اخبار   
 

 پیاده‌سازی و علامت‌گذاریِ نقشه‌ی عرصه‌ی تپه‌حصار دامغان

رییس اداره‌ی میراث‌‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دامغان، از پیاده‌سازی خطوط مرزی و محدوده‌ی عرصه‌ی تپه‌ی تاریخی و هفت‌هزارساله‌ی حصار دامغان با رضایت و همکاری مالکان و کشاورزان زمین‌های پیرامون خبر داد. مهدی قاسمی با اعلام این خبر افزود: نقشه‌برداری و تبیین عرصه‌ی تپه‌حصار با همکاری مشاور و ناظر علمی پروژه‌ی سامان‌دهی تپه‌حصار، انجام و نشانه‌گذاری در عرصه‌ی گمانه‌زنی‌شده، اجرا شد ...

پیاده‌سازی و علامت‌گذاریِ نقشه‌ی عرصه‌ی تپه‌حصار دامغان

رییس اداره‌ی میراث‌‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دامغان، از پیاده‌سازی خطوط مرزی و محدوده‌ی عرصه‌ی تپه‌ی تاریخی و هفت‌هزارساله‌ی حصار دامغان با رضایت و همکاری مالکان و کشاورزان زمین‌های پیرامون خبر داد. مهدی قاسمی با اعلام این خبر افزود: نقشه‌برداری و تبیین عرصه‌ی تپه‌حصار با همکاری مشاور و ناظر علمی پروژه‌ی سامان‌دهی تپه‌حصار، انجام و نشانه‌گذاری در عرصه‌ی گمانه‌زنی‌شده، اجرا شد. او با قدردانی ویژه از همکاری مالکان و کشاورزان زمین‌های اطراف، بیان کرد: تعامل و جلب رضایت زارعان و مالکان زمین‌های اطراف محدوده تپه‌حصار در اجرای نشانه‌گذاری از اولویت‌های مهم میراث‌فرهنگی در این مرحله از طرح سامان‌دهی مجموعه بود.

قاسمی با اشاره به این‌که انجام فعالیت‌های مرمتی و سامان‌دهی‌های صورت گرفته منجر به نقض مالکیت مالکان نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، شاهد ادامه همکاری و تعامل مالکان در اجرای بلوک‌گذاری و مشخص کردن عرصه و حریم محوطه باستانی تپه‌حصار باشیم. رئیس اداره میراث‌‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دامغان گفت: عملیات مرمت و سامان‌دهی تپه حصار دامغان با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار ملی در حال انجام است.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان، تپه‌حصار دامغان که در شمار پنج تپه عصر آهن دنیا قرار دارد در حاشیه‌ جنوبی شهر دامغان واقع شده است. این تپه باستانی یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش‌ازتاریخ در فلات ایران است. قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد و سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد. قدمت و دیرینگی تمدن تپه‌حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : اسکان‌نیوز
  10:08   سه شنبه 9 دی 1399  
 نظرات