل خدمات و تسهیلات شهری را برای مجتمع ها تاًمین کنید!

example-image

اکنون در غرب تهران مجتمع های عظیم ساختمانی بسیار بسیار متراکم و فشرده ای بر روی اراضی باز و سبز پیشنهادی طرح جامع در دست ساختمان است بلوک های آن چنان چسبیده بهم دیگراند که پنجره ها در فاصله ۲-۳ متری رخ به رخ تا عمق حریم خصوصی یکدیگر را مورد تجاوز بصری قرار دهند. در شرق تهران مجتمع های بسیار متراکم تجاری جدید تحت عنوان" مال " در مکان هایی احداث می شوند که علاوه بر مزاحمت برای کسب و کار همسایگان و امد و رفت ساکنین، برای مشتریان خویش نیز مزاحمت تولید می کنند. در درون بافت های شهری شمال و جنوب تهران هر برجی به قیمت از میان رفتن و کوشکی قدیمی سر به آسمان می رساند. همه ی اینها با بلعیدن قلمروهای طبیعی پیرامون تهران، دامنه های البرز و بافت های باغشهری شمیرانات سود سرشاری نصیب سرمایه گذاران مستغلاتی می کند.

این واقعیات چیزی نیست که کسی از اهالی شهر و عامیاز آن بی خبر باشد. با پنهان کردن آمار ساخت و ساز های نمی توان احجام عظیم آهن و بتن که از زمین سر برآورده اند را از نظر ناظر پنهان کرد. توصیه ما رعایت قانون، مقررات شهر سازی مصوب شورایعالی و رفتار بر اساس عقل سلیم و مراعات حق شهر و حق شهروندی در مقابل حق مالکیت است.

ـ خبر مرتبط :
■ هشدار جدی «جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران» درباره‌ی شیوه‌ی بازبینی طرح تفصیلی تهران

  منبع : وبگاه بلدیه
  14:36   یکشنبه 17 مرداد 1395  
 نظرات