اخبار   
 

 میزان رفع کسری خدمات در بافت های فرسوده، ملاک موفقیت نوسازی است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت : نوسازی را نباید صرفاً با آمار تعدا پروانه های صادره مقایسه کرد، بلکه میزان رفع کسری خدمات در این بافت ها ملاکی برای کسب موفقیت در نوسازی است...

میزان رفع کسری خدمات در بافت های فرسوده، ملاک موفقیت نوسازی است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت : نوسازی را نباید صرفاً با آمار تعدا پروانه های صادره مقایسه کرد، بلکه میزان رفع کسری خدمات در این بافت ها ملاکی برای کسب موفقیت در نوسازی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباداله فتح اللهی در بازدید از ستاد احیا و نوسازی منطقه ۲۰ شهرداری تهران ضمن تقدیر و تشکر از اقدمات صورت گرفته در این منطقه برای نوسازی بافت های فرسوده، خاطرنشان کرد: اولین منطقه ای که در آغاز سال ۹۳ بازید کردیم منطقه ۲۰ بود و در آخر سال جاری نیز برای عرض خدا قوت و تقدیر، تشکر از زحمات تیم منطقه ۲۰ در خدمت همکاران عزیزمان در این منطقه هستیم.

فتح اللهی یادآور شد: در سالی که سپری شد به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال بودیم که از کجای کار می بایست وارد نوسازی شد تا روند نوسازی شتاب گرفته و بتوانیم در بازه زمانی معین شاخصه ها و مولفه های فرسودگی را به نقطه مقابل خودش تبدیل نماییم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از میان سه شاخصه ی ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام بناها، بیشترین مولفه ای که می تواند در تدابیر و سیاست های شهرداری مورد تاکید واقع شود بحث پلاک و پارسل است، تصریح کرد: مطالعات ارزشمندی در خصوص پارسل های موجود در بافت های فرسوده انجام شده است که به ما نشان می دهد برای رسیدن به نقطه مطلوب چه باید کرد.

وی فقر سرانه ها را یکی از دستاوردهای رویکرد نوسازی مردمی ذکر کرد و گفت: تجربیات گذشته حاکی از این است که به هر میزانی که ساخت و ساز در بافت های فرسوده سرعت گرفته، به همان میزان کسری خدمات را در محلات شاهد بوده ایم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این خصوص اظهار داشت: یکی از رویکردهایی که با تدابیر شهردار تهران در زمینه نوسازی بافت های فرسوده اصلاح شد این است که نوسازی را الزاماً با آمار تعداد پروانه های صادره مقایسه نکنیم بلکه میزان موفقیت خود را با میزانی که فقر کسری خدمات از بافت های فرسوده برطرف می شود، ارزیابی می کنیم.

وی با اشاره به تدوین بسته های جدید تشویقی نوسازی، تصریح کرد: در تدوین این بسته ها تلاش شد تا امکانات در اختیار شهرداری به نوعی ساماندهی شود تا نواقصی که در حوزه نوسازی مردمی وجود دارد، تقلیل یابد.

فتح اللهی تخفیف عوارض، تراکم تشویقی، پارکینگ، وام، هزینه نما، طراحی را از اهرم های در اختیار شهرداری دانست و گفت: در تدوین بسته های جدید تشویقی نوسازی از این اهرم ها در راستای ارتقای کیفیت نوسازی در محلات استفاده شده و عموماً سیاست ها برای نوسازی های انفرادی انقباظی و برای نوسازی های تجمیعی انبساطی در نظر گرفته شده است، به گونه ای که قطعات ریزدانه کوچکتر از ۷۵ متر از ۵۰% تخفیفات و قطعاتی که بتوانند خود را به ۱۵۰ متر برسانند از ۱۰۰% تخفیفات در نظر گرفته شده بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: منطقه ۲۰ شهرداری تهران از جمله مناطقی است که با بسیج مدیریتی توانسته موفقیت های بسیار خوبی را در زمینه نوسازی کسب کند و امیدوارم با عزم و اراده همکاران این منطقه جهش های بیشتری را در سال آتی در منطقه ۲۰ شاهد باشیم.

منصور کتانباف، شهردار منطقه ۲۰ نیز ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک فرارسیدن سال جدید از زحمات تمامی همکاران خود در مجموعه شهرداری تهران تشکر کرد و گفت: در سال ۹۳ شاهد فعالیت های خوبی در بحث مدیریت جهادی بودیم که امیدوار هستم این فعالیت های ارزنده چراغ راهی برای اقدامات سال آتی باشد.

شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به این که رسیدگی به بافت های فرسوده منطقه ۲۰ یکی از مهمترین تاکیدات شهردار تهران برای مدیریت این منطقه بوده است، اظهار داشت: از بدو ورود بنده به این منطقه تلاشم بر این بود فرهنگ نوسازی در منطقه ترویج یابد.

کتانباف در این باره توضیح داد: جلسات ثابت و مستمری با معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه، ائمه جماعات، هیأت امنای محلات، معتمدین محله و سایر افرادی که می توانستند در امر نوسازی تأثیرگذار باشند در سطح منطقه برگزار شده و اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ نوسازی در منطقه صورت گرفته است.

وی با اشاره به کاهش آمار صدور پروانه در شهر تهران، خاطرنشان کرد: علیرغم این آمار ۱۳۴ پلاک در بافت فرسوده منطقه ۲۰ تملک شده که مقدمه ای برای طرح ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم است و امیدوار هستیم سال ۹۴ نطقه عطف این کار باشد.

شهردار منطقه ۲۰ در ادامه یادآورد شد: اقدامات مربوط به تشکیل پرونده تا مراحل صدور پروانه برای حدود ۵۰۰ پلاک با همکاری دفاتر خدمات نوسازی در حال شکل گیری است و به نظر می رسد با مقدماتی که در راستای آگاه سازی، اطلاع رسانی و جلب اعتماد ساکنین در منطقه صورت گرفته، شرایط نوسازی در سال آینده در این منطقه بهتر از گذشته شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تعریف پروژه های محرک توسعه و تأمین پارکینگ در منطقه ۲۰، یادآور شد: از آنجایی که شرایط اعطاء وام نوسازی در دستگاه های دولتی حل شده و از سال آینده قرار است پرداخت های خوبی صورت بگیرد، این امر نیز می تواند کمک خوبی باشد برای اینکه بافت های فرسوده و ناپایدار بتواند به شرایط مطلوب برسند و فرمایشات مقام معظم رهبری و تدابیر شهردار تهران در نوسازی بافت های فرسوده عملیاتی و اجرایی شود.

در خاتمه این نشست مدیرعامل سازمان نوسازی با اهدا لوح تقدیر از اقدامات ارزشمند شهرداران نواحی ۱ تا ۷ منطقه ۲۰ تقدیر و تشکر به عمل اورد.

گفتنی است مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پس از اتمام این جلسه از پروژه ۸۷ واحدی تجمیعی در این منطقه نیز بازدید کرد.

  منبع : مهر
  11:16   چهارشنبه 27 اسفند 1393  
 نظرات