اخبار   
 

 زاینده‌رود مظلوم در برابر کارون

زاینده‌رود مظلوم در برابر کارون/ سهم ناچیزاصفهان از بهشت آباد/ یزد و کرمان سهم‌بران اصلی...

زاینده‌رود مظلوم در برابر کارون/ سهم ناچیزاصفهان از بهشت آباد/ یزد و کرمان سهم‌بران اصلی

سهم اصفهان از طرح بهشت آباد ۱۵۲ میلیون متر مکعب است

یکی از مهمترین پروژه های حوضه آب طرح انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه های کارون به زاینده رود است. این پروژه که پس از پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران که دو روز پیش معصومه ابتکار صراحتا اعلام کرد "موافق انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی نیست"، بزرگ ترین پروژه انتقال آب در ایران است که متاسفانه اهالی خوزستان و چهارمحال و بختیاری به شدت مخالف آن هستند در حالی که اکنون نه تنها این طرح زاینده رود را احیا نمی کند بلکه سهم بگیران اصلی آن کرمان و یزد هستند.

پروژه بهشت آباد سال ۱۳۸۰ در کشور مطرح شد و با انجام مطالعات صورت گرفته مقرر شد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه کارون به اصفهان انتقال یابد حتی این طرح در سفر مقام معظم رهبری به اصفهان در سال ۸۵ مورد تاکید ایشان قرار گرفت. اما پس از مدتی این میزان به ۸۰۰ میلیون و دوباره به ۵۰۰ متر مکعب کاهش یافت اما خبری از اجرای این طرح نشد تا وزارت نیرو با ورود به این پروژه شروع به سهم دادن این طرح به سایر استان ها کرد به گونه ای که مقرر شد ۲۴۸ میلیون متر مکعب آب به یزد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز برای کرمان انتقال یابد و در این بین سهم ناچیزی به اصفهان داده شد و از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب، فقط ۱۵۲ میلیون متر مکعب نصیب اصفهان شد.

وقتی می‌خواهند با پروژه بهشت‌آباد مخالفت کنند سریع بی‌آبی کارون یا خشک شدن آن را به میان می‌آورند کسانی که اطلاعات این‌چنینی می‌دهند دغدغه آب ندارند بلکه واقعیت برای آنها چیزهای دیگری است.

با این حال اکنون خوزستانی ها و چهارمحالی ها مدعی هستند با احیای زاینده رود از طرح بهشت آباد، کارون خشک می شود در حالی که سهم بران اصلی بهشت آباد کرمان و یزد هستند و اگر گلایه و شکایتی دارند باید نسبت به این دو استان باشد نه اصفهان که خود سهمی از آب زاینده رودش را برای تامین آب شرب به یزد منتقل می کند و حتی آب انتقالی در صنایع این استان مصرف می شود و وزارت نیرو هیچ دخل و تصرفی در این باره نمی کند.

چندی پیش در ۲۲ شهریور امسال نیز مشاور برنامه ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: حذف انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد باعث احیاء شرایط زیست محیطی کارون شده است. حتی یکی از نمایندگان این استان نیز اصفهانی را متهم به دروغ گویی درخصوص خشکی زاینده رود کرده است.

مخالفان بی آبی کارون را به بهشت آباد نسبت می دهند

همچنین یکی از کارشناسان حوزه آب در خصوص چگونگی خشک شدن کارون و ارتباط آن با انتقال آب به زاینده‌رود، معتقد است: وقتی می‌خواهند با پروژه بهشت‌آباد مخالفت کنند سریع بی‌آبی کارون یا خشک شدن آن را به میان می‌آورند کسانی که اطلاعات این‌چنینی می‌دهند دغدغه آب ندارند بلکه واقعیت برای آنها چیزهای دیگری است.

لطفعلی ضیایی افزود: در این لحظه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای استان خوزستان وجود دارد یعنی چیزی حدود ۸ برابر آن چیزی که در پر بارش‌ترین سال‌ها در پشت سد زاینده‌رود آب خواهد بود! سؤال اینجا است افرادی که ادعای خشکی کارون را دارند چرا آب پشت سدها را برای سیرابی کارون رها نمی‌کنند؟

وی با بیان اینکه آب جاری در اروندرود خوزستان از طریق سه رودخانه دجله، فرات و کارون تأمین می‌شود، افزود: امروز ترکیه، سوریه و عراق ده ها سد بر روی دو رودخانه دجله و فرات احداث کردند و جلوی ورود آب شیرین به اروند را گرفته‌اند، کارون به تنهایی از پس شوری اروند نمی‌آید و به خوزستانی‌ها هشدار می‌دهم اگر سایر طرح‌های کشور ترکیه اجرا شود اصلاً آبی برای دجله و فرات نمی‌ماند و اروند کم آب‌تر از گذشته می‌شود.

۱۲ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای استان خوزستان وجود دارد یعنی چیزی حدود ۸ برابر آن چیزی که در پر بارش‌ترین سال‌ها در پشت سد زاینده‌رود آب خواهد بود.

وی تصریح کرد: تونل اول و دوم کوهرنگ به ترتیب ۶۱ و ۲۹ سال پیش احداث شده‌اند، چگونه در این سال‌ها کارون همواره پر آب بوده، اما ناگهان با تونل سوم این رودخانه خشک می‌شود، گفت: بنده معتقدم مردم خوزستان چنین اعتقادی ندارند که عامل خشکی کارون اصفهانی‌ها هستند بلکه این گفته عده‌ای معدود است که می‌خواهند سوء استفاده کنند.

