اخبار   
 

 پیشگیری و برخورد با متخلفان و تهدیدکنندگان سلامت جامعه

اولین نشست مشترک اعضای کمیسیون تلفیق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با مدیرکل استاندارد استان تهران برگزار شد...

پیشگیری و برخورد با متخلفان و تهدیدکنندگان سلامت جامعه

اولین نشست مشترک اعضای کمیسیون تلفیق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با مدیرکل استاندارد استان تهران برگزار شد.

به گزارش "صما" و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این نشست به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص استفاده بهینه از توانایی های علمی، فنی، پژوهشی و اجرایی، مشارکت در تدوین پیاده سازی استاندارهای ملی و بین المللی در زمینه ساختمان و مصالح ساختمانی و گسترش همکاری ها بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و اداره کل استاندارد این استان در محل سالن جسات سازمان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مسلم بیات، مدیرکل استاندارد استان تهران، مطالبی در خصوص استانداردسازی مصالح ساختمانی، افزایش بازرسی از واحدهای تولیدی و عرضه فرآورده های ساختمانی و تشدید نظارت بر اجرای استاندارد مصالح ساختمانی ارایه کرد.

وی تاکید کرد: پیشگیری و برخورد با متخلفان و تهدیدکنندگان سلامت جامعه از اهداف اساسی اداره کل استاندارد تهران در جهت اجرای استاندارد مصالح ساختمانی است.

بیات با اشاره به گسترش ساخت و سازها و توجه ویژه به ایمن سازی مصالح ساختمانی افزود: کارشناسان و بازرسان استاندارد، نظارت سختگیرانه ای بر این نوع فرآورده ها دارند.

مدیر کل استاندارد تهران همچنین توجه به توسعه زیرساخت های کیفی در سطح استان شامل آزمایشگاه های همکار، شرکت های بازرسی، شرکت حقوقی تدوین استاندارد های ملی و بین المللی جهت ترسیع و تسهیل فرآیند استاندارد سازی بخش ساختمان را از ضروریات دانست.

در ادامه سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی به دنبال گارانتی کردن گران ترین کالا در تهران یعنی جان شهروندان است، گفت: از این رو باید همواره جواب قانع کننده ای برای سوالاتی از قبیل اینکه ساختمان هایی که می سازیم تا چه اندازه باکیفیت اند؟ خودمان از کیفیت ساختمان هایی که ساخته ایم چقدر رضایت داریم؟ تاچه اندازه ساخت و ساز در سطح استان در دست مجریان ذیصلاح است؟ داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین یادآور شد: تعامل و هماهنگی بین بخش های مختلف مسوول در عرصه ساخت و ساز کشور تبعات بسیار مثبتی دارد که مهمترین آنها حفظ سرمایه های ملی است، که بخش مهمی از آن در عرصه ساخت و ساز وجود دارد. در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و نیروهای متخصص هفت رشته مهندسی ساختمان آن درصدد اجماع با سایر بخش های ذیربط در عرصه ساخت و ساز کشور هستند. غفرانی تصریح کرد: تعاملات با نهادهایی همچون اداره کل استاندارد استان تهران، حضور ما را در عرصه ساخت و ساز پررنگ تر کرده و از سوی دیگر توجه به کیفیت ساخت و ساز در جهت حفظ سرمایه ملی را که جزء اهم وظایف مهندسان و دست‌اندرکاران صنعت ساخت و ساز کشور است، به دنبال دارد.

در ادامه این جلسه حسن کاظمی، دبیر کمیسیون تلفیق به معرفی اهداف، فرایند کار و نتایج مورد انتظار کمیسیون تلفیق از این نشست پرداخت.

وی سهل انگاری و کم توجهی به قوانین و استانداردها را عامل اصلی کاهش عمر ساختمان های شهر تهران نسبت به دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: ساخت و اجرای ساختمان ها باید تنها توسط مجری ذیصلاح که توسط سازمان نظام مهندسی استان صلاحیت آن تایید می شود، به طور کامل مورد اجرا قرار گیرد. نبود ضمانت اجرایی برای قوانین تصویب شده در شیوه نظارت و ارزیابی ساختمان ها نیز مشکل دیگری است که باعث بی کیفیتی ساخت و سازها می شود.

غلامرضا لشگری دبیر گروه تخصصی نقشه برداری نیز اظهار کرد: گر چه برای رسیدن به نقطه مطلوب و رعایت استاندارد در همه مراحل ساخت ‌و ساز، راه دشواری در پیش است، اما برای حرکت به سوی نقطه مطلوب لازم است سازمان‌های دخیل در امر ساخت و ساز براساس ماموریت‌هایی که به لحاظ قانونی برعهده دارند، با همفکری و تعامل در جهت اشاعه و ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه مهندسی و اجرای استانداردها به خصوص در مورد کالاهای مشمول استاندارد اجباری، گام بردارند.

کیوان تیموری دبیر گروه تخصصی برق نیز در این جلسه با تاکید بر ارتقای سلامت ایمنی، بهداشتی و اقتصادی جامعه با حفظ اعتماد عمومی به علامت استاندارد در ساختمان سازی، اجباری کردن و نظارت بر اجرای استاندارد‌های تولید فرآورده های ساختمانی را لازم و ضروری برشمرد.

وی اجرای قانون الزام آور شده را در گرو تعریف ضمانت اجرایی در کنار آن معرفی کرد و افزود: اعضای کمیسیون تلفیق با نگاه تعاملی و نه تقابلی، دست همه دست اندرکاران امر ساختمان سازی را به گرمی فشرده تا منشأ خیری برای شهروندان باشند.

در بخش دیگر این نشست، سعید توسلی، نماینده اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران نیل به اهداف مطروحه را در گرو هماهنگی و تعامل همه جانبه بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و اداره کل استاندارد تهران و اداره کل فنی استانداری تهران به منظور ساماندهی استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و ساز پروژه های ساختمانی دانست.

الهام امینی منشی کمیسیون تلفیق نیز با بیان اینکه اگر مهندسی شهر تهران در چار چوب استاندارد قرار نگیرد، شهر با عدم رشد کیفی مواجه خواهد شد، گفت: ارتقای کیفیت در راستای توجه به استانداردهای ملی و بین المللی در امر ساخت و ساز شهری بسیار ضروری است و این امر به شرطی تحقق پیدا می کند که جامعه مهندسی هم به اجرای آن همت گمارد. از همین رو توجه به امر آموزش و تایید صلاحیت مهندسان شاغل در تمامی حوزه های ساخت و ساز توسط مراجع ذی مدخل ضروری است.

در پایان نشست مذکو مقرر شد ضمن برگزاری جلسات ماهیانه بین روسای هر دو سازمان، تفاهم نامه ای با موضوع همکاری و هماهنگی در ساماندهی استفاده از فرآورده های استاندارد در پروژه های ساختمانی در استان تهران منعقد و نمایندگان هر دو سازمان برای تهیه و تدوین و بازنگری آیین نامه های مختلف موجود، بهبود شرایط و رفع موانع به انجام کار کارشناسی بپردازند.







  منبع : خبرگزاری صما
  17:32   سه شنبه 31 تیر 1393  
 نظرات