اخبار   
 

 جزییات اتفاقات روز پنجشنبه تونل گلاب2 از زبان نماینده مجلس/وزیر طرح تونل گلاب2 را متوقف کرد

روز پنجشنبه وزیر نیرو بدون هماهنگی با مقامات استان اصفهان به همراه نمایندگان چهارمحال و بختیاری و چند تن از اهالی محلی در محل اجرای تونل گلاب حضور یافت و دستور توقف عملیات حفر تونل را صادر کرد...

جزییات اتفاقات روز پنجشنبه"تونل گلاب2" از زبان نماینده مجلس/وزیر طرح تونل "گلاب2"را متوقف کرد

در حالی که در آخرین تصمیم گیری ها قرار شد طرح تونل گلاب دو برای تامین آب شرب اصفهان اجرا شود اما روز پنجشنبه وزیر نیرو بدون هماهنگی با مقامات استان اصفهان به همراه نمایندگان چهارمحال و بختیاری و چند تن از اهالی محلی در محل اجرای تونل گلاب حضور یافت و دستور توقف عملیات حفر تونل را صادر کرد.

در حالی که انتظار می‌رفت رئیس جمهور با سفر هفته گذشته خود به استان چهارمحال و بختیاری آتش برخی اختلافات در حوضه آب زاینده‌رود را خاموش کند اما وزیر نیرو در بازدید سرزده و بدون اطلاع از رئیس جمهور به همراه نمایندگان چهارمحال و بختیاری و برخی از اهالی محلی از محل طرح تونل گلاب دو بازید کرد و دستور توقف کامل این طرح را داد.

پیش از این چهارشنبه هفته گذشته صالح معاون امور هماهنگی استان‌های معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور در جلسه شورای برنامه ریزی استان اصفهان طرح تونل گلاب دو کاملا قانونی اعلام کرد و گفت: مطالعات اجرای آن بر اساس ماده ۶۲ قانون انجام شده و امیدوارم به زودی این طرح آغاز و به بهره برداری برسد.

صالح با اینکه طرح تونل "گلاب دو" طرحی درون استانی و نقش پدافند غیر عاملی را دارد،‌ عنوان کرد:راه اندازی این تونل از شش سال گذشته و از زمانی که بر اثر برخورد یک دستگاه بولدوزر با لوله نفت در محور رودخانه منجر به آلوده شدن آب رودخانه اصفهان به نفت شد در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بر اثر این اتفاق به مدت ۲ هفته آب تمام شهرها و روستاهایی که از رودخانه زاینده رود مشروب می‌شدند قطع شد،تاکید کرد:بر این اساس تونل گلاب دو در دستور کار قرار گرفت تا در صورت هر گونه مشکل بتوان آب بیش از سه میلیون نفر اصفهانی را تامین کرد.

تونل دوم گلاب ۲ با هدف تأمین کمبود آب شرب در شبکه اصفهان بزرگ اجرا می‌شود. در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ آب تصفیه شده در تصفیه خانه باباشیخعلی از طریق تونلی به شبکه آبرسانی انتقال داده می‌شود. این تونل حداکثر ظرفیت عبور ۱۰ متر مکعب در ثانیه را دارد. به دلیل رشد جمعیت و مصارف، نیاز شبکه آبرسانی از ۱۰ مترمکعب در ثانیه بیشتر شده که این کمبود به صورت نارسائی در شبکه و افت فشار نمود دارد. آثار و نشانه های این نارسایی هم اکنون مشاهده می شود.

موضوع ضرورت تأمین آب شرب برای رفع کمبودها در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد بررسی دقیق فنی و کارشناسی قرار گرفت و این واقعیت که شبکه آبرسانی موجود قادر به تأمین نیازهای افزایش یافته در ۱۴ شهرستان زیر پوشش نیست و شبکه موجود با کمبود آب مواجه است به تصویب رسید. تونل گلاب ۲ تماماً در استان اصفهان قرار دارد و هدف از اجرای آن انتقال آب به میزان کمبود آب شرب به محل تصفیه خانه دوم آب که در آینده باید ساخته شود می‌باشد. با اجرا و بهره‌برداری از تونل گلاب ۲ و تصفیه خانه دوم، بهره‌برداری از تأسیسات موجود و تصفیه خانه باباشیخعلی همچنان ادامه خواهد یافت و همچنان معادل حداکثر ظرفیت شبکه آبرسانی موجود از تصفیه خانه باباشیخعلی و تأسیسات موجود تأمین خواهد شد و مازاد بر ظرفیت تأسیسات موجود از طریق تونل گلاب ۲ کمبود آب شرب تأمین خواهد شد.

با این حال طرح تونل گلاب دو اکنون متوقف است و مسئولان استان تا این لحظه واکنش چندانی نشان نداده اند و برخی آن را تکذیب می کنند.

اگر تونل گلاب دو متوقف شود اصفهان و به نوعی مردمان آن نابود می شوند

ابوالفضل قربانی عضو شورای شهر اصفهان امروز در جلسه علنی شورا با تایید خبر تعطیلی و توقف تونل گلاب دو از سوی وزیر نیرو به خبرنگار اقتصادی ایمنا، گفت: متاسفانه از سوی وزیر نیرو عملیات احداث تونل گلاب دو متوقف شده است و اما از جزئیات این اتفاق اطلاع درستی ندارم.

وی تاکید کرد: اگر تونل گلاب دو متوقف شود اصفهان و به نوعی مردمان آن نابود می شوند.

