اخبار   
 

 نقشه‌ی دیجیتالی مریخ آماده شد

سازمان Ordnance Survey که مسئول نقشه‌برداری از مسیرهای حمل‌ونقل در انگلستان است، در نخستین تلاش برای نقشه‌برداری از سیاره‌های دیگر، نقشه‌ای دیجیتالی از مریخ را ارائه کرده است ...

نقشه‌ی دیجیتالی مریخ آماده شد

سازمان Ordnance Survey که مسئول نقشه‌برداری از مسیرهای حمل‌ونقل در انگلستان است، در نخستین تلاش برای نقشه‌برداری از سیاره‌های دیگر، نقشه‌ای دیجیتالی از مریخ را ارائه کرده است.

ایده این پروژه نقشه برداری بی‌همتا برای یک دانشمند انگلیسی است که فرود کاوشگر ExoMars سازمان فضایی اروپا را در سال 2018 برنامه‌ریزی کرده است.

example-image

تولید این نقشه فیزیکی و دیجیتالی از سیاره سرخ می‌تواند همچنین به هدایت ناوبری انسانی برنامه‌ریزی شده بر روی مریخ در دهه‌های آینده بپردازد.

این نقشه که توسط داده‌های باز ناسا ساخته شده، منطقه‌ای از مریخ به وسعت 40 برابر اندازه انگلستان را پوشش داده که تنها هفت درصد سطح این سیاره را شامل می‌شود.

به گفته کریس وسون، طراح این نقشه، اگرچه اصول اولیه مشابه هستند اما نقشه زمینی در طراحی و زیبایی‌شناسی با سایر نقشه‌های سیاره‌ای مشاهده شده تاکنون متفاوت است. وی به جای علامت گذاری نشانه‌هایی همچون کلیسا بر روی این نقشه، نواحی دهانه‌ها و مناطق فرود کاوشگرها را مشخص کرده است.

این نقشه بنا بر ایده دکتر پیتر گریندرود، دانشمند سیاره‌ای دانشگاه بیرکبک لندن ساخته شده که خواستار طراحی یک نقشه از مریخ و تبدیل آن به یک نقشه ساده برای خوانش راه شده بود.

امید است که این نقشه برای ماموریت‌های آینده مریخ در پنج تا 10 سال آینده از جمله ماموریت ExoMars که درسال 2018 انجام خواهد شد، مناسب باشد.

این ماموریت به حفاری در مریخ خواهد پرداخت تا زیر سطح آن را بررسی کرده و به دنبال نشانه‌هایی از حیات باستانی یا کنونی بگردد.

چهار منطقه فرود احتمالی برای کاوشگر سازمان فضایی اروپا وجود دارد که Mawrth Vallis، Oxia Planum، Aram Dorsum و Hypanis Vallis نام دارند. هر چهار منطقه تصور می‌شود که پیش از این، از مقادیر زیادی آب برخوردار بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، در ماه سپتامبر سازمان ناسا از کشف آب بر روی سیاره مریخ خبر داد و سپس گزارشی را در ماه اکتبر منتشر کرد که پیش‌بینی می‌کرد انسان‌ها تا دهه 2030 بر روی مریخ سکنا گزینند.

  منبع : خبرگزاری سینا
  14:54   شنبه 1 اسفند 1394  
 نظرات