اخبار   
 

 رییس‌جمهوری آمد

روزهای سوم و چهارم ثبت‌نام دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هم گذشت؛ پنجشنبه‌ای کسالت‌بار و کم‌خبر و جمعه‌ای پرشور و خبرساز. ساعت چهار عصر بود که حسن روحانی سرانجام آمد، تا برای بار دوم نامزد ریاست‌جمهوری شود و بعد‌از‌ظهری داغ را در ستاد انتخابات وزارت کشور رقم بزند. او رفت، در‌حالی‌که چند دقیقه‌ی بعد، ابراهیم رییسی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد و از او به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای انتخاباتیِ روحانی نام برده می‌شود، فضای ستاد را بار دیگر شلوغ و پرهیاهو کرد ...


روزهای سوم و چهارم ثبت‌نام دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هم گذشت؛ پنجشنبه‌ای کسالت‌بار و کم‌خبر و جمعه‌ای پرشور و خبرساز. ساعت چهار عصر بود که حسن روحانی سرانجام آمد، تا برای بار دوم نامزد ریاست‌جمهوری شود و بعد‌از‌ظهری داغ را در ستاد انتخابات وزارت کشور رقم بزند. او رفت، در‌حالی‌که چند دقیقه‌ی بعد، ابراهیم رییسی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد و از او به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای انتخاباتیِ روحانی نام برده می‌شود، فضای ستاد را بار دیگر شلوغ و پرهیاهو کرد. اما پنجشنبه ستاد انتخابات کشور روز خلوتی را گذارند و از افراد شناخته‌شده فقط مصطفی هاشمی‌طبا و محمد غرضی و هوشنگ امیراحمدی این روز را برای ثبت‌نام انتخاب کرده بودند. آیت‌الله هاشمی‌بطحایی هم که عضو خبرگان رهبری است، در این روز نام‌نویسی کرد و در سخنان خود با شوخی با خبرنگاران چند دقیقه‌ای فضای کسالت‌بار این روز را تغییر داد؛ اما باز هم افراد عادی زیادی برای ثبت‌نام آمده بودند که آن‌قدر ظاهر و گفتار عجیبی داشتند و آش را چنان شور کردند که مسئولان راه خروج آنها را جدا کردند تا بعد از ثبت‌نام یک‌راست از وزارت کشور خارج شوند.

جمعه‌ای با ٢ فضای متفاوت

داستان اتفاقات روز گذشته را باید به دو قسمت تقسیم کرد؛ قبل از ساعت چهار که تنها چند شخصیت سیاسی آمدند و بعد از ساعت چهار.

حدود ساعت ٩ صبح بود که مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای رئیس دولت نهم، در‌حالی‌که خبرنگاران هم سلانه‌سلانه در حال ورود به ساختمان ستاد انتخابات وزارت کشور بودند، دست در دست همسرش برای نام‌نویسی وارد شد. او که همچنان موهای فرفری و تقریبا بلند خود را که مشخصه‌اش است، حفظ کرده و به گفته خودش جزء کسانی است که از اول انقلاب ظاهر خود را عوض نکرده، بعد از طی مراحل اداری و ثبت‌نامش به میان خبرنگاران آمد تا از ١٠ دقیقه زمان خود برای سخنرانی استفاده کند. کلهر در همان ابتدا موضع خود را مشخص کرد و گفت کاندیدای احمدی‌نژاد نیست و مستقل شرکت کرده است. بعد هم گفت که او و دوست سابقش مکمل خوبی بودند؛ اما اگر تأیید صلاحیت شود؛ به‌هیچ‌وجه احمدی‌نژاد و بقایی رقیب او نخواهند بود.

به جز حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم و بهارستان که سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس دهم را برعهده دارد و همچنین حجت‌الاسلام محسن غرویان، از استادان حوزه که بعد از نام‌نویسی گفت به نفع روحانی کناره‌‌گیری خواهد کرد. دو چهره سیاسی‌تر هم روز جمعه را برای ثبت‌نام انتخاب کردند. ابتدا مصطفی کواکبیان به همراه همسرش آمد و بعد از او هم علی زاکانی از نزدیکان به جبهه پایداری.

