اخبار   
 

 تهیه‌ی نقشه‌های کواترنری خاورمیانه تا ۴ سال آینده

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از تهیه‌ی نقشه‌های کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه در آن سازمان خبر داد و گفت‌: این نقشه‌ها تا ۴ سال آینده به کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی جهان ارائه خواهند شد ...

تهیه‌ی نقشه‌های کواترنری خاورمیانه تا ۴ سال آینده

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از تهیه‌ی نقشه‌های کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه در آن سازمان خبر داد و گفت‌: این نقشه‌ها تا ۴ سال آینده به کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی جهان ارائه خواهند شد.

دکتر راضیه لک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا دارای معاونت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای است، افزود: در آمریکای شمالی کشور کانادا، در آمریکای جنوبی کشور کلمبیا، در اروپا کشور آلمان، در قاره آفریقا کشور کامرون، در آسیا کشور چین، در اوراسیا کشور روسیه و خاورمیانه از جمله معاونت‌های این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه در خاورمیانه ایران مسوول تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی است، خاطرنشان کرد: از سال‌ها قبل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران در این کمیسیون بسیار فعال بوده و نقشه‌های زیادی را برای این کمیسیون تهیه کرده است.

لک، تهیه نقشه تکتونیکی ایران - پاکستان - افغانستان را از جمله نقشه‌های تهیه‌شده از سوی ایران برای این کمیسیون نام برد و ادامه داد: با توجه به رضایت این کمیسیون از نقشه‌های ارائه شده از سوی ایران، تهیه نقشه تکتونیکی خاورمیانه، نقشه تکتونیکی جهان،‌ نقشه متالوژنی خاورمیانه به ایران واگذار شد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تهیه "نقشه تکتونو ماگماتیسم خاورمیانه" و "نقشه کواترنری خاورمیانه" را دیگر نقشه‌های تهیه شده از سوی ایران برای کمیسیون نقشه‌های دنیا نام برد و یادآور شد: بر این اساس تهیه نقشه "دگرگونی خاورمیانه" نیز از سوی این کمیسیون به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران واگذار شد.

به گفته وی، قرار است با همکاری "کمیسیون فرعی نقشه‌های دگرگونی و ماگماتیسم" کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی این نقشه‌ها تا ۴ سال آینده تهیه شود.

لک، با بیان اینکه دگرگونی خاورمیانه یک ترم تخصصی زمین‌شناسی است، توضیح داد: طی فرآیندهای کوه‌زایی، برخوردهایی صورت گرفته است و به واسطه دما و فشاری که در این برخوردها بوجود آمده، این واحدها به صورت دگرگون شده تبدیل شدند و بنا است نقشه این واحدهای دگرگون شده برای کل خاورمیانه تهیه شود.

وی در خصوص مقیاس این نقشه‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این نقشه‌ها برای کل خاورمیانه تهیه می‌شود، از این رو این نقشه‌ها در مقیاس ۵ میلیونیوم تهیه خواهند شد.

لک با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حال تدوین استراتژی برای تدوین این نقشه‌ها هستیم، ادامه داد: در تهیه این نقشه‌ها از همکاری سایر کشورهای منطقه خاورمیانه که اعلام آمادگی کنند، بهره خواهیم برد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  07:11   شنبه 12 اسفند 1396  
 نظرات