اخبار   
 

 شورای شهر بر اجرای شناسنامه فنی پافشاری دارد

رییس شورای شهر تهران گفت: در صورت عدم صدور شناسنامه فنی ملکی، ساختمان ناقص است و همواره ما در شورای شهر در پی فشار آوردن برای اجرایی شدن این قانون هستیم و معتقدیم آنچه که در این راستا انجام شده هنوز کامل نیست...

شورای شهر بر اجرای شناسنامه فنی پافشاری دارد

رییس شورای شهر تهران گفت: در صورت عدم صدور شناسنامه فنی ملکی، ساختمان ناقص است و همواره ما در شورای شهر در پی فشار آوردن برای اجرایی شدن این قانون هستیم و معتقدیم آنچه که در این راستا انجام شده هنوز کامل نیست.



مهدی چمران امروز با حضور در نشست خبری خبرگزاری فارس در پاسخ به سوال خبرنگار «صما» مبنی بر اجرایی شدن قانون شناسنامه فنی ملکی ساختمان بیان کرد: پیش از اینکه سازمان نظام مهندسی یا شورای عالی شهرسازی و معماری در این زمینه ورود پیدا کند، شورا طرح شناسنامه فنی را تهیه کرده و به آنها ارائه داد که طی اصلاحاتی که بر روی آن انجام شد این طرح را به تصویب رساندند.

وی تاکید کرد: قانون شناسنامه فنی ملکی آنگونه که ما انتظار داشتیم عملی نشده است؛ عملی شدن این طرح تنها شامل شهرداری¬ها نمی¬شود بلکه همه از جمله مالک و نظام مهندسی باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه به طور حتم باید شناسنامه فنی ملکی برای هر ساختمان وجود داشته باشد اظهار داشت: در صورت عدم صدور شناسنامه فنی ملکی، ساختمان ناقص است و همواره ما در شورای شهر در پی فشار آوردن برای اجرایی شدن این قانون هستیم و معتقدیم آنچه که در این راستا انجام شده هنوز کامل نیست.

شهرسازی فقط فیزیک شهر نیست

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر چالش اصلی شهری اظهار داشت: بحث شهرسازی شهر تهران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که البته آب و هوا، ترافیک و بافت فرسوده نیز حائز اهمیت است که این مسائل با شهرسازی درست مرتفع می شود.

چمران با بیان اینکه باید عدالت شهری داشته باشیم تصریح کرد: شهرسازی یعنی اینکه هر جزئی از شهر اعم از خیابانها، ترافیک، فضای سبز،تراکم و ارتفاع ساختمان و سطوح زیربنایی سهمی به اندازه خود داشته باشد.

رییس شورای عالی استانها با بیان اینکه شهرسازی فقط فیزیک شهر نیست، بیان کرد: شهرسازی شامل مسائل روانی، اجتماعی به ویژه اعتقادات نیز می¬شود که به طور حتم جامعه شناس¬ها و جمعیت شناس¬ها نیز باید درتصمیم گیری¬های شهری حضور داشته باشند؛ چرا که این افراد در کنار طراحان شهر و مهندسین معماری عوامل شهرسازی هستند.

وی دلیل مشکلات شهری را عدم تدوین برنامه شهری طی بازه زمانی سال 49 تا 82 دانست و گفت: شورای شهر اولین مطلبی را در سال 82 به آن پرداخت «طرح جامع» بود.

دغدغه شورای شهر اجرای درست طرح تفصیلی است

چمران طرح تفصیلی را یکی دیگر از مهمترین مطالب شهری دانست و اظهار داشت: از مهمترین دغدغه های شورای شهر اجرای درست طرح تفصیلی است تا به عنوان یک اساسنامه و قانون اساسی برای شهر اجرا شود؛ البته اگر نواقصی نیز در این طرح وجود دارد باید در کمیسیون ماده 5 این طرح اصلاح شود، که این مطلب در دست بحث و بررسی شورای شهرسازی است.

بافت های فرسوده از دیگر مباحثی بود که رییس شورای شهر به آن پرداخت و گفت: بافت فرسوده شهری حاصل ناپایداری و ریزدانگی و عدم دسترسی سریع و راحت است که از دوره¬های گذشته شورا تصویب کردیم به صورت صددرصد عوارض به بافت فرسوده تعلق نگیرد و مجانی باشند که 50 درصد آن را به صورت مجانی تصویب کرد که مابقی را دولت تامین کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون دولت برای هیچ شهری 50 درصد مابقی عوارض شهری بافت فرسوده را تامین نکرده و این سبب آسیب رساندن به شهرداری ها شده است.

