اخبار   
 

 سلام سخنگوی دولت به فردوسی

سخنگوی دولت با درود فرستادن به فردوسی، گفت: «شاهنامه» بازگوکننده‌ی راز و رمز بزرگی و ایستادگی ایران است. دکتر محمدباقر نوبخت که امروز (دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت) در آیین بزرگداشت روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد سخن می‌گفت، سپس گفت: در نشست امروز از یک سو شخصیت‌های برجسته‌ی جهانی حضور دارند، برای تکریم شخصیتی که زبان و ادب پارسی در جهان با نام او شناخته می‌شود؛ و از سوی دیگر، این شخصیتِ بزرگ مورد تجلیل همه‌ی جهان است ...

سلام سخنگوی دولت به فردوسی

سخنگوی دولت با درود فرستادن به فردوسی، گفت: «شاهنامه» بازگوکننده‌ی راز و رمز بزرگی و ایستادگی ایران است. دکتر محمدباقر نوبخت که امروز (دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت) در آیین بزرگداشت روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد سخن می‌گفت، سپس گفت: نشست امروز نشستی متفاوت است، زیرا از یک سو با حضور شخصیت‌های برجسته‌ی جهانی از کشورهای گوناگون برگزار می‌شود برای تکریم شخصیتی که زبان و ادب پارسی در جهان با نام او شناخته می‌شود؛ و از سوی دیگر، این شخصیتِ بزرگ مورد تجلیل همه‌ی جهان است.

او تصریح کرد: حکیم فردوسی به خرد توجه ویژه‌ای دارد و تجلی این موضوع در شروع شاهنامه متبلور است آنجا که سخن بلند خود را با نام خداوند جان و خرد آغاز می‌کند و این درون مایه را در جای جای شاهنامه متبلور می‌سازد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این روز بزرگ فرصت مغتنمی است تا برای کنکاش در زندگی و شعر و اندیشه این شخصیت بزرگ به سعی و کوشش بپردازیم.

نوبخت افزود: به شاهنامه فقط از منظر ادبی نباید نگریست زیرا در این کتاب حکیم توس راز و رمز ایستادگی و بزرگی را به ملت خود آموخته است.

وی عنوان کرد: فردوسی به بهانه‌های مختلف به خرد توجه می‌کند و این نگاه در آن دوره زمانی جایگاه بسیار قابل توجهی دارد به خصوص که او توانایی را با دانایی گره می‌زند و این مفهوم زیبا در سراسر شاهنامه چون خورشیدی درخشان می‌درخشد.


سخنگوی دولت اضافه کرد: فردوسی شاعر فضیلت است و حکمت او برآمده از آرامش و تاملات اوست و از همین رو شاهنامه بازتاباننده فرهنگی است که عزت و دانش ایرانیان را نشان می‌دهد و در کنار آن شاهنامه اثری است که گنجینه کلمات و داشته‌های زبان فارسی در آن گنجانده شده است.

نوبخت با بیان اینکه شاهنامه باعث افتخار ایرانیان است، گفت: فردوسی در این کتاب بزرگ گذشته و حال را به یکدیگر پیوند می‌دهد و تلفیقی زیبا از فرهنگ و دانش را به نمایش می‌گذارد و جایی که در نقش مورخ عمل می‌کند چنان دقیق و چنان زیبا صحنه را ترسیم می‌کند که مخاطب، خود را در تاریخ سهیم می‌بیند.

او اظهار کرد: فردوسی تنها یک شاعر نیست، او مردی است که برای احیا و اعتلای فرهنگ و تمدن این کشور تمام زندگی خود را وقف می‌کند و از همین رو همواره نام و یاد و آثار گرانقدرش در تاریخ این دیار می‌درخشد. سلام بر او.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:54   دوشنبه 25 اردیبهشت 1396  
 نظرات