اخبار   
 

 حل مسائل بنیادین شهری ایران در بنیاد پژوهشی شهر و مسکن

وزیر راه و شهرسازی تشکیل بنیاد پژوهشی شهر و مسکن را که با امضای اساسنامه میان وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران رسماً آغاز به کار کرد، یکی از فعالیت‌های بنیادین برای حل مسائل گوناگون شهری دانست و گفت: مؤسسه‌ی پژوهشی شهر و مسکن می‌تواند در زمینه‌ی مسائل بنیادین، فعالیت‌های دائمی داشته باشد ...

حل مسائل بنیادین شهری ایران در بنیاد پژوهشی شهر و مسکن
■ تأکید بر دریافت و برداشتِ ژرف از مسائل شهرنشینی و حمل‌ونقلی
■ بازنگری در مدیریت اقتصاد، جامعه، شهر و حمل‌ونقل


وزیر راه و شهرسازی تشکیل بنیاد پژوهشی شهر و مسکن را که با امضای اساسنامه میان وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران رسماً آغاز به کار کرد، یکی از فعالیت‌های بنیادین برای حل مسائل گوناگون شهری دانست و گفت: مؤسسه‌ی پژوهشی شهر و مسکن می‌تواند در زمینه‌ی مسائل بنیادین، فعالیت‌های دائمی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای اساسنامه موسسه پژوهشی شهر و مسکن در بیان این نکته که امضای این اساسنامه در عرصه فعالیت‌های پژوهشی صرف خواهد بود یا اینکه در عرصه عملیاتی و اجرایی نیز وارد خواهد شد؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه‌های متعددی با دانشگاه تهران دارد اما در امضای اساسنامه پژوهشی شهر و مسکن، ما یک موسسه مشترکی را ایجاد می‌کنیم. هدف از ایجاد موسسه مشترک این است که بتوانیم به مسائل متعدد بنیادین ایران در حوزه ماموریت وزارت راه و شهرسازی رسیدگی کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه فعالیت‌های موسسه پژوهشی شهر و مسکن صرفا مباحث آکادمیک نخواهد بود و در آن مسائل بنیادین ایران به صورت مشترک بین سیاستگذاران حوزه راه و مسکن و همچنین بدنه دانشگاهی حل خواهد شد افزود: ما نیاز داریم تا به فهم عمیقی از مسائل شهرنشینی، مسائل حمل و نقلی و به طور کلی مسائل اقتصادی کشور برسیم و در نظر داریم فهم مشترکی داشته باشیم از تحولات جهانی و تحولاتی که در ایران رخ می‌دهد و با استراتژی هایی که داریم مشترک کار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موسسه پژوهشی شهر و مسکن، موسسه بلندمدتی است که می‌تواند راجع به مسائل بنیادین فعالیت‌های دائمی داشته باشد. تلاش می‌کنیم تا حل مسائل بنیادین را در دستور کار این موسسه قرار دهیم و قطعا باید به نحوی برای این موسسه تامین مالی شود.

example-image example-image example-image

آخوندی تاکید کرد: در نظر داریم از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر که نقش بسزایی در تامین دانش دارد نهایت بهره‌مندی را ببریم.

وی با اشاره به اینکه ایران در آستانه تحول قرار دارد گفت: با توجه به اینکه بخش عمده شهرنشینی در ایران تحقق پیدا کرده است و در حال حاضر ما بیش از ۷۰ درصد جمیعت شهرنشین داریم که با مسائل آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. به همین دلیل نیز نیاز به یک بازنگری در مدیریت اقتصاد، جامعه، شهر و حمل و نقل و کسب و کار داریم.

آخوندی ادامه داد: فکر می‌کنیم که این موسسه می‌تواند مسائل بنیادین را طرح و از دانش استادان دانشگاه تهران و دانشجویان برای حل مسائل استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل موسسه پژوهشی مسکن و شهر در راستای تحقق سخنان مقام‌معظم رهبری در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت است یا خیر؟ گفت: این یک نمونه ارتباط واقعی است که مدنظر مقام معظم رهبری است. زیرا برخی از اوقات ارتباط بین دانشگاه و صنعت در حد یک مهندس مشاور تقلیل داده می‌شود در حالیکه فهم ما از موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت این است که باید بتوانیم مسائل بنیادینی که در تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی است با دانشگاه تهران در میان بگذاریم و از اهل علم بخواهیم که در این راه با سیاستگذاران همنظری و همفکری کنند و هم در فهم وضعیت موجود و هم در تصویر و ترسیم آینده و طراحی سیاست‌ها به ما کمک کنند.

ـ گزارش تکمیلی :
■ همکاری جامعه‌ی دانشگاهی با بدنه‌ی سیاست‌گذاری کشور در دولت یازدهم / تهیه‌ی گزارش ملی مستدل و ترسیم آینده‌ی کشور در دانشگاه‌ها / «باید به دنبال نوسازی و بازآفرینی‌ کالبد شهرها باشیم»

  منبع : وبگاه وزارت راه و شهرسازی
  14:39   دوشنبه 5 مهر 1395  
 نظرات