اخبار   
 

 اصلاح سامانه‌ی ثبتی، پیش‌نیاز اجرای طرح کاداستر

معاون اداره‌ی طرح کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تعیین محدوده‌ی مالکیت‌ها همراه با اطلاعات حقوقی آن‌ها را مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح خواند و گفت: در این طرح همه‌ی آگاهی‌ها درباره‌ی اندازه و محدوده و موقعیت بر روی نقشه مشخص و چگونگی ثبت ویژگی‌های ملک (اطلاعات حقوقی) به طور کامل معین می‌شود، که تأثیر بسیاری در ارتقای کیفیت عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی خواهد داشت ...

اصلاح سامانه‌ی ثبتی، پیش‌نیاز اجرای طرح کاداستر
■ تعیین محدوده‌ی مالکیت‌ها و اطلاعات حقوقی آن‌ها، مهم‌ترین هدف کاداستر است
■ ضرورت همکاری همه‌ی دستگاه‌ها در اجرای طرح کاداستر


معاون اداره‌ی طرح کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تعیین محدوده‌ی مالکیت‌ها همراه با اطلاعات حقوقی آن‌ها را مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح خواند و گفت: در این طرح همه‌ی آگاهی‌ها درباره‌ی اندازه و محدوده و موقعیت بر روی نقشه مشخص و چگونگی ثبت ویژگی‌های ملک (اطلاعات حقوقی) به طور کامل معین می‌شود، که تأثیر بسیاری در ارتقای کیفیت عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی خواهد داشت.

حسین زرندی معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مفهوم کاداستر و تعریف عملکرد این طرح بیان کرد: کاداستر به نظامی اطلاق می‌شود که هدف آن تعیین محدوده مالکیت‌ها به همراه اطلاعات حقوقی آن‌هاست. به عبارت دیگر سیستم تنظیم شده وضعیت املاک یک منطقه را کاداستر می‌گویند، بطوری که تمام اطلاعات اندازه و محدوده و موقعیت در روی نقشه مشخص و نحوه ثبت خصوصیات ملک( اطلاعات حقوقی) به طور کامل معین شده باشد.

زرندی در ادامه افزود: در حال حاضر در زبان‌های اروپایی این اصطلاح به نظامی اطلاق می‌شود که برای ثبت مالکیت‌ها از نظر دامنه و حدود آن تدوین شده باشد ولی اخیرا با به وجود آمدن نظام‌های کاداستر جامع و مخصوصا در دهه‌های اخیر با بکارگیری گسترده رایانه و بانک‌های اطلاعاتی در این امور، اصطلاح کاداستر جامع برای ثبت اطلاعات گوناگون در باره زمین و یا حتی در باره محیط نیز به کار می‌رود.

وی ایجاد سیستم (نظام) اطلاعات کاداستر شهری و همچنین تهیه سیستم اطلاعات کاداستر در اراضی روستایی، زراعی، جنگل، مرتع و سایر اراضی کشور را از جمله اهداف مهم کمی کاداستر اعلام کرد و افزود: موارد دیگری مانند تعیین دقیق موقعیت املاک در یک سیستم یکپارچه در سطح کشور، تعیین صحت و دقت تعیین ابعاد و مساحت دقیق املاک، فهرست کردن دقیق تمامی اطلاعات حقوقی مربوط به املاک، ایجاد گردش کار روان و قابل اطمینان در صدور یا اصلاح اسناد مالکیت بطور دقیق و سریع، ایجاد اعتماد در معاملات املاک، کاهش فراوان تعرضات ملکی و دعاوی مربوط در دادگاه‌ها، کمک به استقرار سیستم مالیاتی عادلانه وکاهش اثرات روابط شخصی ازجمله اهداف کیفی این طرح به شمار می‌رود.


معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین اضافه کرد: افزایش کارایی وارتقا کیفیت عملیات اجرائی طرح‌های عمرانی از طریق بهره‌گیری از مدارک فنی کاداستر، افزایش توانایی و امکانات وصول حقوق حقه دولت در تمامی نقل و انتقالات ملکی با اتکا به سیستم مطمئن و روان اطلاعات کاداستری، کمک به افزایش در آمد دولت بصورت غیرمستقیم، کمک به افزایش سرمایه‌گذاری روی زمین و اثرات اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی آن، ایجاد درآمد مستمر از طریق تأمین نقشه برای دستگاه‌های اجرایی، نهادها ومؤسسات دولتی و خصوصی از طریق انعقاد قراردادها و یا فروش مستقیم نقشه و اطلاعات کاداستری، تأثیرکیفی کاداستر به عنوان پیش شرط توسعه و ابزار مورد نیاز خط مشی و سیاست‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی در ارتباط با زمین، ایجاد اشتغال فنی مفید در زمینه‌های مختلف نقشه‌برداری، حقوق ثبتی وسایر رشته‌های تخصصی مرتبط با کاداستر و ارتقای سطح دانش فنی به جهت استفاده از تکنولوژی نوین مربوط به کاداستر از دیگر اهداف کیفی این طرح در کشور محسوب می‌شود.

