اخبار   
 

 بم مقاومترین شهر ایران در مقابل زلزله/ کنکاو زیر پوست شهر

پس از گذشت سالها از زمین لرزه مهیب بم که موجب تخریب شهری با جمعیت 100 هزار نفر شد امروز بم بنا به اعلام کارشناسان به مقاومترین شهر ایران در مقابل زمین لرزه تبدیل شده است...

به گزارش خبرنگار مهر، 5 دیماه82 ساعت 5 و 26 دقیقه بامداد زمین لرزه 6.6 ریشتری شهر بم را لرزاند و 26هزار و 271 نفر را کشت و 30 هزار نفر دیگر را زخمی کرد و شهری قدیمی با جمعیتی معادل 100 هزار نفر را با خاک یکسان کرد افرادی نیز که از این حادثه جان به در بردند همگی آواره شدند.

زلزله بم از جمله پر خسارت ترین زمین لرزه های ده سال اخیر جهان است و به یکباره سهم استان کرمان را در تلفات جانی زمین لرزه ها به حدی بالا برد که طی یکصد سال گذشته بیشترین آمار مرگ ناشی از زلزله را نصیب کرمان کرد.

هزاران خانه تخریب شد و هزاران نفر زن و کودک بی سرپرست شدند.

بزرگترین بنای خشتی جهان به یکباره تخریب شد و بم قلب جهان در زمینه همکاری و همدلی ملتهای مختلف جهان شد بطوریکه امداد گران 42 کشور در بم طی چند ساعت حضور یافتند و 60 کشور نیز به ایران پیشنهاد کمک دادند.

شهر بم در چشم به هم زدنی تبدیل شد به شهری چند ملیتی که هر خیابان و محله آن به یک کشور اختصاص یافت و هواپیمای کشورهای مختلف دقیقه به دقیقه در فرودگاه بین المللی بم که رمز امداد رسانی این شهر در ساعات اولیه حادثه بود به زمین می نشست.

گروههای امدادی گوشه گوشه شهر را در برگرفتند و بزرگترین همکاری بین المللی طی دهه اخیر شکل گرفت.

تمام کشور برای بهبود وضعیت زلزله زدگان بسیج شد و در چشم به هم شهر بم به شهری برای اقامت موقت تبدیل شد و بم مملو شد از چادرهای اقامتی و مردمی که عزادار اما امیدوار به آینده بودند.

داستان بم شاید برای بسیاری تکراری باشد اما حقیقت این است که عمق فاجعه بم آنچنان دلخراش بود که به سادگی از خاطر مردم استان کرمان و به خصوص بمیهای باقیمانده از زمین لرزه محو نمی شود.

اما آن زمان کسی تصور هم نمی کرد که بم طی سالهای بعد تبدیل شود به شهری جدید و نو.

هم اکنون پس از اتمام بازسازی بم این شهر به یکی از مدرنترین و مقاومترین شهرهای ایران و شاید جهان تبدیل شده است.

هیچ ساختمانی هم اکنون در بم مشاهده نمی شود که عمری بیشتر از 9 سال داشته باشد و از استانداردهای سختگیرانه ساخت و سازهادر این شهر زلزله خیز برخوردار نباشد.

بم هم اکنون مطابق استانداردهای روز ساخته شده است و همانند شهری می ماند که دوباره به صورت کامل ساخته شد و از افتخارات عمرانی کشور طی سالهای بازسازی این شهر محسوب می شود.

گوشه ای از مشکلات بم

اما همچنان مشکلاتی در این شهر وجود دارد که شاید بتوان آنها را با توجه به حجم ساخت و سازها واقع بینانه دانست و امیدوار بود که این موانع نیز به زودی از شهر بم رخت خواهند بست.

یکی از مشکلات موجود در شهر بم وجود خانه های نیمه تمامی است که از بازسازی بم به جای مانده خانه هایی که از درون مقاوم هستند اما نما ندارند و یا نیمه تمام مانده اند.

دلیلی این امر نیز عدم توانایی صاحبان سازه ها برای اتمام ساخت و سازها است زیرا اکثر این افراد اقدام به ساخت خانه های چند طبقه کرده اند و درنهایت برای اتمام طرح با مشکل مواجه شده اند.

از سوی دیگر بسیاری از مردم بم که قبل از زمین لرزه اقدام به گرفتن وام کرده بودند و پس از زمین لرزه اموال خود را از دست داده اند دیگر توان بازپرداخت وامها را ندارند.

این مسئله به خصوص در زمینه منازل مسکونی که با وام مسکن ساخته شده بودند بیشتر نمود پیدا می کند همچنین برخی مردم نیز به دلیل عدم توانایی مالی امکان بازپرداخت وامهای بعد از زمین لرزه را نیز ندارند با تمام این مشکلات بم امروز نفس می کشد و مردمانش به آینده امید دارند.

فرماندار بم در خصوص بازسازی بم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: با توجه به اینکه قریب 9 سال از زلزله دلخراش شهر بم می گذرد امروز شاهد احداث یکی از مقاومترین شهرهای ایران در این نقطه از کشور هستیم.

