اخبار   
 

 پیوستن سه شهر ایران به شبکه‌ی شهرهای جهانی یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو (ایران) از پیوستن سه شهر تهران، اصفهان و بندر خمیر به شبکه‌ی شهرهای جهانی یونسکو خبر داد. به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو، حجت‌الله ایوبی در این باره گفت: با پیوستن شهرهای تهران و اصفهان و بندر خمیر به شبکه‌ی شهرهای جهانی یونسکو، بیش از ۱۰ شهر ایرانی دارای جایگاهی جهانی شده‌اند ...

پیوستن سه شهر ایران به شبکهd شهرهای جهانی یونسکو
■ نمایشگاه هنرمند چینی از هشتم مهرماه در آرامگاه فردوسی


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو (ایران) از پیوستن سه شهر تهران، اصفهان و بندر خمیر به شبکه‌ی شهرهای جهانی یونسکو خبر داد. به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو، حجت‌الله ایوبی در این باره گفت: با پیوستن شهرهای تهران و اصفهان و بندر خمیر به شبکه‌ی شهرهای جهانی یونسکو، بیش از ۱۰ شهر ایرانی دارای جایگاهی جهانی شده‌اند. به گفته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، ایران اسلامی با سابقه‌ای چندین هزارساله تمدنی از پایه‌گذاران مفهوم شهر و شهرنشینی است. ایوبی تصریح کرد: بسیار جای خوشبختی است که تلاش‌های کمیسیون ملی یونسکوی ایران میوه داد و تجربه ایرانی - اسلامیِ سبک زندگی شهری و شهرنشینی فرصتی برای تبادل فکر و فرهنگ و اندیشه با جهانیان یافت. از همکاری صمیمانه شهرداران این شهرها نهایت سپاس را دارم.

تاکنون شهرهای تبریز در زمینه فرش، اصفهان برای صنایع‌دستی خلاق، مشهد برای گوهر سنگ‌ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان در زمینه گیوه‌بافی، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی‌پیچ، آباده استان فارس برای منبت، میبد یزد برای زیلوبافی، روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان برای سفالگری هفت هزار ساله‌اش و روستای خراشاد خراسان جنوبی برای حوله‌بافی از ایران در فهرست شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده‌اند.

حجت الله ایوبی همچنین ۳۰ شهریورماه در دیدار اعضای باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو اظهار کرد: راه نجات بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی در کشور گردشگری است و بسیاری از کسانی که به‌عنوان گردشکر وارد ایران می‌شوند، می‌توانند سفیران فرهنگی ما در کشور خود باشند. وی افزود: امیدوارم با رویکردی منطقی بتوانیم در جایگاه درست و واقعی خود در عرصه گردشگری قرار بگیریم. امروز اهمیت موضوع گردشگری به‌دلیل کمرنگ شدن بودجه‌های نفتی بیش از پیش شده و در شهرهای مختلف اشتیاق برای فعال‌سازی حوزه گردشگری وجود دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران یادآور شد: اعضای این باشگاه می‌توانند به این مهم کمک بسیاری کنند. در غرب ایران محور گردشگری تاریخ و تمدن ایران شامل شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج را افتتاح کردیم و بخش خصوصی و دولتی و شهرداری‌ها، علاقه‌مند هستند این محور به مسیری نمونه برای گردشگری تبدیل شود. ایوبی ادامه داد: در انتهای این راه شهر سنندج قرار دارد که شهر خلاق موسیقی یونسکو است. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو برای جشن نوروز گفت: برنامه نوروز ۱۴۰۰ از سوی کمیسیون ملی یونسکو در حال طراحی است که باشگاه توسعه گردشگری خلاق می‌تواند در اجرای این طرح و برگزاری آن همراه ما باشد. در برپایی گالری‌های مجازی نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های باشگاه گردشگری استفاده کنیم؛ نمایشگاه چهارم ما شامل آثار یک هنرمند چینی و ایرانی است که از هشتم مهرماه برگزار می‌شود و این نمایشگاه مجازی در مقبره فردوسی طراحی شده است. همچنین تاکنون در زمینه تذهیب و خوشنویسی اساتید نیز، سه نمایشگاه داشته‌ایم.

ایوبی توضیح داد: در برخی شهرها می‌توانیم تورهای مجازی راه‌اندازی کنیم و بدین‌ترتیب می‌توان بازدید مجازی از مکان‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده را برای مردم فراهم کرد. وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انتقال تجربه‌های جهانی قرار دارد، تاکید کرد: من بر این باورم که مهم‌ترین کار باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، مسأله آموزش است و این باشگاه باید برای بسیج شهرها و کشف جاهای ناشناخته گام بردارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری هنرآنلاین
  07:47   سه شنبه 1 مهر 1399  
 نظرات