اخبار   
 

 بازگشت به هویت ایرانی با بازخوانی اندیشه‌ی ایران‌شهری

وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، به تشریح فعالیت‌های گسترده‌ی مجموعه‌ی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم در حوزه‌های گوناگونِ حمل‌ونقلی و تأمین زمین برای ساخت هتل پرداخت و بر بازتعریف مفهوم اندیشه‌ی ایران‌شهری در جهان مدرن تأکید کرد ...

بازگشت به هویت ایرانی با بازخوانی اندیشه‌ی ایران‌شهری
■ تأکید بر آشنایی گردشگر با تاریخ و ملت ایران‌شهر
■ توسعه‌ی حمل‌ونقل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی، بی داشتن نظام گردشگری بی‌معناست


وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، به تشریح فعالیت‌های گسترده‌ی مجموعه‌ی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم در حوزه‌های گوناگونِ حمل‌ونقلی و تأمین زمین برای ساخت هتل پرداخت و بر بازتعریف مفهوم اندیشه‌ی ایران‌شهری در جهان مدرن تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی که صبح امروز ۱۱ مهرماه در سالن اجلاس سران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان دولت یازدهم و همچنین سرمایه‌گذاران بین‌المللی از ۱۸ کشور جهان و سرمایه‌گذاران داخلی برگزار شد اظهار امیدوار کرد تا دولت در زمینه گردشگری بتواند با ایجاد یکپارچگی، اقدامات و اهداف خود را عملیاتی و اجرایی کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بیان رویکردهای کلی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: نهایتا آنچه که در همه حوزه‌ها نتیجه توسعه در ایران خواهد بود و باید باشد این است که یک تصویری از ایران را برای ایرانیان و گردشگرانی که به هر شکل به ایران سفر می‌کنند ایجاد تا ایران را به نحو شایسته معرفی کنیم. تصورم این است آنچه که یک گردشگر در سفر به ایران انتظار دارد مشاهده کند لزوما طبیعت و یا یک هتل لوکس نیست بلکه گردشگر می‌خواهد ایران‌شهری را ببیند که ملت تاریخی را به تصویر بکشد. اینکه ایرانی چگونه زندگی می‌کند و چگونه مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود را سامان می‌دهد، از آنها عبور می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آن وجه و آن شاکله‌ای که ما در ذهن گردشگران ایجاد می‌کنیم از لحظه‌ای که وارد فرودگاه‌های ایران می‌شوند تا رفتن به هتل و ارتباط گرفتن با جامعه آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما باید برگردیم به تعریف و بازتعریفی از هویت خود که من نام آن را بازخوانی مفهوم و اندیشه ایران‌شهر می‌نامم.

آخوندی با تاکید بر این که مفهوم ایران‌شهر شامل مفهوم گسترده‌ای است که بسیاری از موضوعات را دربرمی‌گیرد گفت: جنبه‌های کالبدی و همچنین جنبه‌های انسانی و روابط فرهنگی و گفتگوها در توسعه گردشگری در مجموعه وزارت راه و شهرسازی هم در حوزه حمل و نقلی و هم در حوزه شهرسازی و توسعه روابط حمل و نقلی دنبال می‌شود.



وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی بسیاری از شهروندان و سرمایه‌گذاران تمایل دارند ساخت هتل‌های لوکس خود را به عنوان عملکرد در این حوزه به نمایش بگذارند گفت: ساخت هتل‌های با ارزش کار بسیار ارزشمندی است اما معتقدم که هرچقدر که بخواهیم در زمینه مدرنیته به جلو برویم سرانجام حتما مدرن‌تر از ما در جهان وجود دارد. آنچه که برای ما باید مهم باشد خودِ ایرانی ما است و باید برای این کار اقدامات جدی انجام دهیم و این موضوعی است که در حوزه گردشگری بیشتر اهمیت دارد و جذاب‌تر است.

آخوندی انعکاس اندیشه ایران‌شهری را در تمامی حوزه‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی مهم دانست و افزود: بخش اعظم اندیشه ایران‌شهری مبتنی بر ارتباطات بین‌فرهنگی استوار است که بخش عمده‌ای از میراث‌معنوی و فرهنگی ما و نه صرفا میراث مکتوب را شکل می‌دهد و ما در ایران با آنها زندگی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران ملتی متشکل از اقوام مختلفی است که در تعامل با هم هستند گفت: مفهوم چهارراه بودن در ایران مفهومی است که از گذشته بوده و هنوز هم وجود دارد و نشان دهنده اهمیت توسعه در تمامی جنبه‌هاست که گردشگری نیز بخشی از آن است. بدین معنا؛ وقتی از مفهوم ایران شهری نام می‌بریم تمام بزرگانی که از آنها یاد می‌کنیم از مولوی در بلخ، ابوریجان بیرونی، نظامی گنجوی و بسیاری از بزرگان ما را که امروزه در چهارچوب ایران سیاسی قرار نمی‌گیرند شامل می‌شود. و اینها مفاهیمی است که نشان می‌دهد ما همواره ارتباط داشتیم.

آخوندی ادامه داد: بنابراین مفهوم ارتباط، برون‌نگری، تکیه بر ذات ایرانی و درون‌نگری و درون‌زا بودن بخشی از فرهنگ ایران‌شهری است. قاعدتا ما در توسعه ارتباطات در تمامی شقوق حمل و نقل اگر بخواهیم به دنبال توسعه اندیشه ایران شهری باشیم باید مفاهیم ایرانی بودن را در دستور کار خود قرار دهیم و در حوزه گردشگری و توریسم اساسا بحث ما برقراری ارتباط بین ملت‌ها و جنبه‌های مختلف است.

وی گفت: عمده‌ترین بحثی که در حوزه حمل و نقل و شهرسازی و ارتباط آنها در مجموعه وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود توجه به زنجیره ارزش‌ها است که قاعدتا ما متوجه این موضوع هستیم که توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی، زمینی و دریایی بدون داشتن نظام گردشگری که مجموعه زنجیره‌ای را دنبال می‌کند بی‌معنا است. بنابراین مفهوم زنجیره ارزش مفهومی است که ما باید به آن توجه کنیم و به آن توجه هم داریم.

آخوندی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در مجموعه سیاست‌های خود و زنجیره‌ای دیدن موضوعات، حمل و نقل درب تا درب را دنبال می‌کند . بدین معنا که گردشگری که به ایران می‌آید مقصدش تنها یک فرودگاه نیست بلکه یک منطقه قابل سکونت در درون شهر است. بنابراین حمل و نقل درب تا درب یک نکته بسیار مهمی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.

  منبع : وبگاه وزارت راه و شهرسازی
  15:27   یکشنبه 11 مهر 1395  
 نظرات