اخبار   
 

 بولدوزرها هنوز در «یزدِ جهانی» آزادند

شهردار یزد در حالی از ابلاغ طرح تفصیلی این شهر جهانی و تاریخی به‌منظور صیانت از آن و جلوگیری از ساخت‌وسازهای خلاف خبر داده، که اواخر هفته‌ی گذشته بخشی از بافت تاریخی از چنگال بولدزورها در امان نماند و تخریب شد. روز آدینه (۸ دی) بود که اعلام شد یک خانه‌ی قدیمی پشت مسجدجامع، واقع در عرصه‌ی ثبت جهانی شهر یزد با لودر تخریب شده است ...

بولدوزرها هنوز در «یزدِ جهانی» آزادند

شهردار یزد در حالی از ابلاغ طرح تفصیلی این شهر جهانی و تاریخی به‌منظور صیانت از آن و جلوگیری از ساخت‌وسازهای خلاف خبر داده، که اواخر هفته‌ی گذشته بخشی از بافت تاریخی از چنگال بولدزورها در امان نماند و تخریب شد. روز آدینه (۸ دی) بود که اعلام شد یک خانه‌ی قدیمی پشت مسجدجامع، واقع در عرصه‌ی ثبت جهانی شهر یزد با لودر تخریب شده است.

مهدی جمالی‌نژاد که به انبوه ساخت‌وسازهای خلاف در این شهر پیش از ابلاغ طرح تفصیلی و حتی پس از ثبت «شهر تاریخی یزد» در یونسکو اذعان کرده است، پیش از آن که تخریب روز جمعه ۸ دی ماه رخ دهد، در جمع فعالان گردشگری از تغییر رویکرد شهرداری به میراث فرهنگی سخن گفت و در توضیح این چرخش نگرشی در شهرداری، با وجود تخلف‌های متعددی که در بافت تاریخی این شهر صورت گرفته و حتی مانع ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو بود، به ایسنا، گفت: یزد یک شهر متفاوت و اسطوره‌ای است که اگر ثبت شده به خاطر تفاوت آن، میراث غنی و ریشه‌های تاریخی‌اش بوده است. ما نیز توسعه این شهر را در کنار حفظ میراث آن می‌خواهیم. برای همین رویکردمان در کنار توسعه شهر، «صیانت» و بعد از آن «تاسیس» است. شهردار یزد اضافه کرد: ما از گذشته‌های پرافتخار صیانت می‌کنیم و جاذبه‌های جدید برای ذائقه‌های مختلف ایجاد خواهیم کرد.

جمالی‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه اخیرا با حضور بنده در شهرداری طرح تفصیلی شهر یزد ابلاغ شده، کار ارزشمندی است که تکلیف شهر را با شهروندان مشخص می کند. تعیین می کند کجا ساخت و ساز شود، تا چه ارتفاعی بلند مرتبه سازی شود، حجم ساخت و سازها چقدر باشد. خوشبختانه خیلی از مصادیق که در ابهام بود، در این طرح تعیین تکلیف شده است. او با بیان این که سال‌ها روی این طرح تفصیلی کار شده، ولی اخیرا ابلاغ شده است، درباره چالش و رغبت به بلندمرتبه سازی و تراکم در این شهر جهانی، گفت: این اتفاقات در جاهای مشخصی که به هیچ عنوان به بافت تاریخی شهر ارتباط ندارد، رخ خواهد داد. بافت ثبت جهانی شده یزد مشخصه‌ی خاصی دارد، برای همین شهرداری را با عنوان بافت تاریخی تعیین کرده‌ایم. به هر حال طرح تفصیلی طوری تنظیم شده و مجوزهای به شکلی داده می‌شود که حریم منظری و خط آسمان آسیب نبیند. ضمن این که ارتفاعات مثل شهرهای مدرن نخواهد بود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

شهردار یزد اظهار کرد: تلاش بر این است سرمایه‌گذاران به سمت مناطقی هدایت شوند که با خیال راحت، ساخت‌وساز کنند و به بافت تاریخی آسیبی وارد نشود. در عین حال کسانی که علاقمندند در بافت تاریخی سرمایه‌گذاری کنند، با توجه به مشخصات و محدودیت‌هایی که طرح تفصیلی مشخص کرده، باید اقدام کنند. او درباره الزام قانونی این طرح با توجه به تجربه‌ای که در تخطی برخی نهادها و اشخاص حقیقی در بافت‌ها و بناهای تاریخی وجود دارد، گفت: متاسفانه محدودیت‌های شهرهای تاریخی در سطح و ارتفاع بسیار زیاد است، برای همین شهر نمی‌تواند توسعه پیدا کنند، در عین حالی که با افزایش جمعیت روبرو است، برای همین ساخت و سازهای خلاف، خیلی زیاد اتفاق افتاده که به محض حضورم در شهرداری یزد، اعلام کردم دیگر اجازه نمی‌دهیم ساخت و ساز خلافی در شهر اتفاق افتد. وی بدون آن که به آمار و یا درصدی از تخلفات صورت گرفته در بافت تاریخی اشاره کند، بیان کرد: میزان ساخت و سازهای خلاف زیاد بود و اخیرا تخریب ساخت و سازهای خلافی که مراحل کمیسیون ماده ۱۰۰ را برای تخریب طی کرده بودند را با جدیت شروع کرده ایم و در این مدت محدود، بیش از ۱۰ مورد تخریب داشتیم. جمالی نژاد گفت: با قاطعیتی که شروع شده، امیدواریم کمتر شاهد ساخت و سازهای خلاف، باشیم.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  17:04   شنبه 9 دی 1396  
 نظرات