قربانی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان یزد آب را به طور مستقیم از سرچشمه های کارون برداشت می کنند اما اصفهانی ها آب آشامیدنی خود را از چاه ها تامین می کنند، بیان داشت: با وجود آلودگی های بسیار، مردم اصفهان مجبور به مصرف آب چاه ها هستند و این ظلم مضاعف به مردم استان است.

وی افزود: متاسفانه با وجود بحران تامین آب در اصفهان، وزیر نیرو به جای حمایت، دستور توقف طرح تونل گلاب دو را صادر کرده است.

اقدام زننده وزیر نیرو، نمایندگان اصفهان را در استیضاح چیت چیان مُصر کرده است

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس نیز با تایید این موضوع به خبرنگار اقتصادی ایمنا، گفت: این اقدام زننده وزیر نیرو، نمایندگان اصفهان را در استیضاح چیت چیان مُصر کرده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص دلایل توقف تونل گلاب دو از سوی وزیر نیرو، بیان داشت: متاسفانه چیت چیان تحت فشارهای بی ضابطه استان چهارمحال و بختیاری این اقدام بی‌برنامه را کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش از این رفتارهای نامتوازن وزیر نیرو در سفر به چهارمحال و بختیاری را پیش بینی کرده بودیم، افزود: متاسفانه وزیر نیرو ثبات نظر و رای ندارد و با هر مطلبی و فشاری که به وی وارد می شود صحبت هایی برعکس حرف های قبلی خود می کند و و ما متاسفیم به حال وزارت نیرو که وزیرش این چنین ثبات نظر ندارد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در واکنش به این سوال که طرح تونل گلاب دو ارتباطی به استان چهارمحال و بختیاری نداشته و فقط برای تامین آب شرب اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: نمی دانم وزیر با این حرکت خود که جوابی به ۵ میلیون مصرف کننده آب در استان اصفهان خواهد داد چرا که در تابستان امسال بسیاری از نقاط استان با کمبود آب مواجه است.

وی تصریح کرد: وزیر نیرو به جای اینکه پاسخگوی مطالبات مردم اصفهان در بخش آب باشد، متاسفانه دستور توقف پروژه تونل گلاب دو را که برای رفع کمبود آب استان بوده را صادر کرده است.

حاجی دلیگانی با این پرسش که اکنون دستگاه های نظارتی و قضایی و همچنین سازمان بازرسی، کشور کجا هستند و مجلس چه واکنشی نسبت به این رفتارها خواهد داشت، گفت: مردم اصفهان تا اندازه ای صبور هستند و در برابر نامهربانی های حوصله می کنند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور نیز و بر تامین آب شرب مردم تاکید کرده و این اقدام وزیر نیرو خلاف صحبت ها و دیدگاه های روحانی است، تصریح کرد: به طور قطع در مجلس با وزیر نیرو برخورد مناسب خواهیم داشت و چیت چیان را عزل می کنیم. نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس گفت: با این تصمیم اعتماد مجلس نسبت به چیت چیان سلب شده و به دنبال اعلام وصول استیضاح وزیر نیرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه روز پنجشنبه وزیر نیرو بدون هماهنگی با مقامات استان اصفهان به همراه نمایندگان چهارمحال و بختیاری و چند تن از اهالی محلی در محل اجرای تونل گلاب حضور یافت، افزود: این اقدام سرزده وزیر نیرو دخالت در امور اجرایی استان دیگر تلقی می شود.

وی از وزیر کشور و رئیس جمهور خواست تا به این مساله ورود پیدا کنند و ادامه داد:حرکت وزیر نیرو دهنکجی به اهالی اصفهان است.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  16:48   شنبه 18 مرداد 1393  
 نظرات    
 
م افتخاری 11:28 یکشنبه 19 مرداد 1393
1
 م افتخاری
هر دم از این باغ بری می‌رسد ...
اقدامات شتابزده معمولاً منجر به مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد

علی محرابی 19:23 دوشنبه 20 مرداد 1393
0
 علی محرابی
خوبه همینطور پیش بره بزرگان مملکت مشکل خشک شدن دریاچه ها , درست ساخته نشدن سدها , ترمیم نشدن تاسیسات , اجرا نکردن قسمتهای تاسیساتی مهم پروژه های بزرگ و ... را درمیابند . یک زمانی قرار بود برای تسهیل کار وزارتخانه ها و سازمانها از مرکزیت در آمده و به هر استانی مختص داده شوند که کارها آسان شود ولی قرار نبود که استانهای کشور هر کدام کشوری مجزا برای خودشان بشوند اگر بزرگان ببینند حق آبه ی سدهای کشور چرا به پایین دست سدها نمی رسد تمامی مشکلها در این زمینه حل میشود. هر استانی آب میخواهد برای خودش قبول ولی چند صد سال قبل از آنها محیط زیستی در پایین دست بوده که برای احیا و زنده نگه داشتن آن باید حق آّبه بپردازند وگرنه مرتکب جرم بزرگ از بین بردن محیط زیست و نابودی بسیاری ارزشهای انسانی میشوند. 
افشین مهپور 20:35 دوشنبه 20 مرداد 1393
2
 افشین مهپور
به قول وزیر اقتصاد ‌‌‍(که البته اصفهانی ام هست) نمایندگان اصفهان در مجلس آنقدر که بدنبال منافع انقلاب و کشور هستند بدنبال اهداف و مشکلات شهر خود نیستند.متاسفیم :'(
علی سرکانی 20:01 سه شنبه 21 مرداد 1393
0
 علی سرکانی
به نظر من باید با صبرو حوصله موارد را بررسی و تصمیم گرفت.رییس جمهور محترم هم در شهرکرد اعلام کرد که نگران آب نباشید و شورای عالی آب هر چه تصمیم بگیرد دولت اجرا خواهد کرد.