زرندی درخصوص نقش دولت و مجلس در اجرای این طرح نیز بیان کرد: موضوع اجرای کاداستردر کشور چیزی نیست که به تازگی مطرح شده باشد چرا که ماده ۱۵۶ قانون ثبت در خصوص تهیه نقشه املاک بصورت کاداستر در سال ۱۳۵۱ با توجه به اهمیت موضوع تصویب شده و از طرفی دیگر تمامی توجیهات فنی و اقتصادی آن در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ تهیه و جهت اجرای کاداستر شهری تحویل سازمان برنامه و بودجه وقت شده است.

این مقام مسئول با تأکید براینکه اهمیت اجرای کاداستر جامع آنچنان است که همه مقامات کشوری بر اجرای سریع و پشتیبانی از آن تاکید داشته‌اند گفت: با توجه به اثرات مثبت ناشی از اجرای طرح کاداستر شهری و تعمیم آن به کل کشور در قانون برنامه پنجم توسعه نقش مجلس در تصویب نیازهای سازمان ثبت در امر کاداستر در بودجه‌های سنواتی و همچنین نقش دولت در حمایت از این طرح و کمک در جهت تامین منابع لازم به همراه هماهنگی تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور جهت همکاری با سازمان ثبت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

زرندی در ادامه با بیان این مطلب که نظام کاداستر دارای دو قسمت فنی و توصیفی است گفت: هدف از قسمت فنی این طرح، تهیه نقشه‌هایی با مقیاس بزرگ مبتنی بر روش‌های مختلف نقشه‌برداری است، که نمایانگر تقسیم یک منطقه به قطعات مختلف با خطوط مشخص بوده بر مبنای سیستم مختصات جهانی تهیه می‌شود. قسمت توصیفی این طرح شامل دفاتر یا پرونده‌هایی بوده که حاوی ثبت نکات حقوقی ( اسناد ) یا تبعات حقوقی ( مالکیتها ) و سایر اوصاف فیزیکی یا انتزاعی مربوط به قطعات تصویر شده بر روی نقشه هستند.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این خصوص اضافه کرد: گرچه اجرای کاداستر و سازماندهی کلیه اطلاعات مکانی و حقوقی املاک فرآیندی نیازمند عزم ملی، سرمایه و زمان است اما از آنجا که موضوع مکانیزاسیون ثبت و ایجاد بستر لازم جهت ارائه خدمات دولت الکترونیکی در سازمان ثبت از اهمیت فوق العاده­ای برخوردار است سرمایه گذاری در این مورد زود بازده و تسهیل در وظایف سازمان ثبت را به دنبال خواهد داشت.


زرندی در ادامه پیش نیاز اجرای کاداستر را اصلاح سیستم ثبت با دید کاداستر به ویژه کاداستر نوین دانست و گفت: با تحقق این امر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اشراف کامل برحدود واقعی املاک، مستحدثات و اراضی در کشور را خواهد داشت تا بتواند پایه و اساس تثبیت و استقرار مالکیت مشروع صاحبان املاک را فراهم کرده و وظایف خود را با دقت و سرعت و صحت کامل انجام دهد.

این مقام مسئول در خصوص تعامل سازمان ثبت اسناد و امکلاک کشور با سیار سازمان‌ها در اجرای این طرح نیز بیان کرد: سازمان ثبت در راستای تحقق اهداف خود همواره سعی کرده تا با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف تعاملات سازنده‌ای داشته باشد که در این مورد نیز می‌توان به تعاملات و همکاری‌های انجام شده با سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی در جهت دریافت اطلاعات مالکیتی این سازمان‌ها و نیز به همکاری‌های سازمان نقشه‌برداری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در جهت تامین نقشه‌های مورد نیاز اشاره کرد.

به گفته وی با توجه به اینکه در بحث کاداستر با مالکیت‌های دولتی و خصوصی نیز مواجه هستیم لذا نیاز به همکاری همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به ویژه در جهت توسعه کاداستر شهری به کاداستر غیرشهری احساس می‌شود.

به گفته زرندی تاکنون یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۵۰ هکتار از مساحت مناطق شهری و دو میلیون و ۷۱۶ هزار و ۹۰۳ هکتار از مساحت مناطق زراعی و مسکونی روستایی از طریق نقشه کاداستر تهیه شده که از این تعداد، ۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۱۵۸ قطعه به تثبیت رسیده است. همچنین نقشه کاداستر ۶۹۱ هزار و ۱۸۲ هکتار از محدوده بستر رودخانه و ۴۱۵ هزار و ۱۶۴ هکتار از محدوده حریم رودخانه نیز تهیه شده است.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  18:54   سه شنبه 9 آذر 1395  
 نظرات