احیای زاینده رود با طرح بهشت آباد امکان پذیر نیست

رییس کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این باره معتقد است: جاری شدن زاینده رود با بهره برداری از طرح بهشت آباد امیدی باطل است چرا که احیای رودخانه با این میزان آب انتقالی امکان پذیر نیست.

مهدی بصیری با اشاره به اینکه وزارت نیرو با ورود به این پروژه شروع به سهم دادن به سایر استان ها کرد به گونه ای که بعد از سال ها، با کاهش این سهم امروز این تونل به لوله تبدیل شده است، بیان داشت: با تصمیم وزارت نیرو مقرر شده ۲۴۸ میلیون مترمکعب آب به یزد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز برای کرمان در نظر گرفته شود و آخر ۱۵۲ میلیون متر مکعب به اصفهان اختصاص دادند.

با تصمیم وزارت نیرو مقرر شده از طرح بهشت آباد ۲۴۸ میلیون مترمکعب آب به یزد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز برای کرمان در نظر گرفته شود و آخر ۱۵۲ میلیون متر مکعب به اصفهان اختصاص دادند.

وی با ابراز تعجب از اینکه میزان آب انتقالی از بهشت آباد به یزد جای سوال است، گفت: مگر یزدی ها چه میزان آب شرب مصرف می کنند و جای سوال است که آیا میزان آب تخصیصی به اصفهان دردی از این شهر دوا می کند.

خوزستانی ها مصوبه شورای عالی آب درباه بهشت آباد را مطالعه کنند

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان نیز چندی پیش با اشاره به اینکه مقصد اصلی بهشت آباد طبق مصوبه شورای عالی آب یزد و کرمان و در کنار آن اصفهان است، تصریح کرد: مقصد طرح بهشت آباد برای بسیاری از مردم در روزهای اخیر شبهاتی ایجاد کرده و فقط بخشی از این طرح مربوط به اصفهان است.

محمد کوشافر در خصوص مرتبط کردن مشکلات آبی کارون به حوضه زاینده رود به ایمنا، گفت: در درجه نخست تمام ما هموطن هستیم، مردم استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و دیگر استان های کشور پیوندهای فرهنگی ناگسستنی دارند و با همیاری یکدیگر و مسئولان از طریق پایبندی به قانون می توانند مشکلات را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه زاینده رود برای احیای خود مجموعه راهکارهای خاص خود را دارد، اظهار داشت: یکی از این طرح ها، بهشت آباد است که متاسفانه مسئولان خوزستان مخالفت هایی با این طرح دارند و مدعی هستند انتقال آب فقط به اصفهان است.

این فعال محیط زیست اصفهان در خصوص طرح بهشت آباد، بیان داشت: این پروژه در ابتدا قرار بود به صورت تونل باشد و حجم بیشتری آب را وارد زاینده رود کند که بعدها این میزان کاهش یافت و یزد و کرمان نیز جزو مقاصد بهشت آباد قرار گرفتند.

اگراین شبهه است که طرح انتقال آب از بهشت آباد باعث تنش به کارون می شود باید عنوان کرد در درجه نخست مقصد اصلی آن اصفهان نیست و دیگر اینکه حجم آب انتقالی در برابر آب حوضه کارون باید مقایسه شود.

اجرای طرح بهشت آباد زمان بسیاری می برد

وی با بیان اینکه اکنون شبهه ای وجود دارد که گفته می شود پروژه بهشت آباد آب را به اصفهان آورده و موجب تنش به کارون شده است، تاکید کرد: اولا این پروژه هنوز اجرا نشده و برای راه اندازی آن زمان زیادی لازم است همچنین براساس طرح فعلی بخش اصلی آب این طرح وارد یزد و کرمان خواهد شد و بخش کمتری از آن وارد حوضه زاینده رود می شود و مطالعه سهم هر استان در مصوبات شورای عالی آب این شبهه را بر طرف می کند.

کوشافر تاکید کرد: اگراین شبهه است که طرح انتقال آب از بهشت آباد باعث تنش به کارون می شود باید عنوان کرد در درجه نخست مقصد اصلی آن اصفهان نیست و دیگر اینکه حجم آب انتقالی در برابر آب حوضه کارون باید مقایسه شود.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع نه مردم اصفهان و چهارمحال و بختیاری با انتقال آب شرب به یزد و نه مردم خوزستان با انتقال آب شرب به فلات مرکزی ایران مخالف هستنند، تصریح کرد: آنچه همه و به ویژه طرفداران محیط زیست با آن مخالفند توسعه ناپایدار بوده که یکی از پیامدهای آن مشکلات آبی کشور است. با این حال زاینده رود اکنون تشنه است و طبق وعده وزارت نیرو قرار است آب در آبان ماه به مدت چهار هفته باز شود اما احیای کامل و همیشگی این رودخانه نیازمند توجه بیشتر وزارتخانه و مسئولان کشوری در اجرای صحیح و کارشناسی انتقال آب به اصفهان و نظارت بیش از پیش بر آب خروجی از این استان به استان های دیگر و همچنین برداشت های غیر مجاز و بی رویه آب در بالادست رودخانه است.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  12:37   سه شنبه 1 مهر 1393  
 نظرات