اخبار   
 

 نظام تایید کیفیت ساختمان تغییر می‌کند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظام تایید کیفیت ساختمان و صلاحیت مهندسان تغییر می‌کند، گفت: مهندسان باید بتوانند به صورت رقابتی و بر اساس کیفیتی که در کار ارایه می کنند، کار کسب کنند...

نظام تایید کیفیت ساختمان تغییر می‌کند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظام تایید کیفیت ساختمان و صلاحیت مهندسان تغییر می‌کند، گفت: مهندسان باید بتوانند به صورت رقابتی و بر اساس کیفیتی که در کار ارایه می کنند، کار کسب کنند.



به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در بازدید از آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اهمیت دانش مهندسی و رفع مشکلاتی که امروزه مردم در حوزه ساختمان‌ها با آن مواجهند، گفت: شاهد برگزاری آزمون سازمان نظام مهندسی و رقابت ۱۶۳ هزار نفر در ۸۹ حوزه امتحانی هستیم که ۲۶ هزار نفر از متقاضیان در استان تهران و بقیه در سایر استان‌های کشور با هم رقابت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ساختمان بزرگترین سرمایه ملی محسوب می‌شود چون حدود ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده باید تدابیری بیندیشیم و در اجرا به گونه‌ای عمل کنیم تا عمر ساختمان‌ها در کشور افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ارتقای دانش و استفاده توامان از فناوری‌های روز برای مهندسان به ۳۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشور اشاره کرد و گفت: مباحث نظام ارجاع کار و نظام تایید کیفیت ساختمان و صلاحیت مهندسان از جمله بحث‌های مهمی هستند که در آینده بنا داریم شیوه‌هایش را تغییر دهیم.

آخوندی افزود: در ارجاع کار، بحث آزادی حق انتخاب مالکان و کارفرمایان مطرح است که متاسفانه این آزادی انتخاب وجود ندارد و در تلاش هستیم این اطمینان را به مالکان و کارفرمایان بدهیم تا خود بتوانند مهندسان ناظر بر ساختمان را که هم‌اکنون توسط سازمان‌های نظام مهندسی و به صورت اجباری تعیین می‌شوند انتخاب کنند.

به گفته آخوندی مشکلات عمده‌ای که همواره کیفیت ساختمان‌ها را تحت الشعاع خود قرار می‌داده بحث فقدان امکان رقابت بود تا مالکان و کارفرمایان بتوانند خود مهندسان را انتخاب کنند که در برنامه‌های آتی وزارت راه و شهرسازی سر و سامان دادن به این مورد نیز در دستور کار قرار دارد.

آخوندی ادامه داد: مهندسان باید بتوانند به صورت رقابتی و بر اساس کیفیتی که در کار ارایه می کنند شانس بهتری نیز در گرفتن کار کسب کنند که این مساله مورد بازنگری قرار دارد و به زودی نیز ابلاغ می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مهندسان باید بتوانند با بهره‌گیری از فناوری های جدید در حوزه مهندسی و بر مبنای رقابت کارهای خود را ارایه کنند که در فعالیت‌های مهندسی افزایش طول عمر ساختمان ها را به عنوان سرمایه ملی در اولویت قرار دهند.

