اخبار   
 

 ایجاد نرم افزار قطع ارتباط مالکان با مهندسان ناظر

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در حال راه اندازی نرم افزاری برای قطع ارتباط میان مهندسان ناظر با مالکان هستیم گفت: تصور شهرداری از بابت گران شدن مسکن با حضور 4 مهندس ناظر اشتباه است...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید غفرانی بابیان این مطلب در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات ایجاد شده از بابت گودبرداری و تخریب ساختمان افزود: گودبرداری و تخریب ساختمان در تهران همواره موجب مشکل شده و تلفات جانی و مالی را به وجود آورده است، بنابراین انتظار می رود با برنامه ریزی منسجم این موضوع تحت کنترل در بیاید.

وی با اشاره به اینکه حوزه ساخت و ساز در شهرها به عوامل متعددی بستگی دارد گفت: استارت اولیه شروع کار ساخت و ساز با صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری آغاز می شود که از  همین مرحله است که حضور مهندسان ناظر را شاهد هستیم.

غفرانی اظهار داشت: پس در مرحله اول مجوز گودبرداری از سوی شهرداری صادر می شود پس برای اینکه کار به خوبی پیش رود باید مهندسان و سازنده های صلاحیت دار و سپس ناظران از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی شوند و از معرفی مهندسان ناظر از سوی کارفرمایان جلوگیری شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: برای حل معضل معرفی مهندسان ناظر از سوی کارفرمایان و به حداقل رساندن مشکلات گودبرداری طی جلسات متعدد با وزارت راه و شهرداری، مدیران ارشد شهرداری و اعضای شهرداری شهر به راهکار خوبی رسیدیم و این همان قطع ارتباط مالکان با مهندسان ناظر برای انتخاب مهندس ناظر بود.

وی ادامه داد: دراین راهکار خوب به این نتیجه رسیدیم که مهندسان ناظر همچنان مسئولان حقوقی و فنی ساختمان باشند و هر گونه تخریب و گودبرداری با نظارت مهندس ناظر صورت گیرد.

غفرانی اظهار داشت: اگر بتوانیم این همکاری را بین مردم و اعضای سازمان نظام مهندسی ایجاد و سازماندهی کنیم حادثه در گودبرداری و تخریب ساختمان به حداقل خواهد رسید.

وی تاکید کرد: در حال نصب نرم افزاری هستیم که ارتباط بین مهندسان ناظر را با مالکان و کارفرمایان قطع کنیم تا انتخاب مهندسان ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی و براساس درجه صلاحیت و پایه آنها صورت گیرد.

وی افزود: با راه اندازی این نرم افزار و متصل شدن با شهرداری مهندسان ناظر بدون انتخاب دست میسر خواهد شد.

غفرانی گفت: در این روش نظارت و کنترل و بازرسی در چارچوب سیاست ها به شرکت های کنترل و بازرسی دارای صلاحیت تفویض اختیار خواهد شد.

*اشتباه شهرداری برای حضور چهار مهندس ناظر همزمان 

وی در خصوص اشتباه شهرداری برای حضور چهار مهندس ناظر همزمان در ساختمان گفت: حضور همزمان چهار مهندس ناظر (سازه، معماری، برق و مکانیک) که تنها 2درصد اثر اقتصادی بر روی ساختمان می گذارد نمی تواند برگران شدن مسکن تاثیر گذار باشد.

وی افزود: این اشتباه شهرداری و شورای شهر است که تصور می کنند اگر این چهار مهندس ناظر به صورت همزمان حضور داشته باشند موجب گران شدن قیمت مسکن می شود.

غفرانی در خصوص حضور کاردان های فنی ساختمان گفت: کاردان ها حلقه واسط ساخت و ساز هستند بنابراین مالکان باید به آنها حقوق بدهند تا کیفیت ساخت و ساز در تهران افزایش یابد.

وی افزود: کاردان های فنی ساختمان در یک اندازه ای می تواند بر ساخت و ساز نظارت کنند و محدودیتی برای آنها وجود ندارد اما ناظر مقیم نمی توانند باشند.

  منبع : خبرگزاری فارس
  10:03   چهارشنبه 27 دی 1391  
 نظرات    
 
م افتخاری 12:54 چهارشنبه 27 دی 1391
0
 م افتخاری
از کرامات شیخ ما این است دیگر ...
رضا صیادفر 11:28 آدینه 29 دی 1391
1
 رضا صیادفر
افراد در ایران طبق قانون اساسی در کسب و کار خود آزادند.
این چنین تند رویهایی قبلا در شهرهای بزرگ با ایراد اشکالات قانونی ملغی شده است.
آیا شما دندانپزشک و جراح و وکیلتان را قیم تان تعیین می کند یا آزادید به هر کسی که مبرزتر و خبره تر و تواناتر و قابل تر است رجوع کنید.بعضی مفاهیم حتی احتیاج به اشاره به بند قانونی هم ندارند.هرچند زیر پا نهادن قوانین آمرانه جرم است و می توان علیه متهم ایراد جرم نمود.
علی اکبر صحافی پور 22:57 دوشنبه 2 بهمن 1391
0
 علی اکبر صحافی پور
جناب رئیس ، ....