اخبار   
 

 آغاز فعالیت رسمی کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نظام مهندسی تهران

اولین جلسه کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با حضور ریاست محترم سازمان و جمعی از صاحبنظران و فعالان حوزه پدافند غیرعامل در مورخه 24-09-92 برگزار شد...







به گزارش خبرنگار صدای مهندس- اولین جلسه کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با حضور دکتر سعید غفرانی ریاست سازمان، مهندس حجت اله عزیزی عضو هیئت مدیره و دبیر کمیته مذکور، مهندس محمدحسین مسعودی عضو هیئت رئیسه گروه تخصصی عمران و کارشناس ارشد مهندسی پدافند غیرعامل، مهندس محمدرضا نجفی ساروکلائی عضو تیم کنترل و ارزیابی نوسازی بافت فرسوده، جمعی از اعضای متخصص و فعال سازمان در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و همچنین نمایندگانی از سازمان پدافند غیرعامل کشور، انجمن علمی پدافند غیرعامل و دانشگاه­های صنعتی مالک اشتر، امام حسین(ع) و فارابی در روز یکشنبه مورخه 24-09-92 برگزار شد.







در ابتدای این نشست مهندس عزیزی بعنوان دبیر این کمیته، ضمن خیرمقدم به اعضای حاضر در جلسه به اقدامات انجام شده در خصوص تشکیل کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اشاره نمودند. سپس دکتر سعید غفرانی در مورد اهمیت موضوع پدافند عامل در سازمان مباحثی را ارائه کردند و در ادامه مهندس مسعودی و دیگر اعضاء حاضر در جلسه به تشریح موضوعات مختلف قابل طرح و بررسی در این کمیته پرداختند.



مهندس حجت اله عزیزی در ابتدای جلسه به موضوع پدافند غیرعامل شهری بعنوان یک مبحث مهم و آموزشی در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: ما در ششمین دوره هیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به دنبال آن هستیم که اموری را که تا کنون در سازمان مغفول مانده است را به سرانجام برسانیم و بعد از انتشار مبحث21 بعنوان جدیدترین مبحث در مقررات ملی ساختمان نیز از ریاست سازمان و اعضاء محترم هیئت مدیره درخواست کردیم که باتوجه به اهمیت و ضرورت پرداختن به مباحث جدید در صنعت ساختمان، در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران کمیته ای را تحت عنوان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تشکیل دهیم که با استقبال دوستان و همکاران همراه شد و منجر به تشکیل این جلسه گردید و از آنجا که این موضوع برای اولین بار است که در نظام مهندسی ساختمان استان تهران اتفاق می افتد لذا امید واریم با کمک و همکاری اعضاء و صاحبنظران بتوانیم به هدف نهایی ترسیم شده که ایجاد بستر مناسب برای پیاده سازی مسائل مرتبط با این حوزه است نائل آئیم.



وی در ادامه گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ششمین دوره خود از اعضایی بسیار حرفه ای، از صنف خدمات مهندسی تشکیل شده است که این مسئله منجر به یک سری تحولات سریع در سازمان شد.



ایشان موضوع پدافند غیرعامل را موضوعی سهل ولی سخت دانستند. سهل از آن نظر که بشر از دیر باز به فکر تامین جان و امنیت خود بوده است و سخت به خاطر پیچیدگی هایی که هم اکنون در تنوع تهدیدات حال حاضر وجود دارد.



وی خاطر نشان کرد: در این حوزه دغدغه هایی وجود دارد که شاید برای خیلی ها ناشناخته باشد. ما در این کمیته به دنبال پیشگیری از آسیب ها و پیش بینی تهدیدهایی همچون بلایای طبیعی و انسان ساز هستیم که ممکن است در هرلحظه با آنها روبرو شویم. ما تصمیم داریم در این کمیته به عنوان شاخص ترین کمیته در سازمان عمل کنیم و در ساخت و سازها در حوزه های مختلف طراحی، اجرا و نظارت با شرایط تعریف شده و متفاوت از گذشته به بالا بردن کیفیت بپردازیم.



