اخبار   
 

 ۴۰ درصد آب کشت پاییزه به هدر رفت

۴۰ درصد آب کشت پاییزه به هدر رفت/ تحویل کامل آب به یزد با وجود کمبود ۸۰۰ میلیون مترمکعبی در حوضه زاینده‌رود...

۴۰ درصد آب کشت پاییزه به هدر رفت/ تحویل کامل آب به یزد با وجود کمبود ۸۰۰ میلیون مترمکعبی در حوضه زاینده‌رود

فرورفت ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب در آبخوان‌های مسیر زاینده‌رود

رئیس کمیته آب اتاق اصفهان گفت: هیچ کس تصور نمی کرد از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آبی که برای کشت پاییزه کشاورزان شرق از آبان ماه تاکنون رها شد حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب در مسیر رودخانه به آبخوان ها فرو رود به گونه ای که ۴۰ درصد آب به دست کشاورزان نرسد.

مهدی بصیری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص شرایط آبی زاینده رود بعد از اتمام زمان آبیاری کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان، بیان داشت: در حال حاضر تصمیم خاصی برای آن زمان، اتخاذ نشده و احتمال دارد همانند چند ماه گذشته کف رودخانه میزانی محدودی آب جاری باشد و یا اگر با کمبود آب برای شرب مواجه شویم رودخانه بعد از یک ماه خشک خواهد شد.

وی درباره اینکه به گفته وزارت نیرو، اصفهان در سال ۹۴ در تنش شدید آبی قرار دارد، بیان داشت: اگر میزان اندکی آب در رودخانه جاری باشد در فصل گرما ما شاید تبخیر میزان بالایی آب خواهیم بود.

با وجودی که حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در حوضه زاینده رود داریم چطور سهم آب یزد به طور کامل منتقل می شود و چهارمحال و بختیاری، پمپ های بالادست رودخانه در اصفهان و همچنین صنایع نیز به طور کامل برداشت آب دارند اما به حق آبه داران می گوید یک سال در میان آن هم به طور نصفه و نیمه آب تحویل آنها داده می شود.

رئیس کمیته آب اتاق اصفهان در پاسخ به این سوال که به گفته کشاورزان کمتر از میزان وعده داده شده، آب به دست آنها رسیده است، گفت: از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آبی که توسط وزارت نیرو برای شرق اصفهان در نظر گرفتند در پاییز ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد که تنها ۷۵ میلیون متر مکعب آب به سد آبشار رسید و ۷۵ میلیون متر مکعب دیگر به آبخوان های مسیر زاینده رود در شهرهای اصفهان و لنجان فرو رفت.

وی ادامه داد: در اسفند ماه نیز حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب نیز در آبخوان ها فرو رفت و اکنون نیز گفته می شود حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب درمسیر زاینده رود فرو می رود که کشاورزان به این موضوع گلایه دارند.

وزارت نیرو تصور هدر رفت ۱۶۰ میلیون متر مکعبی زاینده رود را نمی‌کرد

بصیری تاکید کرد: هیچ کس تصور نمی کرد از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آبی که برای کشت پاییزه کشاورزان شرق از آبان ماه تاکنون رها شده حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب در مسیر رودخانه به آبخوان ها فرو رود به گونه ای که ۴۰ درصد آب به دست کشاورزان نرسید.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو نیز تصور این موضوع را نمی کرد، گفت: با توجه به اینکه رودخانه بیش از یک سال خشک بود با بازگشایی زاینده رود آب به سمت آبخوان های مسیر و چاه های حریمی رودخانه فرو رفت.

رئیس کمیته آب اتاق اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت زاینده رود یک روزه خراب نشده است، بیان داشت: مدیریت زاینده رود طی ۲۰ سال گذشته دستخوش تغییرات و تصمیم گیری های بسیار بهم ریخته است.

وی با اشاره به اینکه کنترل برداشت های بالادست زاینده رود نیز امکان پذیر نیست، تصریح کرد: مسئولان اکنون اصرار بر صرفه جویی آب دارند اما سوال اینجاست با وجودی که حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در حوضه زاینده رود داریم چطور سهم آب یزد به طور کامل منتقل می شود و چهارمحال و بختیاری، پمپ های بالادست رودخانه در اصفهان و همچنین صنایع نیز به طور کامل برداشت آب دارند اما به حق آبه داران می گوید یک سال در میان آن هم به طور نصفه و نیمه آب تحویل آنها داده می شود.

آب هیچ گاه به تالاب گاوخونی نمی رسد و فقط در صورت احیای کشاورزی شرق اصفهان و دریافت حق آبه خود می توان امیدوار به زنده شدن گاوخونی بود.

بصیری گفت: اگر بارندگی خوبی داشته باشیم و آب به طور مناسب پشت سد ذخیره شود احتمال دارد پاییز ۹۴ میزان محدودی آب تحویل کشاورزان داده شود.

اجرای طرح تونل بهشت آباد همچنان متوقف است

وی در خصوص اینکه در سه نوبت رهاسازی آب برای آبیاری کشت پاییزه آب به تالاب گاوخونی نرسید، اظهار داشت: آب هیچ گاه به تالاب گاوخونی نمی رسد و فقط در صورت احیای کشاورزی شرق اصفهان و دریافت حق آبه خود می توان امیدوار به زنده شدن گاوخونی بود.

رئیس کمیته آب اتاق اصفهان در ادامه در خصوص اینکه گفته می شود پیمانکار طرح و ساخت تونل انتقال آب کرمان انتخاب شده است در خصوص وضعیت طرح تونل بهشت آباد، بیان داشت: در خصوص این طرح اطلاعی ندارم البته وزارت نیرو در نظر دارد طرح آبرسانی از طریق تونل منتفی و آب از طریق لوله به یزد و کرمان منتقل شود.

وی با بیان اینکه در تغییرات این طرح، خوزستانی ها از اینکه سه برابر اصفهان آب به یزد و کرمان منتقل شود گلایه ندارند، افزود: پیش از این قرداد اجرای طرح تونل بهشت آباد با قرارگاه خاتم النبیا به عنوان پیمانکار بسته شده بود اما وزیر نیرو به دلیل فشار نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری این طرح را متوقف کرد.

  منبع : ایمنا
  14:26   شنبه 29 فروردین 1394  
 نظرات