کواکبیان:‌ پوششی نیستم

مصطفی کواکبیان که نمایندگی مردم تهران در مجلس را برعهده دارد، به‌عنوان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد و در سخنانش در جمع خبرنگاران گفت که تا دو روز پیش هم معلوم نبوده که بیایم؛ اما وقتی محمود احمدی‌نژاد آمد، انگیزه‌ آمدن من هم قوی‌تر شد. البته او چند بار هم عنوان کرد که در چند ماه اخیر حزبش چندین بار جلسه تشکیل داده تا او را قانع کنند که بیاید. کواکبیان که او هم به همراه همسر و پسر خود آمده بود، اعلام کرد که برای ثبت‌نام با بزرگان اصلاحات مشورت کرده است و خود را کاندیدای پوششی نمی‌داند و تا آخر هم می‌ماند. او همچنین میرسلیم را هم مثال زد و گفت اگر او تأیید صلاحیت شود، من هم باید تأیید شوم؛ چون هر دو نامزد حزبی هستیم. نماینده مردم تهران، نام دولت خود را «دولت اخلاق» گذاشته و ریشه بسیاری از مشکلات و حتی حوادث ۸۸ را بداخلاقی می‌داند. دبیر کل حزب مردم‌سالاری طعنه‌ای هم به اصولگرایان زد و گفت برخی که اکنون از احمدی‌نژاد تبری می‌جویند، قبلا ته‌استکان او را برای تبرک می‌خوردند و مخالفت با او را مخالفت با خدا می‌دانستند.

علیرضا زاکانی هم که نماینده مجلس نهم بوده و از اعضای «جمنا» است، در سخنانی گفت که دولت او، انقلاب سوم را دنبال خواهد کرد و اگر تأیید شود، احمدی‌نژاد و حسن روحانی را شکست خواهد داد. زاکانی همچنین به ثبت‌نام احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت کاش به توصیه مقام معظم رهبری گوش می‌دادند.از دیگر ثبت‌نام‌کنندگان شاخص روز گذشته می‌توان به اعظم طالقانی، فرزند آیت‌الله طالقانی اشاره کرد. او که با شرایطی سخت و با واکر پله‌های ستاد را پایین آمده بود، با استقبال خبرنگاران و عکاسان نیز مواجه شد؛ اما با آمدن حسن روحانی به ستاد در سکوت و آرام‌آرام به همراه نزدیکان خود وزارت کشور را ترک کرد.اما اتفاقات اصلی روز گذشته از ساعت چهار عصر به بعد بود. از پنجشنبه‌شب بود که اعلام شد به احتمال زیاد رئیس‌جمهوری، صبح جمعه برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات خواهد آمد. برای همین هم خبرنگاران از همان دقایق اول بازشدن در وزارت کشور منتظر ورود او بودند. البته این انتظار طولانی شد تا خبرنگاران وقت خود را با حاشیه‌های روز چهارم ثبت‌نام سپری کنند و به آنها بپردازند. حاشیه‌هایی که در این چند روز آن‌قدر زیاد و گاهی مسخره شده که سوژه اکثر کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی شده است؛ به‌طوری‌که خیلی‌ها را برای دیده‌شدن و ثبت این لحظات به جلوی ساختمان وزارت کشور کشانده است. از فردی که برای ثبت‌نام با لباس رزمی آمده بود و حرکات نمایشی انجام می‌داد تا مردی که با ظاهر جاهلی خود چند دقیقه‌ای سوژه عکاسان شده بود و همه او را با اسم کوچکش صدا می‌زدند و همچنین فردی که چنان اعتمادبه‌نفس داشت که با چند نفر از هواداران خود آمده بود و قبل از ورود به وزارت کشور ١٢ پرنده سفید را آزاد کردند.


٢ رقیب اصلی آمدند

در‌این‌بین گاهی هم میان خبرنگاران این شایعه می‌پیچید که رئیس‌جمهوری در راه وزارت کشور است. شایعات کم‌کم به سوژه شوخی آنها تبدیل شده بود و امید آمدن او کم، که با روشن‌شدن تمام کولرهای محل کنفرانس ستاد انتخاباتی همه مطمئن شدند که حسن روحانی به وزارت کشور آمده است.

او در میان خیل عکاسان و البته بدون همراه از پله‌های ستاد پایین آمد و مدارک خود را تحویل داد. در نهایت هم با پیشنهاد خبرنگاران دو انگشت خود را جوهری کرد و به سمت عکاسان گرفت تا دومین ثبت‌نامش برای ریاست‌جمهوری را خاص کند؛ سپس به سالن کنفرانس رفت و گفت که برای آزادی و آرامش بیشتر در این سرزمین آمده است. روحانی به دستاوردهای چهارساله دولتش هم اشاره کرد و گفت آنچه وعده داده شد که چرخ سانتریفیوژ بچرخد، اکنون می‌چرخد و اعلام کرد که در زمینه نجات اقتصاد با رکود تورمی فاصله گرفته‌ایم و توانستیم در پیچیده‌ترین مراوده تاریخ با قدرت‌های جهان به توافق برسیم و حالا سایه شوم جنگ کنار رفته است و با مردم‌محوربودن امنیت شاهد یک امنیت بی‌نظیر در منطقه هستیم. او همچنین مخالفان برجام را به هووهایی تشبیه کرد که تصمیم به کشتن برجام گرفته بودند؛ پس نمی‌توانند سرپرست خوبی برای او باشند. رئیس‌جمهوری در پایان هم گفت که ما در نیمه راه نمی‌مانیم و راه را با آزادی، امنیت و پیشرفت ادامه خواهیم داد و از همه ایرانیان خواست که آنها هم دوباره بیایند.