فرودگاه مهرآباد اکنون قابل جا به جایی نیست

چمران گفت: فرودگاه مهرآباد اکنون قابل جابه جایی نیست و باید زمینه و بستر جابه جایی آن فراهم شود و همچنین به یک فرودگاه دامستیک برای پروازهای نزدیک نیازمندیم.

وی تاکید در بحث ترافیک شهری افزود : با اصلاح حمل و نقل عمومی، مشکل آلودگی هوا نیز تا حد زیادی مرتفع می شود و با اقداماتی که سازمان محیط زیست و شهرداری در بحث فضای سبز انجام می دهند، این مشکل کمتر نیز خواهد شد.

رییس شورای شهر تهران درباره کمک رسانی شهرداری¬ها به یکدیگر در حوادث غیرمترقبه گفت: ما در شورای عالی استان ها حدود 3 ماه پیش بعد از یکی از این زلزله های اخیر مصوب کردیم که در حوادث غیرمترقبه به شرط درخواست کمک استان محل حادثه، شهرداری¬ها می توانند به کمک یکدیگر بروند ومنتظر دستور دولت نباشند.ما در متن مصوبه نوشتیم که اگر نیازی به دریافت مجوزی در این خصوص هست، شهرداری نسبت به کسب آن اقدام کند و همین امروز تماسی با وزارت شور برقرار شد که اجازه دولت را نیز در این خصوص داشته باشیم.

طرح انتخاب شهردار مغایر با اصل 44 قانون اساسی

چمران با بیان اینکه با انتخاب شهردار توسط مردم، پروسه پیچیده‌ای شکل می‌گیرد و مطمئناً این بند در طرح‌ جدید حساب نشده و فکر نشده تدوین شده استاظهار داشت : این طرح با اصل 44 قانون اساسی نیز مغایرت دارد و ما نیز رایزنی‌های خود را برای حذف این بند از طرح با دولت و وزارت کشور خواهیم داشت تا به مجلس نرود لذا شهرداران توسط شوراها انتخاب می‌شوند و برای اداره شهر منابع مالی آن را تأمین می‌کنند که در حال حاضر آبادانی شهرها بیشتر از زمانی شده است که شهرها توسط دولت اداره می‌شد چرا که اینگونه بار کاری به دوش وزارت کشور می افتد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان بدهی دولت به شهرداری‌ تهران بیان کرد: میزان دقیق این بدهی را در حال حاضر نمی‌دانم ولی بر اساس اعلام رحمت‌الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دولت 1600 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است ولی دولت نیز اعتقاد دارد بخشی از آن بدهی محسوب نمی‌شود.

رییس شورای شهر تهران در ارتباط با بوستان ولایت و بوستان مادر تهران تصریح کرد: بوستان ولایت متعلق به ناجا، ارتش و سازمان هواپیمایی کشوری بوده که ناجا هنوز سهم خود را از این پارک واگذار نکرده است. هواپیماها نیز قابلیت جابجایی ندارد.

وی ادامه داد: ما در شورا حتی بودجه تعیین کردیم که سهم ناجا خریداری شود، اما شهرداری و نیروی انتظامی به توافق نرسیدند و سهم یک سومی ناجا از پارک همان طور باقی مانده است بنابراین اجازه ساخت و ساز در این پارک را نداریم.. رئیس شورای شهر درباره طرح بوستان ولایت گفت: اینکه در این پارک چه اتفاقی بیفتد و چه چیزی ساخته شود، هنوز معلوم نیست و طرحی برای آن تهیه نشده،‌اما چیزی که مسلم است، اینکه کاربری غالب این بوستان، فضای سبز خواهد بود.

البته خدمات نیز در آن مورد نیاز است، زیرا ساختن جنگلی که هیچ چیزی در آن نباشد، مشکلات امنیتی ایجاد می کند. بنابراین کاربری بوستان ولایت باید طبق طرح تفصیلی باشد.

وی در رابطه با کاربری بوستان مادر گفت: طرح تفصیلی خیابان آیت الله کاشانی پهنه R ,S است و این در کمیسیون شهرسازی و معماری به تایید رسیده است. در سال 72 چند صد درخت در این ملک قطع شده و قرار بوده تبدیل به پارک و دریاچه شود و در آن قایق بیندازند، اما سرمایه گذار منصرف شده و این کار انجام نشده است و شهرداری مدعی است ما بر اساس طرح تفصیلی کار کرده ایم، معترضان ساخت و ساز در این زمین نیز می گویند این زمین در طرح جامع در پهنه G بوده و شهرداری نمی توانسته تغییر پهنه بدهد. این اختلاف بین شورای عالی شهرسازی و شهرداری وجود دارد که پرونده آن به دادگاه رفته است.

  منبع : خبرگزاری صما
  10:00   سه شنبه 1 مهر 1393  
 نظرات