اخبار   
 

 چرا مسئولین کشوری به حل مسئله آب اصفهان توجه نمی کنند؟

چرا مسئولین کشوری به حل مسئله آب اصفهان توجه نمی کنند؟/حذف زاینده رود یعنی از دست رفتن تمدن اصفهان...

چرا مسئولین کشوری به حل مسئله آب اصفهان توجه نمی کنند؟/حذف زاینده رود یعنی از دست رفتن تمدن اصفهان

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه خشکی زاینده رود یکی از چالش های اصلی اصفهان است گفت: حذف رودخانه زاینده رود یعنی از دست رفتن تمدن اصفهان که تنها متعلق به اصفهانیان نیست و متعلق به همه کشور است.

به گزارش ایمنا، دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد با اعلام این مطلب اظهار داشت: مترو و زاینده رود مهمترین چالش های پیش روی اصفهان هستند که شهروندان اصفهانی از آن ها رنج می برند.

وی با اشاره به تدوام برداشت های آب در بالادست گفت: در زمینه آب اصفهان شدیدا نگران هستم و حذف زاینده رود یعنی از دست رفتن تمدن اصفهان.

شهردار اصفهان دلایل چهارگانه تاخیر در راه اندازی متروی اصفهان را اعلام کرد و از راه اندازی خط یک مترو تا دو ماه آینده خبر داد.

۷۰ درصد فولاد کشور و ۱۲ درصد برق کشور در اصفهان تولید می شود و اصفهان قطب صنعت کشور است.

تمدن ایران زمین در اصفهان تبلور یافته است

دکتر سقاییان نژاد با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان با ۱۰۵ سال فعالیت از نظر قدمت دومین شهرداری کشور است عنوان کرد: تمدن ایران زمین در اصفهان تبلور یافته و این شهر در سه دوره پایتخت کشور بوده است.

وی به شکل گیری مکتب اصفهان توسط ملاصدرا و میرفندرسکی نیز به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های اصفهان اشاره کرد و گفت: پیشتاز بودن اصفهان در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز از دیگر ظرفیت های اصفهان است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اکنون اصفهان پس از تهران بیشترین تعداد دانشجو را دارد و کریدور علمی و فناوری کشور است افزود: ۷۰ درصد فولاد کشور و ۱۲ درصد برق کشور در اصفهان تولید می شود و اصفهان قطب صنعت کشور است.

ظرفیت های بسیار اصفهان بار مسئولیت مدیریت شهری را سنگین تر می کند.

اکنون اصفهان شهری برنامه محور است و تاکنون ۴ برنامه پنج ساله برای اصفهان تدوین شده است و در حال برنامه ریزی برای پنجمین برنامه شهر، اصفهان ۱۴۰۰ هستیم.

دکتر سقاییان نژاد بیان داشت: ظرفیت های بسیار اصفهان بار مسئولیت مدیریت شهری را سنگین تر می کند و من اکنون سنگینی این بار را احساس میکنم.

وی با بیان اینکه ظرفیت های اصفهان سبب می شود که بر اساس برنامه حرکت کنیم عنوان کرد: اکنون اصفهان شهری برنامه محور است و تاکنون ۴ برنامه پنج ساله برای اصفهان تدوین شده است و در حال برنامه ریزی برای پنجمین برنامه شهر، اصفهان ۱۴۰۰ هستیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: برنامه ریزی در اصفهان تداوم می یابد تا بر ظرفیت های اصفهان افزوده شود.

دکتر سقاییان نژاد با اشاره به اینکه محور نام امسال که از سوی مقام معظم رهبری "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامیده شده فرهنگ است گفت: بر این اساس در شعار امسال شهرداری اصفهان "سهم من از فرهنگ نصف جهان چیست" نیز فرهنگ محور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مخاطب این شعار همه شهروندان اصفهانی هستند که از راه اندازی بانک ایده در اصفهان خبر داد و افزود: بانک ایده زمینه مشارکت دست جمعی شهروندان را فراهم می کند.

دکتر سقاییان نژاد در رابطه با دلایل تاخیر در راه اندازی مترو تصریح کرد: اصفهان از اولین شهرهایی در کشور است که راه اندازی مترو در آن مورد توجه قرار گرفت و مطالعات آن ۱۲ سال به طول انجامید.

اصفهان از اولین شهرهایی در کشور است که راه اندازی مترو در آن مورد توجه قرار گرفت و مطالعات آن ۱۲ سال به طول انجامید.

