اخبار   
 

 تولید صنعتی لوله‌های پی‌وی‌سی سخت حاوی نانوذرات در کشور

محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید صنعتی لوله‌های پی‌وی‌سی (PVC) سخت با بهره‌گیری از فناوری نانو، با خواص ضربه بسیار مطلوب شدند...

تولید صنعتی لوله‌های پی‌وی‌سی سخت حاوی نانوذرات در کشور

محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید صنعتی لوله‌های پی‌وی‌سی (PVC) سخت با بهره‌گیری از فناوری نانو، با خواص ضربه بسیار مطلوب شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه اصفهان، دکتر مهدی کشمیری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در میان صنایع پلیمری فعال کشور، صنعت پی‌وی‌سی سهم عمده‌ای از بازار داخلی کشور را داراست، گفت: یکی از بزرگترین مصارف پی‌وی‌سی سخت، تولید لوله‌های پی‌وی‌سی است که ارتباطی تنگاتنگ با صنعت ساختمان‌سازی دارد.

وی افزود: در اواخر سال گذشته، طی درخواست یکی از تولیدکنندگان داخلی، متخصصان یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با طراحی فرمولاسیونی ویژه، اقدام به تولید لوله‌های پی‌وی‌سی‌سخت حاوی نانوذرات کرده‌اند.

کشمیری ادامه داد: خواص فیزیکی، حرارتی و مکانیکی چشمگیر، در کنار قیمت تمام شده مناسب این محصول، قابلیت رقابت صادراتی به آن بخشیده است.

همچنین مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه با توجه به ویژگی‌های ذاتی پی‌وی‌سی سخت، بزرگترین معضل آن شکنندگی محصولات تولیدی، به ویژه در دماهای پایین است، اظهار کرد: بسته به نوع کاربرد ساختمانی لوله‌هایی از این جنس، در صورت بروز این پدیده، مشکلات فراوانی برای گستره وسیعی از مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود.

جواد مفتخریان افزود: این در حالی است که با تکیه بر ویژگی‌های نانوذرات به کار رفته در این فرمولاسیون، مشکلات مذکور به طور کامل رفع شده و محصولی برتر با قابلیت رقابتی بالا در مقایسه با لوله‌های متداول در بازار ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بهبود متوسط خواص ضربه لوله‌های مذکور به میزان حداقل چهار برابر استاندارد لوله‌ها از ویژگی‌های اصلی این محصول است، اضافه کرد: از طرفی، در برخی از انواع لوله‌ها، با استفاده از نانوذرات، خواص ضربه سقوط آزاد به بیش از هشت برابر استحکام ذکر شده در استاندارد رسیده است.

وی عنوان کرد: به دلیل اندازه منحصر بفرد نانو ذرات و وجود سطح ویژه بالا در تماس با پی‌وی‌سی، حفره‌های ریز زیادی در سطح مشترک نانوذرات و پلیمر ایجاد می‌شود که وجود این حفره‌ها، آستانه انرژی شکست لوله‌های پی‌وی‌سی سخت را افزایش داده و منجر به بهبود خواص قطعه نهایی می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: از این‌رو، بسته به خواص مورد نیاز، با انتخاب نوع نانوذره مناسب و نحوه طراحی پارامترهای فرآیند و حامل‌های مهندسی محصول، می‌توان مقادیر بسیار اندکی از نانوذرات را جایگزین بهبود دهنده‌های گران‌قیمت ضربه در صنعت پی‌وی‌سی کرد.

وی با اشاره به حمایت‌های مالی و معنوی ستاد فناوری نانو در تولید این محصول عنوان کرد: نظر به خواص متنوع نانوذرات و ایجاد ویژگی‌های ممتاز در پلیمرهای گوناگون با بهره‌گیری از آن‌ها، این شرکت پس از موفقیت در اجرای این طرح، سعی در بومی‌سازی نانوکامپوزیت‌ها در دیگر صنایع پلیمری کشور، همچون سیم و کابل، خودروسازی و بسته بندی دارد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:30   سه شنبه 1 مهر 1393  
 نظرات