رئیسی: علی‌رغم میل باطنی آمدم

چند دقیقه پایانی سخنرانی رئیس‌جمهوری باقی مانده بود که شایعه شد تولیت آستان قدس رضوی که از او به‌عنوان رقیب اصلی رئیس‌جمهوری نام برده می‌شود، وارد وزارت کشور شده است و تا دقایقی دیگر به ستاد خواهد آمد. حسن روحانی ١٥ دقیقه سخنرانی کرد و رفت، ابراهیم رئیسی هم چند دقیقه بعد در‌حالی‌که پیرزنی که گفته می‌شد مادر شهید است، او را از زیر قرآن رد کرده بود، وارد ستاد انتخابات کشور شد. جمعیت عکاسان و خبرنگاران در جلوی پله‌های ستاد آن‌قدر زیاد و فشرده بود که تیم حفاظتی رئیسی چند باری از آنها خواستند که جایی را برای ورود او خالی کنند؛ اما با ورود او جو و فضای ستاد کاملا به هم ریخت و رئیسی در شلوغی بسیار و در‌حالی‌که عده‌ای سعی می‌کردند با دادن شعار «صل علی محمد، بوی بهشتی آمد» فضا را تغییر دهند، پای میز ارائه مدارک رسید. شلوغی چنان بود که چندین بار عکاسان و خبرنگاران با مأموران درگیر شدند. قسمتی از ثبت‌نام او نیز مانند ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد؛ در‌حالی‌که سخنرانی حسن روحانی و رئیسی از شبکه پرس‌تی‌وی به صورت زنده و ترجمه همزمان پخش شد. خبرگزاری مهر هم این شایعه را درباره رئیس‌جمهوری منتشر کرد که او برخلاف ثبت‌نام‌کنندگان دیگر پشت میز نام‌نویسی قرار گرفت است؛ در‌حالی‌که احمدی‌نژاد و حمید بقایی و حتی ابراهیم رئیسی هم برای اینکه عکاسان راحت‌تر بتوانند از آنها عکاسی کنند، در پشت میز نام‌نویسی قرار گرفته بودند. چند دقیقه بعد بود که تولیت آستان قدس رضوی برای سخنرانی خود وارد تالار کنفراس شد و در‌حالی‌که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران در زمان احمدی‌نژاد و نادر طالب‌زاده او را همراهی می‌کردند، گفت امروز شرایط تغییر و تحول وجود دارد و گام اول آن نیز تحول در نظام مدیریتی است و باید رویکردها اصلاح شود.

او با انتقاد از شرایط موجود گفت شرایط طوری است که مردم سؤال می‌کنند چرا بی‌کاری؟ و اعلام کرد می‌توانیم اقتصادی‌ای ایجاد کنیم که کشور را با تکان‌ها دچار مشکل نکند و معنی اقتصاد مقاومتی یعنی همین.

رئیسی به بیش از دو دهه مدیریت کلان خود نیز اشاره کرد و گفت اقشار مختلف و دغدغه‌مندان کشور از من دعوت کردند؛ البته من تا همین نزدیکی‌ها هم امتناع می‌کردم؛ اما این دعوت‌ها حجت را بر من تمام کرد و من سخت‌ترین تصمیم زندگی‌ام را گرفتم. او همچنین از کسانی که او را نمی‌شناسند، خواهش کرد درباره‌اش از منابع معتبر سؤال کنند؛ چون برخی معرفی‌ها با اغراض شخصی همراه است.

ابراهیم رئیسی که سخنرانی و پرسش و پاسخش حدود ٣٠ دقیقه به طول انجامید، در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد نگاه جناحی و حزبی ندارد؛ اما حال که به عرصه آمده، می‌تواند کاندیدای همه گروه‌ها باشد و خودش را منتسب به یک جریان سیاسی خاص نمی‌بیند. همچنین گفت شعار خود را «دولت کرامت و کار» گذاشته و عزت کشور و مصلحت ایجاب می‌کند با همه کشورها تعامل داشته باشیم و جز با اسرائیل، با همه کشورها رابطه برقرار خواهد بود.

رئیسی هم رفت؛ در‌حالی‌که پخش زنده سخنرانی او و حسن روحانی از طریق شبکه‌های مجازی که از سوی خبرنگاران داخل سالن صورت می‌گرفت، این امکان را فراهم کرده بود تا تعداد زیادی از مردم در جریان این سخنرانی‌ها قرار بگیرند.

■ صفحه‌ی ۱ روزنامه‌ی «شرق» ـ شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۶، در فرمت PDF
■ صفحه‌ی ۲ روزنامه‌ی «شرق» ـ شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۶، در فرمت PDF

  منبع : روزنامه‌ی شرق
  13:35   شنبه 26 فروردین 1396  
 نظرات