اخبار   
 

 بازدید هیئت یونسکو از برج جهان نمای اصفهان

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان امروز در بازدید از روند تخریب طبقه یازدهم برج جهان نمای اصفهان گفت: هیئت کارشناسی یونسکو وارد اصفهان می شود...

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان امروز در بازدید از روند تخریب طبقه یازدهم برج جهان نمای اصفهان گفت: هیئت کارشناسی یونسکو فردا وارد اصفهان می شود .


اسفندیار حیدری پور افزود : این گروه افزون بر بازدید از این طرح ، طرح های مرمت آثار تاریخی به ویژه در میدان تاریخی امام و طرح قطار شهری اصفهان را نیز بررسی می کنند .


وی تعدیل برج جهان نما را بسیار سخت و حساس دانست و گفت :‌ یک سوم هزینه 30میلیارد ریالی تعدیل برج جهان نما را مدت ها پیش سازمان میراث فرهنگی به شهرداری اصفهان پرداخت کرد و20 میلیارد ریال باقیمانده را باید استانداری و نهاد ریاست جمهوری به شهرداری پرداخت کند .


برج 50 متری و 14 طبقه جهان نما سال 1375 هجری شمسی در فاصله 700متری میدان امام اصفهان با تخریب کاروانسرای صفوی در این محل با وجود مخالفت های سازمان میراث فرهنگی و نهادهای فرهنگی کشور ساخته شد .


در سال 1380بازرسان سازمان یونسکو با مشاهده این برج از پله سوم مسجد شیخ لطف الله در میدان امام اعلام کردند حریم آسمانی این میدان مخدوش شده است و چنانچه دولت ایران برای کاهش ارتفاع برج جهان نما اقدام نکند میدان امام در فهرست میراث در خطر قرار می گیرد .


بر اساس هماهنگی های صورت گرفته از سال 85 تاکنون سه طبقه این برج به ارتفاع 10 متر تخریب شده است و ایران تا اول فوریه 2010(11بهمن 88) فرصت داشت طبقه باقیمانده این طرح را تخریب کند.

میدان نقش جهان در سال 1358هجری شمسی در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسید و تنها بنای تاریخی جهانی کشور است که در داخل شهر قرار دارد.
  منبع : شبکه خبر
  08:29   چهارشنبه 12 اسفند 1388  
 نظرات