اخبار   
 

 آیا اختلال جی‌پی‌اس در حوادث ارتفاعات تهران نقش داشت؟

آدینه‌ی هفته‌ی پیش در ارتفاعات تهران به‌رغم توصیه‌های دست‌اندرکاران، شاهد جمعیت بسیاری از کوه‌نوردان و هم‌میهنان بودیم، که متاسفانه به دلیل کولاک و ریزش بهمن، ۱۱ کوه‌نورد جان خود را از دست دادند. گفته می‌شود در ارتفاعات توچال جی‌پی‌اس گاهی دچار اختلال می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند که اختلال در عملکرد جی‌پی‌اس باعث شده کوه‌نوردان نتوانند در زمان برف و کولاک از این سامانه برای مسیریابی بهره ببرند ...

آیا اختلال جی‌پی‌اس در حوادث ارتفاعات تهران نقش داشت؟

آدینه‌ی هفته‌ی پیش در ارتفاعات تهران به‌رغم توصیه‌های دست‌اندرکاران، شاهد جمعیت بسیاری از کوه‌نوردان و هم‌میهنان بودیم، که متاسفانه به دلیل کولاک و ریزش بهمن، ۱۱ کوه‌نورد جان خود را از دست دادند. گفته می‌شود در ارتفاعات توچال جی‌پی‌اس گاهی دچار اختلال می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند که اختلال در عملکرد جی‌پی‌اس باعث شده کوه‌نوردان نتوانند در زمان برف و کولاک از این سامانه برای مسیریابی بهره ببرند.

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی، در گفت‌وگو با ایسنا، در باره اختلال جی پی اس در ارتفاعات تهران گفت: عمده افرادی که در مناطق شناخته شده مشغول به کوهنوردی هستند از جی پی اس استفاده نمی کنند چرا که مسیر های شناخته شده و تابلو های راهنما در مسیر وجود دارد. در مناطقی مثل داراباد و توچال عموما مردم از جی پی اس استفاده نمی کنند. حتی کوهنوردان هم در مسیر های شناخته شده از جی پی اس آنچنان بهره نمی برند مگر اینکه بخواهند مسیر عبوری خود را زمان گیری کرده و مورد ارزیابی قرار دهند. او تاکید کرد: این اختلال وجود دارد اما مشکلات جی پی اس در ارتفاعات تهران در این حادثه هیچ تاثیری نداشته است. این اختلال جی پی اسی از گذشته وجود داشته است اما باید توجه کنیم که وقوع این حادثه به این عامل بر نمی گردد. در سمت لواسان و منطقه شرقی تهران این مشکل دیده نمی شود چرا که من در تمامی مسیرهای صعودم از جی پی اس استفاده کرده و مشکلی ندیده ام. اما در کوه توچال این مشکل وجود دارد و اختلال جی پی اس دائمی نیست و گاهی اوقات به وجود می آید. اما باید گفت که در کل این مشکل وجود دارد.

رییس فدراسیون کوهنوردی گفت: شاید در زمان این حادثه حدود ۲ کوهنورد حرفه ای در ارتفاعات حضور داشتند. اگر توجه شود خواهیم یافت که تمامی اجساد در مسیر پیدا شدند و کسی نبوده است که مسیر را بیراهه رفته و گم شده باشد. اگر بگوییم جی پی اس کار نکرده باید نفرات از مسیر خود دور می شدند و راه خود را گم می کردند اما چنین موضوعی نبوده است. به گزارش ایسنا، جمعه هفته گذشته ۱۱ تن از هموطنان به دلیل عدم توجه به هشدار ها و ریزش بهمن جان خود را از دست دادند. پس از سه روز عملیات جست‌وجو و نجات، پیکر ۸ کوهنورد در کلکچال، ۲ نفر در دارآباد و یک نفر دیگر هم در آهار پیدا شد. امید است از این حادثه که به عنوان "جمعه سیاه" یاد می شود درس گرفته تا دیگر شاهد این حوادث نباشیم.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:46   چهارشنبه 10 دی 1399  
 نظرات