اخبار   
 

 عکس شگفت‌انگیز مدارگرد «اگزومارس» از مریخ

مدارگرد روسی ـ اروپاییِ «اگزومارس» سال ۲۰۱۶ عکسی از مریخ به زمین فرستاد، که برای بسیاری شگفت‌انگیز است. این تصویر "گسترنما" (Panorama)، منطقه‌ای در نیمکره‌ی جنوبی مریخ (۳۳.۳۲۶ درجه‌ی غربی و ۲۳.۵۵ جنوبی) است، که به نام «ابرسوالد» (Eberswalde) شناخته می‌شود ...

عکس شگفت‌انگیز مدارگرد «اگزومارس» از مریخ

مدارگرد روسی ـ اروپاییِ «اگزومارس» سال ۲۰۱۶ عکسی از مریخ به زمین فرستاد، که برای بسیاری شگفت‌انگیز است. این تصویر "گسترنما" (Panorama)، منطقه‌ای در نیمکره‌ی جنوبی مریخ (۳۳.۳۲۶ درجه‌ی غربی و ۲۳.۵۵ جنوبی) است، که به نام «ابرسوالد» (Eberswalde) شناخته می‌شود. به گزارش ایسنا، در سمت چپ این چشم‌انداز باقیمانده رودخانه را می‌بینیم که روزگاری در اینجا جریان داشته و دلتا نیز در این تصویر به خوبی مشاهده می‌شود. جدای شکل فیزیکی تصویر که کاملاً وجود آب روان را در گذشته مریخ به اثبات می‌رساند، سنگ‌های لایه‌ای که رسوبات دلتا را تشکیل می‌دهند و رنگ‌های سفید، زرد، بنفش و آبی مشخص می‌شوند نشان دهنده رودخانه‌ای خشک شده است.

همچنین لایه‌های زرد رسوب اکسید آهن، نشان دهنده تغییرات شیمیایی به علت قرار گرفتن در معرض آب است. وضعیت کلی اطراف دهانه ابرسوالد نشانی از تغییرات در محیط زیستی در طول زمانی که آب دلتا هنوز خشک نشده بود دارد.

اگزومارس برنامه مشترک سازمان فضایی روسیه و آژانس فضایی اروپا برای مطالعه مریخ، سطح، جو و آب و هوای سیاره سرخ از طریق مدارگرد و مریخ‌نورد است. نخستین فروند کاوشگر در سال ۲۰۱۶ پرتاب شد که بخش مدارگرد آن پس از رسیدن به مریخ با چرخش در مدار این سیاره کار خود را آغاز کرد اما قسمت فرودی اگزومارس نتوانست به آرامی بر سطح سیاره بنشیند و سقوط کرد.

شروع مرحله دوم اگزومارس برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده و شامل یک بخش فرودی ثابت و یک مریخ‌نورد است. پس از فرود، سکوی ثابت به عنوان یک ایستگاه تحقیقاتی مستقل با عمر طولانی برای مطالعه ترکیب و خواص سطح و جو شروع به کار خواهد کرد. این کاوشگر که قرار است از پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور توسط موشک پروتون راهی سیاره سرخ شود انتظار می‌رود در مارس ۲۰۲۱ به مریخ برسد و با استفاده از سیستم نجات و موتورهای کمکی فرود آید.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:18   پنجشنبه 18 بهمن 1397  
 نظرات