نبود وحدت در مدیریت از مهمترین عواملی بود که راه اندازی مترو را به تاخیر انداخت

وی اذعان داشت: نبود وحدت در مدیریت از مهمترین عواملی بود که راه اندازی مترو را به تاخیر انداخت و اگر تشکیلات مترو را مطالعه کنیم متوجه می شویم که نبود وحدت در مدیریت پروژه مترو آشکار است و اگر وحدت در مدیریت نباشد با مشکل مواجه می شویم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تمرکز گرایی برای خرید واگن های مترو از دیگر عوامل تاخیر در راه اندازی مترو است بیان داشت: شرکت مادر تخصصی که اکنون فعال است در زمانی شکل گرفت که اصل ۴۴ مطرح بود و قرار بود حتی شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود. دکتر سقاییان نژاد ادامه داد: در چنین زمانی شرکت مادر تخصصی شکل گرفت و ادعایش این بود که می خواهد ۴۰۰ کیلومتر ریل گذاری در کشور انجام دهد لذا خرید واگن های مترو به صورت متمرکز به این شرکت واگذار شد و چنین شد که واگن های اصفهان، شیراز و تبریز با این معضل مواجه شد.

در حال حاضر ۳۲۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص یافته و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۱۵۰ میلیارد تومان فاینانس نیز پیش بینی شده است که در مجموع امسال ۷۰۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص یافته است.

وی افزود: اصفهان آماده امضای قرارداد خرید واگن مترو با کشور اسپانیا بود که خرید واگن مترو به تاخیر افتاد و قرار شد واگن های مترو از چین خریداری شود که ۶ سال خرید واگن مترو در فعالیت های این شرکت گرفتار شد و هنوز که هنوز است این مشکل حل نشده است.

شهردار اصفهان اعتبارات را سومین عامل تاخیر در راه اندازی مترو اعلام کرد و گفت: بافت فرهنگی و تاریخی اصفهان چهارمین دلیلی بود که راه اندازی مترو را با تاخیر مواجه کرد و این ویژگی سبب شد که دست ما باز نباشد که مترو را از هر نقطه ای از شهر عبور دهیم و منازعاتی در این زمینه بوجود آمد.

تا دو ماه آینده فاز اول خط یک مترو راه اندازی می شود دکتر سقاییان نژاد عنوان کرد: اکنون دو ماه است که یک رام شامل ۵ واگن به اصفهان رسیده و در مرحله تست می باشد که نزدیک به ۱۰ کیلومتر از مسیر خط اول متروی اصفهان ریل گذاری شده و ۱۰ ایستگاه آماده است و تا دو ماه آینده فاز اول خط یک مترو راه اندازی می شود.

وی افزود: فاز دوم خط متروی اصفهان با مشکل ایستگاه های میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب مواجه شده و برای حل مشکل هفته گذشته جلسه ای با مسولین میراث فرهنگی کشور و اصفهان برگزار شد که انشاالله هرچه سریعتر این موانع نیز برطرف می شود.

امسال ۷۰۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص یافته است

چرا مسئولین کشوری به حل مسئله آب اصفهان توجه نمی کنند و وزیر نیرو برای حل مشکل به صورت جدی اقدام نمی کند؟ چگونه است مطالعات ۱۲ ساله تونل بهشت آباد توسط شرکت های بزرگ کنار گذاشته می شود و تصمیم گرفته می شودکه تونل به لوله تبدیل شود؟

شهردار اصفهان با بیان اینکه مطالعات خط دوم و سوم متروی اصفهان در حال انجام است اذعان داشت: در حال حاضر ۳۲۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص یافته و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۱۵۰ میلیارد تومان فاینانس نیز پیش بینی شده است که در مجموع امسال ۷۰۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص یافته است.

دکتر سقاییان نژاد با اشاره به بحران آب در اصفهان تصریح کرد: در مورد آب اصفهان شدیدا نگران هستم و از همه افرادی که برای حل مشکل آب اصفهان تلاش می کنند تشکر می کنم. وی به تلاش های استاندار اصفهان برای حل مشکل آب اصفهان اشاره کرد و گفت: یکی از حرکت های استاندار اصفهان تصویب طرح ۹ ماده ای در شورای آب بود ولی این طرح اجرا نمی شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: استاندار اصفهان نیز نگرانی خود را از برداشت آب در بالادست مطرح کرده است در صورتیکه یکی از مواد این طرح ۹ ماده ای، برداشت نکردن آب در بالادست است.

حذف رودخانه زاینده رود یعنی از دست رفتن تمدن اصفهان دکتر سقاییان نژاد با بیان اینکه همه عظمت های اصفهان که مطرح کردیم سبب شده اصفهان گل سرسبد کشور باشد گفت: چرا مسئولین کشوری به حل مسئله آب اصفهان توجه نمی کنند و وزیر نیرو برای حل مشکل به صورت جدی اقدام نمی کند؟ چگونه است مطالعات ۱۲ ساله تونل بهشت آباد توسط شرکت های بزرگ کنار گذاشته و تصمیم گرفته می شودکه تونل به لوله تبدیل شود؟

وی بیان داشت: حذف رودخانه زاینده رود یعنی از دست رفتن تمدن اصفهان که تنها متعلق به اصفهانیان نیست و متعلق به همه کشور است لذا همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکل آب زاینده رود حل شود.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  13:19   دوشنبه 16 تیر 1393  
 نظرات