اخبار   
 

 کمیسیون ماده‌ی پنج، مقصر اصلی رشد قارچ‌گونه‌ی مال‌ها در تهران

مگامال‌ها در شرایطی نقاط مرکزی تهران را اشغال کرده‌اند که کارشناسان معتقدند در همه‌جای جهان برای جلوگیری از افزایش حجم ترافیک و معضلات دیگر، مجتمع‌های تجاری بیرون از شهرها ایجاد می‌شوند ...

کمیسیون ماده‌ی پنج، مقصر اصلی رشد قارچ‌گونه‌ی مال‌ها در تهران
■ دوهزار پرونده‌ی تخلف ساخت‌وساز روی میز شورای‌شهر
■ طرح جامع شهری، بازیچه‌ی متخلفان شده است


مگامال‌ها در شرایطی نقاط مرکزی تهران را اشغال کرده‌اند که کارشناسان معتقدند در همه‌جای جهان برای جلوگیری از افزایش حجم ترافیک و معضلات دیگر، مجتمع‌های تجاری بیرون از شهرها ایجاد می‌شوند.

به گزارش«صما» سیرانتقادات به مجوزهایی که طی یک دهه اخیر برای ساخت مجتمع‌های تجاری بزرگ (مگامال‌ها) صادر شده هر روز بیشتر می‌شود؛‌ تا جایی که اعضای شورای شهر هم از این اقدام دلخور هستند. همچنین بنا به گفته مسئولان شهری، ساخت مراکز تجاری بزرگ در مناطق ۱، ۳، ۵ و ۶ تهران، که رشد قارچ‌گونه‌ای را طی یک دهه اخیر تجربه کرده است، شهروندان نیز از ورود این مهمانان ناخوانده به محله‌ی خود ناراضی هستند.

احداث مال‌ها بدون مطالعات دقیق شهری

در این زمینه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر هیچ پیوست مطالعاتی در خصوص احداث برخی از مگامال ها وجود نداشته و مبنای احداث آن ها بر اساس درآمد زایی شهرداری لحاظ می‌شود .

محمد سالاری در گفت‌و گو با «صما»گفت: بر اساس طرح جامع شهر تهران، پایتخت به ۴ پهنه مسکونی، مسکونی‌- اداری، اداری – تجاری و محدوده صیانت شده نظیر باغات تقسیم شده است.اما متاسفانه طرح جامع شهر تهران با تخلف‌های متعدد به سخره گرفته شده است .

وی با بیان اینکه به جز دو پهنه که اجازه بارگذاری با کاربری تجاری دارد سازندگان نباید در پهنه های دیگر ورود پیدا کنند، گفت:جدای از تخلف در پهنه‌های طرح تفصیلی یکی از چالش های اساسی شهر تهران، بارگذاری بیش از اندازه در پهنه هایی است که ساخت و ساز در آنها مجاز اعلام شده است.

سالاری با بیان اینکه تکالیف مشخص شده در طرح جامع و طرح تفصیلی پایتخت به درستی اجرایی نمی شود تصریح کرد: در طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران، تکالیف مختلفی برای دستگاه ها و برخی نهادها مشخص شده اما متاسفانه این تکالیف کنار گذاشته شده است.

example-image

وی درپاسخ به این سوال که نقش شورای شهر در جلوگیری از تخلف های تفصیلی به چه شکلی است گفت:در حال حاضر نقش شورای شهر به دلیل عدم اختیارات قاطع و تحکمی بسیار کم رنگ است در حال حاضر شورای شهر در مقابل تخلف های متعدد تنها می تواند از شهرداری ها تذکر و سوال بپرسد و در نهایت نیز می تواند استیضاح صوری انجام دهد .

سالاری در این باره تصریح کرد:صوری از این جهت که به علت تخلّفات متعدد در کلان شهر ها نمی توان برای هر موضوعی شهردار را استیضاح و یا برکنار کرد.

وی با تأکید بر لزوم مشخص شدن کاربری مجتمع های تجاری در سال ابتدایی ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران ادامه داد: طرح تفصیلی شهر تهران سال ۹۱ ابلاغ شد اما از آن زمان تاکنون کاربری مجتمع های تجاری مشخص نشده است.و هر روزه بر تعداد تخلفات ساختمانی افزوده می شود

این عضو شورای شهر با بیان اینکه در حال حاضر دوهزار پرونده مربوط به تخلفات ساخت وسازی به خصوص مجتمع های تجاری وجود دارد گفت:حدود هزار فقره از این پرونده بررسی و مورد بازنگری قرار گرفته است.