مهندس عزیزی با بیان اینکه این کمیته قدم اولی است تا تعامل سازنده ای برقرار شود تا در آینده ثمرات آن را ببینیم از همکاری ریاست و هیئت مدیره سازمان، مهندس مسعودی که در این زمینه تحصیلات مرتبط دارند و اخیراً نیز مقاله ای را در تبیین ضرورت تشکیل این کمیته در نشریه سازمان به تحریر درآورده اند و همچنین مدعوینی که اغلب از فعالان حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بوده و در شروع فعالیت این کمیته پیشگام و در استمرار آن آمادگی خود را اعلام داشتند، سپاسگزاری نمودند.



دکترغفرانی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز ضمن خیر مقدم، به حاضرین در جلسه گفت: موضوع پدافند غیرعامل امری مبتلا به در همه کشورها است و بسته به نیاز، دولتها بر اساس آن برنامه ریزی می کنند و برای تحقق آن گام هایی را برمی دارند.



ایشان ادامه داد: طبیعی است سازمان نظام مهندسی با توجه به جایگاهش در ساخت و ساز برنامه ریزی های لازم را بیندیشد و بعنوان مهمترین و والاترین عامل اثر گذار در مبحث21 می تواند ایفای نقش کند و ما در حد بضاعت خود تا جایی که قانون به ما اجازه می دهد در این امر ورود پیدا می نماییم و بنده از پشتیبانی ها و حمایت های لازم در این امر دریغ نخواهم کرد. لذا به لحاظ اهمیت بالای موضوع پیشگیری از بحرانها با بکارگیری اصول پدافند غیرعامل می توان کنترل های لازم را برای کاهش تلفات مالی و جانی انجام داد. وجود عوامل تهدید کننده داخلی و خارجی که همواره وجود دارند ما را مقید بر این می کند که به این امر حیاتی توجه بیشتری نماییم.



در پایان ایشان گفت: امیدوارم که آقای مهندس عزیزی با بکارگیری صاحبنظران راهکارهای خوبی در راستای افزایش کیفیت در ساخت و ساز بدست آورند و اینها همه با حضور شما و پیگیری دوستان عملیاتی خواهد شد. لذا از این منظر تقاضا دارم در جهت انتقال تجربیات خود همکاری نموده تا در این مسیر گام های موثری برداریم .



در این جلسه باتوجه به توضیحات نماینده سازمان پدافند غیرعامل کشور مبنی بر عقد تفاهمنامه همکاری این سازمان با نظام مهندسی استانهای البرز، کرمان، زنجان و قزوین، با درخواست مهندس مسعودی مقررشد پیش نویس تفاهمنامه مذکور فی مابین آن سازمان با نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز از سوی معاونت مهندسی پدافند غیرعامل تهیه و جهت اقدامات بعدی در اختیار این کمیته قرارگیرد.



همچنین، دکتر قاسم دهقانی اشکذری، از اساتید و اعضای برجسته هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر و عضو هیئت مدیره دوره اول انجمن پدافند غیرعامل، در این جلسه ضمن تبریک جهت برداشتن گام های موثر در زمینه توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل در حوزه ساخت و ساز با ارائه گزارش تصویری ضمن آشنایی حاضرین با سازمان و انجمن و دانشکده های مرتبط در این حوزه از اقدامات صورت گرفته تاکنون مطالبی عنوان داشته و در تعریف جامع پدافند غیرعامل گفت: به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای که با بکارگیری آنها موجب افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری و ارتقای پایداری ملی و تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدید ها و اقدامات نظامی دشمن می گردد، پدافند غیرعامل گویند و به بیان خلاصه در واقع پدافند غیرعامل مقابله با تهدیدات انسانی به روش های غیر نظامی است .



دکتر دهقانی اشکذری در خصوص تاریخچه تاسیس انجمن علمی پدافند غیرعامل بعنوان مهمترین بخش در توسعه دانش پدافند غیرعامل اشاره نموده و بیان داشت: به منظور نیل به منویات مقام معظم رهبری و با توجه به نقش بی بدیل پدافند غیرعامل در اقتدار، استقلال و امنیت پایدار کشور، انجمن علمی پدافند غیرعامل در سال 85 در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل و دانشگاه مالک اشتر قرار گرفت و پس از پیگیری های مکرر در سال 88 مجوز اولیه این انجمن توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری صادر شد.