بازسازی بم از افتخارات عمرانی کشور است

حسین شایق با اشاره به قرار گرفتن این شهر بر روی گسل گفت: آنچه که در ساخت و سازهای این شهر مدنظر قرار گرفته است مقاوم سازی و استحکام بخشی شهر است و اینکه در صورت تکرار چنین زلزله ای با تلفات سنگین مواجه نشویم.

وی هم چنین به سفرهای متعدد مقام معظم رهبری و نظر ایشان نسبت به بازسازی سریع و مستحکم این شهر اشاره کرد و گفت: همین امر موجب توجه ویژه در بازسازی بم شد و مسئولین و دولتمردان نگاه ویژه ای به امر بازسازی داشته و سعی کردند بازسازی در این شهر هرچه سریعتر به اتمام برسد.

شایق افزود: با توجه به ستاد راهبردی و اعتباراتی که در خصوص بازسازی در نظر گرفته شده وام و کمک های بلاعوض  در اختیار همشهریان قرار گرفت.

وی در خصوص علت وجود خانه های نیمه تمام در بم گفت: با وجودیکه وامها بر اساس معیار و سطح زیر بنای خاص داده شده بود اما برخی از مردم ساختمان های چند طبقه با معیارهای خاص خود ساختند که نهایتا یک مقدار از ساخت و ساز آنها باقیمانده و به دلیل نداشتن بودجه کافی یا بعضا به دلیل نداشتن وضع مالی مناسب ساختمان ها نیمه تمام مانده است.

لزوم تکمیل ساختمانها و نماهای شهری

وی گفت: بعضی از این ساختمان ها در معابر اصلی شهر قرار گرفته است و امیدواریم که نسبت به تکمیل سازه و نمای ساختمان های خود اقدام نمایند که نمای کار بازسازی شهر بهتر نمود پیدا کند.

وی در خصوص فضاهای عمومی افزود: کارهای بسیار خوبی انجام شده و مجموعه هایی شکل گرفته که شامل مجموعه دارالصابرین، مساجد و تکا، سایت اداری شهر و مجموعه های فرهنگی و رفاهی می باشد.

وی افزود: سرانه ورزشی شهرستان نسبت به متوسط کشوری سه برابر شده است و به صورت مصداق فضای کتابخانه ای شهر هم نسبت به استان سیستان و بلوچستان دو برابر است.

شایق با تقدیر از این ساخت و سازها گفت: در برخی موارد نا همخوانیهایی نیز ایجاد شده و در یک مکان میزان سرانه بالا و در برخی موارد محدودیتهایی وجود داد که این امر به خصوص در روستاهای اطراف بم مشاهده می شود بطوریکه در بم مثلا سرانه ورزشی و مطالعه بالا است اما در برخی روستاها در این شاخصها با محرومیت مواجه هستیم.

لزوم تجهیز اماکن بازسازی شده عمومی

وی افزود: در برخی از فضاها هم نیاز به تجهیز وجود دارد و در دستور کار قرار گرفته که انشالله بتوانیم بحث تجهیزات را هرچه سریعتر مطرح کنیم تا همشهریان بتوانند هرچه سریعتر از فضاهای ساخته شده استفاده عملی انجام دهند.

وی بیان داشت: با توجه به همین ساختارهای موجود شهرستان توانستیم بحث دانشگاه علوم پزشکی را داشته باشیم که در اول سال تعداد 9 رشته در این دانشگاه مصوب شد.

وی افزود: هرچند که دانشگاه پرستاری و مامایی در شهرستان وجود داشت ولی امروز به دانشگاه علوم پزشکی ارتقا داده شده است که در جای خودش امری بسیار چشمگیر در راستای بهبود خدمات درمانی در شرق استان است.

ناهمخوانی در خصوص مدارس

شایق یکی دیگر از ناهمخوانی ها را در بحث فضاهای آموزشی دانست و گفت: ساخت سازهای زیادی در خصوص مدارس در بم صورت گرفته است اما توزیع این فضاها نیاز به ساماندهی دارد بطوریکه در برخی مدارس با تعداد زیاد دانش آموز مواجه هستیم و در برخی مکانهای دیگر از جمله روستاهای اطراف مدارس در کانکس تشکیل می شود.
 
وی به وجود مدارس استیجاری به عنوان مشکل دیگر در زمینه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با جذب بودجه در زمینه اماکن آموزشی بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم.
 
وی گفت: بم شهری است که پس از زمین لرزه از نو ساخته شده و امکان دارد با مشکلاتی همراه باشد اما این مشکلات را با همت مردم و همکاری مسئولان برطرف می کنیم و هم اکنون پس از گذشت سالها از زمین لرزه بم زندگی و نشاط را به خوبی می توان در جامعه دید.
..................................
گزارش اسما محمودی

 
  منبع : خبرگزاری مهر
  10:13   سه شنبه 5 دی 1391  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 12:11 سه شنبه 5 دی 1391
2
 امیر یاشار فیلا

در نهمین سالکرد رخ دادن فاجعه ى زمین لرزه ر بم،د قربانیان ان مصیبت را کرامى مى داریم
و با بازماندکان ان رویداد تلخ که هنوز زخمشان التیام نیافته، همدردى مى کنیم.
ایزد منان خشم طبیعت را از دامان این سرزمین دور بدارد.
مهدی قلع ریز 20:11 سه شنبه 5 دی 1391
0
 مهدی قلع ریز
به قولی یکی"پ نه پ"