اخبار   
 

 بررسی ژرفای اقیانوس‌ها با کمک فن‌آوری لیدار

پژوهشگران آمریکایی در بررسی تازه‌ی خود، فن‌آوری لیدار را به کار گرفتند تا عمق بیش‌تری از اقیانوس را بررسی کنند. به گزارش «نیواطلس»، هنگامی که پژوهشگران قصد دارند به بررسی پدیده‌های مهم زیست‌محیطی مانند جلبک‌های دریایی بپردازند، از تصاویر ماهواره‌ای کمک می‌گیرند؛ اما به گفته‌ی پژوهشگرانِ آزمایشگاه علوم اقیانوس «بیگ‌الو» (Bigelow) در آمریکا، دوربین‌های ماهواره‌ای تنها می‌توانند از حدود پنج تا ۱۰ متر زیر آب تصویربرداری کنند ...

بررسی ژرفای اقیانوس‌ها با کمک فن‌آوری لیدار

پژوهشگران آمریکایی در بررسی تازه‌ی خود، فن‌آوری لیدار را به کار گرفتند تا عمق بیش‌تری از اقیانوس را بررسی کنند. به گزارش «نیواطلس»، هنگامی که پژوهشگران قصد دارند به بررسی پدیده‌های مهم زیست‌محیطی مانند جلبک‌های دریایی بپردازند، از تصاویر ماهواره‌ای کمک می‌گیرند؛ اما به گفته‌ی پژوهشگرانِ آزمایشگاه علوم اقیانوس «بیگ‌الو» (Bigelow) در آمریکا، دوربین‌های ماهواره‌ای تنها می‌توانند از حدود پنج تا ۱۰ متر زیر آب تصویربرداری کنند.

گروهی از پژوهشگران این آزمایشگاه در پی تلاش برای یافتن یک جایگزین بهتر، ابزاری مبتنی بر فناوری "لیدار" (LiDAR) ابداع کرده‌اند. فناوری لیدار که معمولا در ربات‌ها یا خودروهای خودران دیده می‌شود، با اشعه لیزر کار می‌کند. با استفاده از این فناوری، نه تنها می‌توان به وجود اشیا پی برد، بلکه می‌توان فاصله آنها را از کاربر نیز مشخص کرد. این گروه پژوهشی با همکاری "دانشگاه اولد دامینیون" (ODU) آمریکا، از این فناوری برای گردآوری داده در مورد نوعی جلبک موسوم به "کوکولیتوفور" (Coccolithophores) استفاده کرده‌اند. آنها با کمک فناوری لیدار توانستند به وجود این جلبک و میزان آن پی ببرند. فناوری لیدار به پژوهشگران کمک کرد تا عمقی سه برابر بیش از عمق ارزیابی شده با تصاویر ماهواره‌ای را مورد بررسی قرار دهند.

پژوهشگران امیدوارند که فناوری لیدار نهایتا امکان جمع‌آوری سریع‌تر و ساده‌تر داده‌های مربوط به اقیانوس را بدون نیاز به متوقف کردن کشتی‌ها برای جمع‌آوری نمونه فراهم کند. دکتر "بارنی بالچ" (Barney Balch)، سرپرست این پژوهش گفت: داشتن ابزاری که امکان بررسی عمق بیشتری از اقیانوس را فراهم می‌کند، مانند داشتن چشم‌های جدید است. این پژوهش، در مجله "Applied Optics" به چاپ رسیده است.


برای بزرگ‌نمایی، روی تصویر کلیک کنید.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:07   شنبه 11 مرداد 1399  
 نظرات