وی در پایان در خصوص ضرورت تعامل این انجمن و سازمان نظام مهندسی گفت: پدافند غیرعامل در حوزه های مختلفی مشغول به فعالیت می باشد که یکی از این حوزه ها مربوط به وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد که ضرورت دارد برای مقابله با این تهدیدها سازه ها به طور نسبی ایمن باشند. ایشان در تبیین یک سازه امن گفت: سازه امن، سازه ای است که در مقابل هر نوع تهدیدی ایمن بوده و درمقابل حوادث و بلایای طبیعی و نظامی قدرت مقابله داشته باشد و سازه ها باید طوری طراحی گردند که ایمنی نسبی خود را در مقابل سطوحی از تهدیدات حفظ نمایند و بسته به نوع تهدیدها و اهمیت آنها به طور متفاوت باید این طراحی ها صورت پذیرد. بنابراین ارتباط عمیق سازه ایمن و مهندسی عمران را می توان درک کرد و در دیگر حوزه ها مانند معماری و شهرسازی نیز باید جایگاه پدافند غیرعامل را مشخص نمود که در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان در تعامل با دستگاه ها و انجمن ها و دانشکده های مرتبط با پدافند غیرعامل می تواند گام های موثری بردارد.



در ادامه این جلسه و با مدیریت مهندس مسعودی، حاضرین و برخی از اساتید و دانش آموختگان پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از دانشگاه­های مالک اشتر، امام حسین(ع) و فارابی و سایر حضار ضمن معرفی خود به طرح دیدگاه­ ها و مسائل مورد نیاز به توجه در این کمیته پرداخته و حمایتهای خود را از شکل گیری این کمیته و پیشبرد امور مرتبط با آن اعلام داشتند.



در آخر نیز مهندس مسعودی، به جمعبندی مسائل طرح شده در جلسه پرداخته و عملیاتی نمودن چند موضوع متذکر شده توسط حضار را تا جلسه آینده از مهندس عزیزی، بعنوان دبیر این کمیته درخواست نمودند:



1- برگزاری کارگاه یک یا چند روزه آشنایی با مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای کارکنان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران



2- انجام هماهنگی های مورد نیاز درجهت پذیرش مدارک کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل در گرایش های سازه های امن و طراحی توسط نظام مهندسی ساختمان و درج آن در پروانه اشتغال مهندسانی که موفق به اخذ این مدارک شده اند.



3- تشکیل بانک اطلاعات اعضای نظام مهندسی ساختمان استان تهران که دارای تخصص یا تجارب مرتبط با حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل می باشند.



مهندس عزیزی نیز ضمن استقبال از پیشبرد موارد یاد شده، مسئولیت تعریف ساختار و سازمانی مشخص و تدوین نظامنامه ای برای ادامه فعالیت این کمیته را به مهندس مسعودی ابلاغ نمودند.




  منبع : ارسال شده توسط محمدحسین مسعودی
  07:16   شنبه 30 آذر 1392  
 نظرات    
 
سیامک الهی فر 01:19 آدینه 25 مهر 1393
0
 سیامک الهی فر
با سلام و احترام
با نهایت تاسف باید عرض کنم که عظم جدی و مدیریت جهادی در مسئولین ذیربط وجود نداشته و حتی حرکتهایی که بعضا در این خصوص توسط متخصصین شکل میگیرد نیز به دلیل بی مهری های بسیار زیاد متوقف می شوند. اینجانب  در یکی از پروژه های تعریف شده مدیریت بحران شرکتی که در آن مشغول به کار هستم، قزیب به چند سال در خصوص نیاز شدید به آب سالم و معرفی "نی حیات" به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در هنگام وقوع زلزله با شرکت آب و فاضلاب مشغول رایزنی بوده و می باشم و متاسفانه مسئولین مربوطه بدون توجه به اهمیت موضوع، طرح را همواره با چالش روبرو کرده اند. همین مشکل در سایر حوزه ها نیز وجود دارد و فکر می کنم تا مسئولین، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار ندهند، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
با سپاس الهی فر 25-07-1393