سالاری در این خصوص تاکید کرد: تصمیم گیرندگان طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران تاکید ویژه ای به احداث مال ها و مگامال ها در پایتخت بر مبنای نیاز سنجی در مناطق داشتند اما اکنون شاهد هستیم که در ساخت و سازها نیاز سنجی انجام نشده و به تناسب نیاز در مناطق، مجتمع های تجاری احداث نمی شوند.

وی با بیان اینکه در ساخت مال ها و مگامال ها در پایتخت تناسب در جغرافیای محیطی لحاظ نمی شود گفت: هیج یک از مجتمع های تجاری بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس دارای پیوست مطالعاتی نیستند و بیشتر در مناطق برخوردار شاهد احداث مال و مگامال ها هستیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در نهایت با بیان اینکه ارائه مجوزها به منظور احداث مجتمع های تجاری بر مبنای درآمدزایی انجام می شود، تصریح کرد: اکنون شاهد هستیم که در کمیسیون های ماده پنج و شوراهای معماری مناطق مطالعات در نظر گرفته نشده و بیشتر رویکرد درآمدزایی است.

احداث مال ها بدون زیر ساخت‌ها تضییع حقوق شهروندان است

همچنین رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان این که شورای‌ شهر به‌ عنوان‌ عنصر سیاستگزار، تصمیم‌گیر در حوزۀ مدیریت‌ شهری است گفت: شورای شهر باید از خصلت‌ جامعیت‌ و فراگیری‌ برخوردار باشد تا بتواند به وظایف‌ برنامه‌ریزی و نظارتی‌ خود نسبت‌ به‌ تمام‌ امور شهری ایفا نماید، اما در حال حاضر این موارد به دلایل قانونی لحاظ نمی شود.

اقبال شاکری با بیان این مطلب که شورای شهر با هر تخلف که بر خلاف طرح تفصیلی باشد مقابله می‌کند به «صما»گفت: در حال حاضر رشد قابل توجهی در مگامال ها رخ داده و مجوزهای ساخت آن‌ها به سال های دور باز می گردد و هنگامی که پا به عرصه وجود می گذارند با مسائل مربوط به آن ها روبرو می‌شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درآمد پایدار شهرداری از مالیات ارزش افزوده حدود دو هزار میلیارد تومان کاهش یافته است گفت:جبران کسری ۲هزار میلیارد تومانی به هیچ عنوان با ساخت وساز های مقیاس کوچک حاصل نمی شود بنابراین شهرداری ها به دنبال صدور مجوز برای مال ها هستند حتی اگر این موضوع تبدیل به یک چالش شده باشد .

رئیس کمیته عمران شورای شهرتهران گفت: بیشتر مجوزهای متخلف حاصل بی‌توجهی‌ها، کم‌کارها و زیاد طلبی‌های کمیسیون ماده پنج است؛ کمیسیون ماده پنج حاصل همکاری وزارت راه و شهرسازی، نیرو، محیط زیست و شهرداری ها است و بدون تردید دلیل اصلی تخلفات متعددی ساخت وسازی را باید در این حلقه جستجو کرد.

وی تاکیدکرد: متأسفانه تخلفات کمیسیون ماده پنج تنها به ارائه مجوزهای بی ضابطه مجتمع های تجاری ختم نمی شود .در حال حاضر این کمیسیون حتی مجوزهایی متعددی را روی بستر رودخانه صادر کرده است.

شاکری با بیان اینکه کاهش تخلفات با تذکر و سوال از شهرداری حاصل نمی شود تاکید کرد :باید شورای شهر بتواند تمام معاونین و مسئولین سیاست گذار مناطق متخلف را مورد بازخواست قرار دهد .

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: شورای شهر باید درصدور مجوزهای ساخت و سازی دخالت مستقیم داشته باشد. به نحوی که متراژهای بالای ۲هزار متر بدون مجوز شورای شهر کارکرد نداشته باشد.

وی با اشاره به این که توسعه مراکز بزرگ خرید در شرایطی که کوچک‌ترین زیرساخت برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود، تضییع حقوق اجتماعی است، افزود: همه ما در قبال حقوق شهروندی مسئول هستیم.

  منبع : وبگاه صما
  16:17   دوشنبه 27 دی 1395  
 نظرات