اخبار   
 

 چالش‌ها و رخدادهای زیست‌محیطی در تصویرهایی از فضا

ماهواره‌های رصدکننده‌ی زمین هر روز تصویرهایی را از این سیاره‌ی بی‌همتا ثبت می‌کنند که به ما اجازه می‌دهد روند تغییرات زیست‌محیطی را در گذر زمان به‌خوبی ببینیم و پایش کنیم؛ و این‌گونه است که دانش نقشه‌برداری و سنجش از دور، برای گردآوری داده‌های زیست‌محیطی به کار می‌آید ...

چالش‌ها و رخدادهای زیست‌محیطی در تصویرهایی از فضا

ماهواره‌های رصدکننده‌ی زمین هر روز تصویرهایی را از این سیاره‌ی بی‌همتا ثبت می‌کنند که به ما اجازه می‌دهد روند تغییرات زیست‌محیطی را در گذر زمان به‌خوبی ببینیم و پایش کنیم؛ و این‌گونه است که دانش نقشه‌برداری و سنجش از دور، برای گردآوری داده‌های زیست‌محیطی به کار می‌آید.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری دویچه وله، ماهواره های فضایی چه تصویری از زمین دارند و چه اطلاعاتی از رویدادهای طبیعی که روی زمین رخ می دهند، در اختیار دانشمندان می گذارند؟ برای یافتن پاسخ، تصاویری از فجایع و رویدادهای طبیعی را که از فضا ثبت شده اند نگاه کنید.

فوران آتشفشان ساریچو
تصویر اول از فوران آتشفشان ساریچو است. فضانوردان موفق شدند تصاویری را از فراز زمین از این رخداد طبیعی ثبت کنند. مهم نیست که آتشفشان ها چند صد سال خفته باشند، مهم این است که وقتی بیدار می شوند، 'خلق خوشی' ندارند. زمانی که فوران آتشفشان ساریچو واقع در جزیره کوریل روسیه در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، ایستگاه بین المللی فضایی برحسب اتفاق در حال گذر از فراز آن بود که فضانوردان موفق شدند تا تصاویری از این رخداد طبیعی ثبت کنند.

example-image

دریاچه پویو در بولیوی
تصاویر دوم در آوریل ۲۰۱۴/ ژوئیه ۲۰۱۵ و ژانویه ۲۰۱۶ از دریاچه پوپو در بولیوی گرفته شدند. این تصاویر تبخیر تدریجی این دریاچه بر اثر گرمایش زمین را نشان می دهند. پوپو زمانی دومین دریاچه بزرگ بولیوی به شمار می رفت.

example-image

آتش سوزی جنگل در اندونزی
تصویر سوم مربوط به آتش سوزی جنگل در جزیره بورنئو و سوماترا اندونزی است.هر سال آتش سوزی های متعدد در جنگل های سراسر جهان موجب تغییرات گسترده در چشم اندازهای طبیعی می شوند. اغلب این آتش سوزی ها توسط انسان به بار می آیند، نمونه اش در اندونزی که در تصویر می بینید. ماهواره ها در سپتامبر ۲۰۱۵ نقاط داغ آتش و ستون هایی از دود خاکستری را بر فراز جزیره بورنئو و سوماترا ثبت کردند. کشاورزان در آن زمان در این منطقه انبوهی از تورب (توده متراکم خزه ها و گیاهان) را آتش زده بودند.

example-image

بارش باران در اروپای مرکزی
بارش سنگین باران در سال ۲۰۱۳ بخش های وسیعی از اروپای مرکزی را زیر آب فرو برد و موجب بالا آمدن آب رودخانه ها و تغییر بستر آنان شد. در تصویر چهارم که متعلق به همان سال است، تغییر مسیر رودخانه الب در پی بارش بی سابقه باران دیده می شود. در این عکس می توان دید که آب گل آلود چگونه سرتاسر منطقه حاشیه ویتن برگ در ایالت زاکسن آنهالت آلمان را در بر گرفته است.

example-image

توفان گرمسیری ساندرا
یک توفان قوی می تواند خسارات غیرقابل جبرانی را برجای بگذارد. دریافت اطلاعات دقیق در مورد گسترش این توفان ها، جهت آنها یا شدت وزش باد از طریق ماهواره های فضایی بسیار مهم و حیاتی هستند. تصویر پنجم، ماهواره ای از اقیانوس آرام در نزدیکی مکزیک توانست کمک بزرگی برای کارشناسان باشد تا پیش بینی کنند که توفان گرمسیری ساندرا تا روز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ سرعتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد یافت.

example-image

عقب نشینی یخچال اوپسالا
ماهواره ها همچنین نقش بسیار مهمی در نظارت بر روند تغییرات اقلیمی دارند. یکی از این نمونه ها ذوب شدن یخ ها است. دانشمندان توانستند از طریق مشاهده از فضا نشان دهند که چگونه یخچال های طبیعی در سراسر جهان رو به نابودی می روند و چگونه سطح آب دریاها افزایش می یابد. عکس ششم که از ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده، عقب نشینی یخچال اوپسالا واقع در آرژانتین را در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ نشان می دهد.

example-image

گرد و غبار در بیابان
گرد و غبار اغلب بیابان های خالی از سکنه را هدف می گیرد. با این حال ماهواره ها در سپتامبر ۲۰۱۵ تصاویر اثرگذاری از مناطقی درخاورمیانه را به ثبت رساندند . در تصویر هفتم نشان داده می شود که چگونه توفانی از گرد و غبار منطقه مسکونی گسترده ای را در خود فرو برد. آنچه ماهواره ها رصد می کنند، پشتوانه بزرگی برای حسگرهای کیفیت هوا هستند که روی زمین نصب شده اند. به کمک این حسگرها می توان الگوی آغاز و گسترش توفان ها را مطالعه کرد.

example-image

کوه شاستا
سازمان فضایی ناسا برای توصیف کوه شاستا واقع در کالیفرنیا ( آخرین عکس ) از عبارت 'کوهستان برهنه' استفاده کرده است. این کوه که منبع مهمی برای تأمین آب این منطقه به شمار می روند، در سال های گذشته بخش اعظمی از برف و یخ خود را از دست داده است. خشکسالی طولانی مدت جامه سپید این کوه را به رنگ قهوه ای درآورده است. همانطور که یخ ها به طور تدریجی ذوب می شوند، خشکسالی منطقه را فرا می گیرد.

example-image

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  14:18   دوشنبه 26 بهمن 1394  
 نظرات