برگرفته از: mehrnews

  منبع : ارسال شده توسط علی مجیدى
  13:10   شنبه 3 مرداد 1394  
 نظرات    
 
سعید گنجی 22:09 شنبه 3 مرداد 1394
2
 سعید گنجی
واقعا" مسخرست،،،اینجوری اگه باشه که یعنی ناظر باید در خدمت مالک باشه، یعنی مثله سه چهار سال پیش دوباره دلال بازیهای خدمات مهندسی راه میفته، یعنی یه سری از مهندسا که اصلا سر ساختمون نمیرن امضا میفروشن و در کل یعنی فاتحه صنعت ساختمان خوانده خواهد شد
غلامرضا رزمگیر 23:04 شنبه 3 مرداد 1394
1
 غلامرضا  رزمگیر
فاتحه:
 جناب آقای وزیر ایده آل فکر می کنید .همین الان کسی طراحی به من رزمگیر نمی دهد چون رزمگیر در طراحی اصول را در نظر میگیرد ، الزامات را مراعات می کند پس در بنائی که طراحی می کند میلگرد یا آهن آلات بیشتری منظور شده است .مافیائی به نام سبک سازی در حال حاضر هم بیداد می کند.از این پس مهندس با سواد کسی است که ساختمان 10 طبقه با قاب خمشی را  با 30 کیلوگرم میلگرد طراحی می کند مالک مگر دیوانه است که طراحیش را به رزمگیر دیوانه بدهد ومترمربعی 55الی 65  کیلوگرم میگرد در محاسباتش منظور کند.
سلام بر شما مهندس اقتصاددان ،وزیر راه وشاید شهر سازی .دست مریزاد
یاسر کیانی 00:12 یکشنبه 4 مرداد 1394
0
 یاسر کیانی
من نمیدونم چرا برخی اصرار دارن همه مهندسین رو دلال و مافیا جلوه بدن.اینطوراهم که شما فکر میکنید نیست.در این میان دفاتر بسیاری هستند ک به دوراز آلودگی فعالیت شرافتمندانه انجام میدهند و اگر درصدی هم کسر میکنند بابا هزینه هایی است ک به مسولین دفاتر تحمیل میشود.که اسم این هم دلالی نیست.
یاسر کیانی 00:59 یکشنبه 4 مرداد 1394
0
 یاسر کیانی
در مورد نظر آقای مهندس رزمگیر بایستی عرض کنم که مصاحبه وزیر در مورد لغو طرح جنجال برانگیز ارجاع نظارت هست و ربطی به نحوه محاسبه و طراحی نداره.بحث سبک سازی که در علم مهندسی خودش  هنره،از قبل از طرح ارجاع نظارت و حین و بعداز آن هم مطرح خواهد بود  به دلایل متعدد از جمله رعایت صرفه اقتصادی،کاهش قیمت تمام شده ساختمان،کاهش آثار ناشی از خرابی زلزله،صرفه جویی در مصرف انرژی افزایش طول عمر ساختمانهاو...وطبیعی است ک با این اوصاف مالکین ب دنبال طراحی باشند ک این اهداف رو تامین کنه چون طراحی که متری 60 کیلو میلگرد در بیاربد شاهکار نیست و هیچ خریداری نداره. بهتر نیست بجای بهانه گیری کمی در رفتار حرفه ای خودمون تجدید نظر کنیم و بروز بشیم؟در پایان توجه دوستان رو رو به پاراگراف اخر مصاحبه وزیر جلب میکنم(وزیر راه و شهرسازی گفت: مهندسان باید بتوانند با بهره‌گیری از فناوری های
جدید در حوزه مهندسی و بر مبنای رقابت کارهای خود را ارایه کنند که در
فعالیت‌های مهندسی افزایش طول عمر ساختمان ها را به عنوان سرمایه ملی در
اولویت قرار دهند.)

غلامرضا رزمگیر 16:13 سه شنبه 6 مرداد 1394
0
 غلامرضا  رزمگیر
درود بر جناب کیانی
وزیر محترم در شش ابلاغیه بحث طراحی وسهمیه را روشن نموده اند .ملاحظه بفرمایید.
تلاش می کینیم بروز باشیم .ما در حوزه مهندسی ارزش فعال وسابقه فعالیت داریم مقالاتی هم در همین زمینه در کنفرانس ها داریم .کاهش هزینه در چارچوب فرآیند مهندسی ارزش مطلوب همه است.
اما حرف ما سود جوئی است .جناب مهندس کیانی  ما بروزیم .در دانشگاه ورزن های 2015 را تدریس می کنم از سه سال قبل فولاد را بروش LRFD  تدریس می کنم .سالهاست طراحی بروش عملکرد را عمل وتدریس می کنم
. با کمال تأسف به نام سبک سازی که یک فرایند صنعتی است با دستکاری در نرم افزار واطلاعات نادرست ساختمانی با آسیب پذیری دست بساز بفروش می دهند من نمی دانم شما چه تعداد ساختمان 10 طبقه با خمشی متوسط طراحی نموده اید که متر مربعی 60 کیلو گرم را بی خریدار می دانید.
یک ساختمان 4 طبقه 30 کیلوگرم میلگرد می خواهد. ما در شهر جدید هشتگرد ساختمان اسکلت فلزی با دیوار برشی بتنی با متر مربعی 36 کیلوگرم طراحی نموده ایم (البته در فرایند مهندسی ارزش ) در هفتمین کنفرانس عمران هم مقاله اش ارائه شد.در مجموعه مقلات هفتمین کنفرانس مهندسی عمران زاهدان قابل مشاهده است.  نمونه طراحی ها اگر وقتتان اجازه داد در این آدرس ملاحظه بفرمایید.
http://razmgir-iledu.blogsky.com/